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Machen sich Kindergartenkinder beim gemeinsamen Lesen mit Buchstaben vertraut, profitieren sie davon langfristig ...

„Machen sich Kindergartenkinder beim gemeinsamen Lesen mit Buchstaben vertraut, profitieren sie davon langfristig. Sie lernen auf diese Weise die Rolle von Buchstaben, was als wichtige Voraussetzung zum späteren Lesen- und Schreibenlernen gesehen wird, wie Psychologen der Technischen Universität Kaiserslautern im Fachmagazin «Frontiers in Psychology» berichten.“

www.news4teachers.de am 23. März 2017

 

Sprachstandsfeststellung 2015/16 ...

„Von jenen Kindern, für die Deutsch als Erstsprache angegeben wurde, hatten nur rund 14 % Förderbedarf. Unter jenen Kindern, für die eine andere Erstsprache angegeben wurde, benötigten hingegen rund 67 % zusätzliche Fördermaßnahmen.“

ÖIF (Hrsg.), „migration & integration. zahlen.daten.indikatoren“ (2017), S. 44

 

2015: Fast ein Drittel der Kinder in Kinderbetreuungseinrichtungen aus nichtdeutschsprachigen Familien ...

„2015 stammte fast ein Drittel (31 %) der Kinder in Kinderbetreuungseinrichtungen aus nichtdeutschsprachigen Familien.“

ÖIF (Hrsg.), „Kinder & Jugend. Statistiken zu Migration & Integartion 2016“ (2017), S. 8

 

Die bedeutende Rolle der sprachlichen Kompetenzen für das Fach Mathematik ...

„Für das Fach Mathematik beispielsweise konnte die bedeutende Rolle der sprachlichen Kompetenzen in verschiedenen Längsschnittstudien gezeigt werden. So zeigte sich etwa, dass bereits die sprachlichen Kompetenzen von 7-jährigen Kindern eine Vorhersage der Schulnoten erlauben, die sie drei Jahre später erhalten – und zwar nicht nur im Fach Deutsch, sondern auch in Mathematik und Sachkunde.“

Univ.-Prof. Dr. Miriam Vock u. a., „Umgang mit Heterogenität in Schule und Unterricht“ (2017), S. 21

 

Viel höherer Förderbedarf für Kinder mit nicht-deutscher Muttersprache ...

„Die 2008 durchgeführte Sprachstandsbeobachtung bei 4½- bis 5½-Jährigen Kindern ergab für Kinder mit nicht-deutscher Muttersprache einen viel höheren Förderbedarf (58 %) als bei deutschsprachigen Kindern (10 %).“

Migrationsrat für Österreich (Hrsg.), „Bericht des Migrationsrats“ (2017), S. 37

 

Eine gute Ausbildung braucht ein gutes Fundament ...

„Eine gute Ausbildung braucht ein gutes Fundament. Daher muss Bildung bereits im Elementarbereich beginnen. Dies gilt umso mehr für die sozioökonomisch schwächsten Glieder der Gesellschaft. Vorschulische Sprachförderung in Deutsch hilft Befähigungsunterschiede aufgrund der Herkunft auszugleichen.“

Migrationsrat für Österreich (Hrsg.), „Bericht des Migrationsrats“ (2017), Einlage „Bildung und Forschung“

 

The first years of a person’s life matter tremendously ...

„The first years of a person’s life matter tremendously as they lay the foundations for future skill development and positive adult outcomes. Parents play a central nurturing and educational role in their children’s lives, particularly in early childhood.“

OECD (Hrsg.), „OECD Skills Strategy Diagnostic Report Netherlands 2017“ (2017), S. 69

 

By the age of 3, children from low-income homes hear 30 million less words than children from more affluent families ...

„Research confirms that by the age of 3, children from low-income homes hear 30 million less words than children from more affluent families. Research has even revealed that the gap begins as early as 18 months of age.“

Sophia Shing u. a., „Mobile Technology Bridges the 30 Million Word Gap“. In: „Journal of Education at Practice“, Vol. 8, Nr. 9, 2017, S. 64

 

Brain sensitivity peaks in the first three years of life ...

„Research in neuroscience shows that the brain sensitivity of highly important developmental areas – such as language and numeracy, social skills and emotional control – peaks in the first three years of life.“

OECD (Hrsg.), „Starting Strong V“ (2017), S. 18

 

Children who enter school at higher levels of readiness ...

