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Autonomie allein führt nicht zu einer besseren Qualität des Lernens ...

„Obwohl die grundlegende Annahme darin besteht, dass mehr Autonomie automatisch zu besseren Leistungsergebnissen führt, gibt es dazu überraschend wenige empirische Belege. Klar ist, dass Autonomie allein nicht zu einer besseren Qualität des Lernens führt. Sie kann positive, keine und bisweilen auch negative Auswirkungen haben.“

Univ.-Prof. Dr. Stefan Brauckmann, Die Presse online am 22. Oktober 2016

 

Mehr Autonomie kann an bestimmten Bildungsstandorten auch zu mehr Wettbewerb zwischen Schulen führen ...

„Mehr Autonomie kann an bestimmten Bildungsstandorten auch zu mehr Wettbewerb zwischen Schulen führen. Es bedeutet […], dass Schulen zunehmend in Konkurrenz um die Ressource Schüler treten. Dann ist die Frage, welche Kinder von dieser Art Wettbewerb langfristig profitieren werden.“

Univ.-Prof. Dr. Stefan Brauckmann, Die Presse online am 22. Oktober 2016

 

Der große Unterschied zwischen Finnland und anderen Ländern ...

„Der große Unterschied zwischen Finnland und anderen Ländern ist gerade, dass hier Lehrer, Schulen und Kommunen weitgehend selbst entscheiden, was gelehrt wird und wie.“

Univ.-Prof. Dr. Pasi Sahlberg, finland.fi am 17. Juli 2016

 

Gefahren im Zusammenhang mit Autonomie und Evaluation ...

„The increase in accountability that accompanies autonomy, together with high-stakes testing, may restrict innovation, especially where sanctions are imposed at school level.“

EU-Kommission (Hrsg.), „Education and Training Monitor 2016“ (2016), S. 61

 

Personelle versus pädagogische Autonomie ...

„In Finland, school principals exercised greater autonomy over selecting and firing teachers in 2015 than in 2009, but had less responsibility for the curriculum and for assessment and disciplinary policies.“

OECD (Hrsg.), „PISA 2015 Results (Volume II): Policies and Practices for Successful Schools (2016), S. 113

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Lehrer fühlen sich oft nicht ernst genommen und fremdbestimmt ...

„Die Lehrer, die sich aufgrund von Depressionen und Burnout in unserer Klinik behandeln lassen, fühlen sich oft nicht ernst genommen und fremdbestimmt. Sie haben das Gefühl, dass die Politik zu sehr in den Schulalltag eingreift und dass sie als Lehrer kaum Mitspracherecht haben. Dadurch fehlt ihnen dann häufig der Sinn in der Arbeit.“

Dr. Klaus Buch, Chefarzt der Parkklinik Heiligenfeld für psychosomatische Erkrankungen in Bad Kissingen www.news4teachers.de am 19. September 2016

 

Mehr Autonomie bringt nicht unbedingt bessere Leistungsergebnisse ...

„Mehr Autonomie bringt nicht unbedingt bessere