„Children who enter school at higher levels of readiness have higher earnings throughout their lives. They are also healthier and less likely to become involved with the criminal justice system.“

Sophia Shing u. a., „Mobile Technology Bridges the 30 Million Word Gap“. In: „Journal of Education at Practice“, Vo8, Nr. 9, 2017, S. 64

 

Bis zum Schuleintritt Unterschied von 30 Millionen gehörten Wörtern bei Kindern aus bildungsnahen Milieus im Vergleich zu Kindern aus bildungsfernen Milieus ...

„Aus Studien ist […] bekannt, dass wir bis zum Schuleintritt mit einem Unterschied von 30 Millionen gehörten Wörtern bei Kindern aus bildungsnahen Milieus im Vergleich zu Kindern aus bildungsfernen Milieus haben. Allein dadurch […], dass Eltern einen anderen Bildungsabschluss haben, sprechen sie mehr mit ihren Kindern, und die wiederum bekommen eine größere Variante von Wörtern mit. Dass der Bildungserfolg vom sozioökonomischen Status der Eltern abhängt, ist somit Naturgesetz.“

Univ.-Prof. Dr. Klaus Zierer, in Hanns Seidel Stifung (Hrsg.), „Akademikerschwemme versus Fachkräftemangel“ (2016), S. 101f

 

Frühkindliche Bildung von herausragender Bedeutung ...

„Viele Studien zeigen, dass die frühkindliche Bildung eine herausragende Bedeutung für spätere Bildungsperspektiven hat. Kinder aus Familien mit einem niedrigen sozio-ökonomischen Status oder mit Migrationshintergrund profitieren dabei in besonderem Maße von vorschulischer Bildung.“

Dr. Christina Anger u. a., „Bildungsgerechtigkeit in Deutschland - Eine Analyse der Entwicklung seit dem Jahr 2000“ (2016), S. 32

 

Wichtige Bedeutung frühkindlicher Sprachförderung ...

„Zwischen dem Lebensalter und der Fähigkeit, eine Sprache zu erlernen, besteht in der Regel ein negativer Zusammenhang. Entsprechend wichtig – und politisch anerkannt – ist die Bedeutung frühkindlicher Sprachförderung. Eine Schlüsselrolle nimmt dabei der Kindergarten ein.“

Sachverständigenrat deutscher Stiftungen (Hrsg.), „Fünf Jahre Integrationspolitik in Österreich“ (2016), S. 10

 

Parents with higher education tend to interact more verbally with their child ...

„Parents with higher education tend to interact more verbally with their child; they use more abstract words, more complex syntax and invite their child more often into decontextualized discourse, book-sharing and dialogical reading. Such language practices mirror the language of books and school and foster good literacy skills.“

Univ.-Prof. Dr. Kajsa Yang Hansen u. a., „Determinants of country differences in effects of parental education on children’s academic achievement“ (2016), S. 3

 

Immigrant students who reported that they had attended pre-primary education programmes ...

„Immigrant students who reported that they had attended pre-primary education programmes score 49 points higher on the OECD Programme for International Student Assessment (PISA) reading test than immigrant students who reported that they had not participated in such programmes.“

OECD (Hrsg.), „Education at a Glance 2016“ (2016), S. 29

49 PISA-Punkte entsprechen einem Lernvorsprung von etwa eineinviertel Jahren!

 

Long before a child enters the classroom ...

„Long before a child enters the classroom, inequities can create a lasting imprint on the architecture of the brain. […] In the first few years of life, a child’s brain creates 700 to 1,000 new neural connections every second, a pace that later diminishes.“

UNICEF (Hrsg.), „A fair chance for every child“ (2016), S. 50

 

Conversation, repeating and connecting words in meaningful contexts ...

„Conversation, repeating and connecting words in meaningful contexts, and early exposure to literacy through reading and play are all positively associated with language skills.“

UNICEF (Hrsg.), „A fair chance for every child“ (2016), S. 50

 

Negative experiences in a child’s life ...

„Negative experiences in a child’s life often manifest themselves later as difficulties with learning, emotional development and management of anxieties.“

UNICEF (Hrsg.), „A fair chance for every child“ (2016), S. 50

 

Participation in early childhood education and care in Finland ...

Finnland: „Participation in early childhood education and care in Finland has traditionally been lower than in other EU countries.“

EU-Kommission (Hrsg.), „Education and Training Monitor 2016 – Country analysis“ (2016), S. 90

 

Entering kindergarten with some rudimentary academic skills ...

„Entering kindergarten with some rudimentary academic skills (e.g. reading or identifying most part of letters) is a good predictor of early literacy and readingcomprehension.“

Dr. Tommaso Agasisti u. a., „The determinants of repetition rates in Europe“. In: „Journal of Policy Modeling“ (2016), S. 4

 

The probability of repeating one or more years ...

„The probability of repeating one or more years is connected with academic skills acquired before starting primary school level.“

Dr. Tommaso Agasisti u. a., „The determinants of repetition rates in Europe“. In: „Journal of Policy Modeling“ (2016), S. 15

 

Measures to support the acquisition of Dutch in Belgium ...

„In Belgium (Flemish Community), ECEC centres for children younger than 3 years must provide a language policy that covers measures to support the acquisition of Dutch and devotes attention to languages spoken at home.“

EU-Kommission (Hrsg.), „Structural Indicators for Monitoring Education and Training Systems in Europe – 2016“ (2016), S. 23

 

Turkish children are forbidden to speak their mother tongue in Flemish schools ...

„In Flanders (Belgium), Turkish children are forbidden to speak their mother tongue, and punished for speaking Turkish with their peers; this is a common practice in many Flemish schools.“

Univ.-Prof. Dr. Orhan Agirdag u. a., „Does more exposure to the language of instruction lead to higher academic achievement?“ in „International Journal of Bilingualism“ (2016), S. 3

 

Inequalities already present when students enter formal schooling ...

„Many of the inequalities observed in school systems are already present when students first enter formal schooling and persist as students progress through education.“

OECD (Hrsg.), „PISA 2015 Results (Volume II): Policies and Practices for Successful Schools (2016), S. 218

 

Enrollment level of children from low-income families in Estonia and Denmark ...

„In Estonia and Denmark the enrollment level of children from low-income families exceeds the enrollment level of children in the total population.“

IEA (Hrsg.), „Early Childhood Policies and Systems in Eight Countries“ (2016), S. 66ff

 

Speech and language therapists and 'special' pedagogues in Estonia ...

„In Estonia, there is a particular focus on early intervention for children whose home language differs from the national language. It is reported that, in 50 % of ECE settings, specialist professional staff are provided to support the targeted groups with speech and language therapists and 'special' pedagogues.“

IEA (Hrsg.), „Early Childhood Policies and Systems in Eight Countries“ (2016), S. 79

 

Evidence from neurobiology ...

„A growing body of evidence from neurobiology, developmental psychology and economics emphasises the early years of childhood as a cornerstone for later outcomes. The experiences and environment in the first three to five years of a child’s life are critical in shaping the brain architecture that underpins future development.“

UNICEF (Hrsg.), „Poverty and Children’s Cognitive Trajectories: Evidence from the United Kingdom Millennium Cohort Study“ (2016), S. 8

 

Publicly-funded universal ECE (Anm.: Early Childhood Education) in Denmark ...

„In Denmark and Estonia, where there is publicly-funded universal ECE (Anm.: Early Childhood Education), the enrollment level of these children is very high: in Denmark, 91 % for ECED (Anm.: Early Childhood Education für die ersten drei Lebensjahre) and 97 % for PPE (Anm.: Pre-Primary education zwischen dem 3. Geburtstag und dem Schuleintritt) and, in Estonia, 100 % for both.“

IEA (Hrsg.), „Early Childhood Policies and Systems in Eight Countries“ (2016), S. 68

 

Developmental delays at the age of 9 months ...

„Our tests show that developmental delays at the age of 9 months (especially in gross motor function) are significantly correlated with SEN (Anm.: SEN = special educational needs) status at age 7.“

UNICEF (Hrsg.), „Poverty and Children’s Cognitive Trajectories: Evidence from the United Kingdom Millennium Cohort Study“ (2016), S. 17

 

The "winning formula" consists of combining education ...

„The "winning formula" consists of combining education of the young child in a formal setting with support for parents.“

IEA (Hrsg.), „Early Childhood Policies and Systems in Eight Countries“ (2016), S. 115

 

Mittelschichtseltern sprechen mehr mit ihren Kindern ...

„Mittelschichtseltern sprechen mehr mit ihren Kindern als Unterschichtseltern – und sie sprechen auf andere Weise mit ihnen. Eine ‚Wortlücke‘ von 30 Millionen Worten, die zu einem Vierjährigen aus prekären Verhältnissen nicht gesagt wurden, ermittelten die Kinderpsychologen Betty Hart und Todd Risley von der Universität Kansas in den 80er-Jahren.“

Die Welt online am 7. April 2015

 

Frequent readers ages 6 to 10 were read aloud to ...

Kids & Family Reading Report 2015: „According to the report, 41 percent of frequent readers ages 6 to 10 were read aloud to at home, while only 13 percent of infrequent readers were being read to.“

New York Times online am 8. Jänner 2015

 

Bessere Leistungen im Bereich Lesekompetenz durch vorschulische Bildung ...

„Unter Kindern mit vergleichbarem sozioökonomischem Hintergrund erzielen jene, die in ihrem gegenwärtigen Aufenthaltsland im OECD-Raum an vorschulischer Bildung teilgenommen haben, im Alter von 15 Jahren bessere Leistungen im Bereich Lesekompetenz als Kinder ohne eine entsprechende Vorschulbildung. Der Leistungsabstand zwischen diesen beiden Gruppen beträgt 75 Punkte, was ungefähr zwei Schuljahren entspricht.“

OECD (Hrsg.), „Integration von Zuwanderern: Indikatoren 2015“ (2015), S. 246

 

Das Vorschulalter ...

„Das Vorschulalter ist auch die Zeit, in der Kinder am ehesten Strategien lernen, die ihnen helfen können, Stress zu bewältigen und kognitive Kompetenzen zu entwickeln, die für den schulischen Erfolg unerlässlich sind.“

Univ.-Prof. Dr. Walter Mischel, „Der Marshmallow Test. Willensstärke, Belohnungsaufschub und die Entwicklung der Persönlichkeit“ (2015), S. 316

 

Bereits im Alter von vier Jahren besuchen 98 Prozent aller Kinder eine Grundschule in den Niederlanden ...

Niederlande: „Bereits im Alter von vier Jahren besuchen 98 Prozent aller Kinder eine Grundschule, in der sie schrittweise und meist spielerisch an Buchstaben, Zahlen und andere grundlegende Unterrichtsinhalte herangeführt werden.“

Sachverständigenrat deutscher Stiftungen für Integration und Migration (Hrsg.), „Unter Einwanderungsländern: Deutschland im internationalen Vergleich“ (2015), S. 85

 

Ability gaps across individuals and between socio-economic groups open up at early ages ...

„Ability gaps across individuals and between socio-economic groups open up at early ages, for both cognitive and socio-emotional skills. Cognitive abilities become stable around the age of ten, suggesting that environmental conditions below this age are important and that early policy interventions pay off more than later interventions.“

Univ.-Prof. Dr. Giorgio Brunello, „Books are Forever: Early Life Conditions, Education and Lifetime Earnings in Europe“. In: „The Economic Journal“ 127 (2015), S. 287

 

30 Prozent der Kinder wurde nicht einmal einmal in der Woche vorgelesen ...

„30 Prozent der Kinder wurde, als sie noch klein waren und noch nicht lesen konnten, von ihren Eltern nicht einmal „einmal in der Woche“ vorgelesen, der Hälfte von ihnen sogar „nie“.

Stiftung Lesen (Hrsg.), „Vorlesen – Investition in Mitgefühl und solidarisches Handeln“ (2015), S. 10

 

Kinder kommen mit Erfahrungs- und Entwicklungsunterschieden ...

„Kinder kommen mit Erfahrungs- und Entwicklungsunterschieden von drei bis vier Jahren in die Schule. Was kann da ein gleicher Unterricht für alle bewirken, wie er heute noch in vielen Schulen üblich ist – und durch die Standardisierung eher wieder zunehmen wird?“ Univ.-Prof. Dr. Hans Brügelmann, „Vermessene Schulen – standardisierte Schüler“ (2015), S. 49

 

86 Prozent der Kinder, denen täglich vorgelesen wurde ...

„86 Prozent der Kinder, denen täglich vorgelesen wurde, meinen, dass sie sich schnell Dinge merken können – aber nur 45 Prozent derjenigen, denen selten bzw. nie vorgelesen wurde.“

Stiftung Lesen (Hrsg.), „Vorlesen – Investition in Mitgefühl und solidarisches Handeln“ (2015), S. 20

 

Vorlesen leistet wichtigen Beitrag zur emotionalen Stärke ...

„Vorlesen leistet einen wichtigen Beitrag zur emotionalen Stärke und zur sozialen Kompetenz. 90 Prozent der Kinder, denen täglich vorgelesen wurde, nehmen sich als Vertrauenspersonen ihrer Mitschüler/innen wahr, aber nur 51 Prozent derjenigen, denen selten oder nie vorgelesen wurde.“

Stiftung Lesen (Hrsg.), „Vorlesen – Investition in Mitgefühl und solidarisches Handeln“ (2015), S. 29

 

Positiver Zusammenhang zwischen dem Vorlesen und der persönlichen Entwicklung von Kindern ...

„Zwischen dem Vorlesen in der Familie und der persönlichen Entwicklung von Kindern sowie ihrem (pro-) sozialen Verhalten besteht ein enger positiver Zusammenhang. Kinder, deren Eltern ihnen vorgelesen haben, besitzen besonders gute Voraussetzungen für Bildungsfähigkeit und gute kognitive Leistungen.“

Stiftung Lesen (Hrsg.), „Vorlesen – Investition in Mitgefühl und solidarisches Handeln“ (2015), S. 37

 

Vorlesen stärkt Kinder in ihrer persönlichen Entwicklung ...

„Vorlesen stärkt Kinder in ihrer persönlichen Entwicklung. 93 Prozent der Kinder, denen täglich vorgelesen wurde, werden als fröhlich beschrieben, 75 Prozent als selbstbewusst. Dies gilt für Kinder, denen selten oder nie vorgelesen wurde, nur in 59 bzw. 44 Prozent der Fälle.“

Stiftung Lesen (Hrsg.), „Vorlesen – Investition in Mitgefühl und solidarisches Handeln“ (2015), S. 40

 

Vorlesen stärkt soziale Beziehungen ...

„Vorlesen stärkt soziale Beziehungen. 40 Prozent der Kinder, denen täglich vorgelesen wurde, zeigen sich im Alltag besonders darum bemüht, andere in die Gemeinschaft zu integrieren. Dies gilt nur für 17 Prozent der Kinder, denen selten oder nie vorgelesen wurde.“

Stiftung Lesen (Hrsg.), „Vorlesen – Investition in Mitgefühl und solidarisches Handeln“ (2015), S. 42

 

Vorlesen stärkt gesellschaftliches Miteinander ...

„Vorlesen stärkt gesellschaftliches Miteinander. 85 Prozent der Kinder, denen täglich vorgelesen wurde, besitzen nach Aussage ihrer Mütter einen ausgeprägten Gerechtigkeitssinn, aber nur 40 Prozent derjenigen, denen selten oder nie vorgelesen wurde.“

Stiftung Lesen (Hrsg.), „Vorlesen – Investition in Mitgefühl und solidarisches Handeln“ (2015), S. 44

 

Leistungsrückstand zu Beginn der Grundschulzeit ...

„Weinert und Helmke konnten in der SCHOLASTIK-Grundschulstudie zeigen, dass Kinder ihren Leistungsrückstand zu Beginn der Grundschulzeit während der Grundschulzeit nicht mehr aufholen konnten, d. h. Leistungspositionen bleiben im Grundschulalter relativ stabil, weshalb die mathematische Frühförderung im Elternhaus und/oder auch die externe Frühförderung, z. B. in Kindergärten, wesentlich für die Leistungsentwicklung ist.“

BIFIE (Hrsg.), „PIRLS & TIMSS 2011“ (2015), S. 87

 

USA: 72 percent of middle-class children know the alphabet when starting school ...

USA: „According to one national study, 72 percent of middle-class children know the alphabet when starting school, as opposed to only 19 percent of poor children.“ (S. 116)

Univ.-Prof. Dr. Robert Putnam, „Our Kids: The American Dream in Crisis“ (2015), S. 116

 

USA: Class-based disparities in cognitive, emotional, and social capabilities emerge at very early ages ...

USA: „Class-based disparities in cognitive, emotional, and social capabilities emerge at very early ages and remain stable over the life course, which implies that, whatever the causal factors, those factors operate most strongly in the preschool years.“

Univ.-Prof. Dr. Robert Putnam, „Our Kids: The American Dream in Crisis“ (2015), S. 117

 

Good day care makes less difference to child development than good parenting ...

„Good day care makes less difference to child development than good parenting – but, on average, children of more educated parents get more of both.“

Univ.-Prof. Dr. Robert Putnam, „Our Kids: The American Dream in Crisis“ (2015), S. 129

 

Early cognitive ability influences later educational outcomes ...

„A number of longitudinal studies have shown that early cognitive ability influences later educational outcomes, with evidence to suggest that assessments of ability at 22 and 42 months predict educational outcomes at age 26 years.“

Dr. Stacey Fox, „Better Systems, Better Chances“ (2015), S. 265

 

Better reading literacy results among children of comparable socio-economic backgrounds who attend preschool...

„Among children of comparable socio-economic backgrounds, those who attend preschool in their current OECD host country obtain better reading literacy results at 15 years old than those who do not.“

OECD (Hrsg.), „Indicators of Immigrant Integration 2015 - Settling In“ (2015), S. 240

 

A child’s early years matter tremendously ...

„A child’s early years matter tremendously in the development of skills, as they lay the foundations for future skill development. […] During these years, family is of crucial importance and the patterns of interaction between parents and children have significant impacts on cognitive, social and emotional skills.“

Hiroko Ikesako u. a., „Fostering social and emotional skills through families, schools and communities“ (2015), S. 14

 

Niederlande: Children from a disadvantaged background aged 2½ to 4 ...

Niederlande: „Children from a disadvantaged background aged 2½ to 4 are offered support through targeted early childhood education programs (voorschoolse educatie), which reach around 45 000 children.“

EU-Kommission (Hrsg.), „Early Childhood Education and Care Systems in Europe“ (2015), S. 31

 

Estland: Competitive entry into childcare provision ...

„Children in Estonia begin school at 7, but even before this there is competitive entry into childcare provision which often includes in-depth education in foreign languages and sciences.“

Jacobs Stiftung (Hrsg.), „Children’s views on their lives and well-being in 15 countries“ (2015), S. 75

 

Early childhood education particularly beneficial for students with an immigrant background ...

„Early childhood education is particularly beneficial for students with an immigrant background. Among 15-year-old immigrant students who arrived in their OECD host country before the age of 6, the gap in performance between those who had attended pre-primary education and those who had not is equivalent to around two years of schooling.“

OECD (Hrsg.), „Education at a Glance 2015: OECD Indicators“ (2015), S. 322

 

Mandatory assessment of language development for all 3-year-olds ...

„Denmark, for example, introduced a mandatory assessment of language development for all 3-year-olds that aims to diagnose possible language problems before children start school.“

OECD (Hrsg.), „Immigrant Students at School“ (2015), S. 86

 

Children whose parents engage in reading, writing words, telling stories ....

„Analysis of PISA data shows that children whose parents engage in reading, writing words, telling stories and singing songs not only tend to score better in reading literacy but are also more motivated to learn.“

OECD (Hrsg.), „Skills for Social Progress“ (2015), S. 82

 

Preschoolers being able to add and subtract a goal in the USA ...

USA: „In about 15 years we’ve moved from virtually no preschoolers being able to add and subtract to the goal of all four-year-olds being able to do so.“

Univ.-Prof. Dr. Drew H. Bailey, „What’s the Point of Teaching Math in Preschool?“, www.brookings.edu am 13. November 2014

 

Students who had attended pre-primary education tend to perform better ...

„PISA consistently finds that 15-year-old students who had attended pre-primary education tend to perform better than those who had not attended pre-primary education, even after accounting for the students’ socio-economic status.“

OECD (Hrsg.), „PISA in Focus“, Nr. 40, Juni 2014, S. 2

 

Disadvantaged students and advantaged students in pre‑primary education ...

„In 2012, an average of 67 % of disadvantaged students had attended preprimary education for more than one year, while 82% of advantaged students had done so.“

OECD (Hrsg.), „PISA in Focus“, Nr. 40, Juni 2014, S. 3

 

Die ersten 5 Lebensjahre sind von entscheidender Bedeutung ...

„Die ersten 5 Lebensjahre sind von entscheidender Bedeutung für die Entwicklung und Sozialisierung eines Kindes. Finden in dieser Zeit soziale Integration und Entwicklungsförderung nicht oder nur ungenügend statt, fehlen dem Kind wichtige Grundkompetenzen, die es in der Schule im schlimmsten Fall während der gesamten Schulzeit nicht mehr aufholen kann.“

Univ.-Prof. Dr. Remo Largo, „Schule endlich beim Kind angekommen“ in Wyss (Hrsg.), „Von der Krippe zum Gymnasium“ (2014)

 

Native-born children of immigrants who attend ECEC ...

„Native-born children of immigrants who attend ECEC (Anm.: ECEC = early childhood education and care) are a full one year ahead in reading skills at the age of 15, according to PISA data. These effects persist even after controlling for parental education, reasons for migration, and the language spoken at home.“

OECD (Hrsg.), „International Migration Outlook 2014“ (2014), S. 91f

 

Early contact with host-country educational institutions has proven crucial ...

„For the native-born children of immigrants with low-educated parents, early contact with host-country educational institutions has proven crucial for future integration outcomes.“

OECD (Hrsg.), „International Migration Outlook 2014“ (2014), S. 42

 

Individuelle Fähigkeiten durch Anlage begrenzt ...

„Die Umweltbedingungen bestimmen, wie viel das Kind von seiner Anlage realisieren kann. Die individuellen Fähigkeiten werden also durch die Anlage begrenzt und können auch unter optimalen Bedingungen nicht über die Anlage hinaus gesteigert werden.“

Univ.-Prof. Dr. Remo Largo, „Schule endlich beim Kind angekommen“ in Wyss (Hrsg.), „Von der Krippe zum Gymnasium“ (2014)

 

Das Nervensystem ‚erwartet‘ Umweltreize ...

„Das Nervensystem ‚erwartet‘ Umweltreize, damit sich genetisch angelegte Strukturen entwickeln. Fehlen diese Erfahrungen oder werden nur eingeschränkte Erfahrungen gemacht, so entwickeln sich die neuronalen Verschaltungen atypisch und dies geht in der Regel mit funktionalen Einschränkungen einher, die gar nicht bzw. nicht vollständig reversibel sind.“

Nationale Akademie der Wissenschaften Leopoldina (Hrsg.), „Frühkindliche Sozialisation“ (2014), S. 26

 

The foundations set in the first thousand days of a child’s life ...

„The foundations set in the first thousand days of a child’s life, from conception to the second birthday, are critical for future well-being.“

UNESCO (Hrsg.), „Teaching and learning – Achieving quality for all“ (2014), S. 1

 

Verfahren zur Feststellung des Sprachstands ...

„Verfahren zur Feststellung des Sprachstands müssen früh, eventuell bei den bereits erfolgenden nachgeburtlichen Untersuchungen beim Kinderarzt oder Pädaudiologen beginnen.“

Nationale Akademie der Wissenschaften Leopoldina (Hrsg.), „Frühkindliche Sozialisation“ (2014), S. 10

 

ECEC participation has a stronger positive effect ...

„ECEC participation has a stronger positive effect on the reading scores of disadvantaged children than on the results of their better off peers.“

Eurydice (Hrsg.), „Early Childhood Education and Care 2014“ (2014), S. 3

Anm.: ECEC = Early childhood education and care

 

Educational activities such as reading a story ...

„Educational activities such as reading a story, being talked to, or helping with chores are the most 'productive', particularly when they are done with the parents.“

Dr. Mario Fiorini u. a., „How the Allocation of Children’s Time Affects Cognitive and Noncognitive Development“ in „Journal of Labor Economics“, 2014, vol. 32, no. 4, S. 830f

 

A parenting style that combines effective (but not harsh) discipline with parental warmth ...

„A parenting style that combines effective (but not harsh) discipline with parental warmth and affection leads to the best behavioral outcomes. Either leniency or excessive harshness in discipline lead to worse outcomes.“

Dr. Mario Fiorini u. a., „How the Allocation of Children’s Time Affects Cognitive and Noncognitive Development“ in „Journal of Labor Economics“, 2014, vol. 32, no. 4, S. 833

 

Knowledge of the alphabet before the beginning of primary school ...

„Our analysis of the PIRLS 2011 data shows that the knowledge of the alphabet before the beginning of primary school would significantly improve the future reading development of students in grade four.“

EU-Kommission (Hrsg.), „Reading Literacy in EU Countries: Evidences from PIRLS“ (2013), S. 60

 

Only very early interventions (before age 3) improve IQ ...

„Only very early interventions (before age 3) improve IQ in a lasting way, consistent with the evidence that early childhood is a critical period for cognitive development.“

Univ.-Prof. Dr. James Heckman, „Fostering and measuring skills: Interventions that improve character and cognition“ (2013), S. 35

 

Higher test scores for children who attend high-quality preschools ...

„Children who attend high-quality preschools have higher test scores, fewer behavior problems and lower rates of grade repetition. They also have higher rates of high school graduation, improved employment opportunities and earnings, and lower rates of drug abuse and depression.“

The Annie E. Casey Foundation (Hrsg.), „The First Eight Years“ (2013), S. 8

 

Südkorea: A large number of children attend private institutions ...

Südkorea: „A large number of children attend private institutions known as hagwons, instead of or in addition to childcare and kindergarten. Hagwons are primarily focused on academics, teaching children particular skills, particularly in foreign languages and mathematics, as well as music and art.“

Dr. Randall S. Jones, „Education Reform in Korea“ (2013), S. 8f

 

The gaps in cognitive achievement by level of maternal education ...

„The gaps in cognitive achievement by level of maternal education that we observe at age eighteen – powerful predictors of who goes to college and who does not – are mostly present at age six, when children enter school.“

Univ.-Prof. James Heckman, Nobelpreisträger des Jahres 2000 für Wirtschaftswissenschaften, bostonreview.net am 1. September 2012

 

Schulen, an denen weniger als 25 Prozent der Schülerschaft über die Fähigkeit verfügt, Zahlen zu schreiben, wenn sie das erste Schuljahr beginnen ...

„In Deutschland besuchen 40.1 Prozent der Schülerinnen und Schüler Schulen, an denen nach Angaben der Schulleitungen weniger als 25 Prozent der Schülerschaft über die Fähigkeit verfügt, Zahlen zu schreiben, wenn sie das erste Schuljahr beginnen.“

Dr. Kerstin Drossel u. a., „Merkmale der Lehr- und Lernbedingungen im Primarbereich“ in in Univ.-Prof. Dr. Wilfried Bos u. a., „TIMSS 2011“ (2012), S. 190

In Österreich sind es sogar 57,1 Prozent.

 

Ability gaps open up at early ages ...

„Ability gaps between individuals and across socioeconomic groups open up at early ages, for both cognitive and socio-emotional skills. Cognitive abilities become stable around the age of 10.“

Univ.-Prof. Dr. Giorgio Brunello u. a., „Books Are Forever: Early Life Conditions, Education and Lifetime Income“ (2012), S. 12

 

Staff-child ratios are found to be important ...

„Staff-child ratios are found to be important for all young children, but there is evidence that infants and toddlers especially benefit from high staff-child ratios.“

OECD, „Quality Matters in Early Childhood Education and Care: Finland“ (2012), S. 22

 

Finland has the best staff-child ratio in ECEC ...

„Finland has the best staff-child ratio in ECEC (Anm.: ECEC = „Early Childhood Education and Care) services for zero-to-three-year-olds as well as in ECEC services for three-to-six-year-olds.“

OECD, „Quality Matters in Early Childhood Education and Care: Finland“ (2012), S. 22

 

Attendance in pre-primary education especially beneficial for children of immigrants ......

„Although all children can be expected to benefit from attendance in pre-primary education, attendance can be especially beneficial for children of immigrants, in particular those who do not speak the host-country language at home.“

OECD (Hrsg.), „Settling In - OECD Indicators of Immigrant Integration 2012“ (2012), S. 78

 

Children from socioeconomically disadvantaged households benefit from high quality early education programs ...

„Research on the effects of early intervention suggests that children from socioeconomically disadvantaged households benefit a good deal when placed in high quality early education programs.“

NICHD (Hrsg.), „Study of Early Child Care and Youth Development“ (2012), S. 15

 

Finnland: Spezieller Sprachförderungsunterricht für Schüler mit leichten Lern- oder Anpassungsschwierigkeiten ...

Finnland: „Für Schüler mit leichten Lern- oder Anpassungsschwierigkeiten, die besondere Unterstützung benötigen, wird ein spezieller Sprachförderungsunterricht angeboten, der entweder in kleinen Gruppen oder als Einzelunterricht erteilt wird. Ziel ist es, die Schüler frühzeitig wirksam zu fördern, auch um zu vermeiden, dass die Schüler in anderen Fächern und/oder zu einem späteren Zeitpunkt ihrer Schulbildung Schwierigkeiten bekommen.“

Eurydice (Hrsg.), „Leseerziehung in Europa“ (2011), S. 163

 

At two-and-half Finnish children are tested ...

„At two-and-half Finnish children are tested for emergent cognitive problems, and by the time they reach pre-school, at age six, their teachers will be able to anticipate learning difficulties on the basis of a rich battery of further tests.“

Univ.-Prof. Dr. Charles Sabel u. a., „Individualized Service Provision in the New Welfare State: Lessons from Special Education in Finland“ (2010), S. 5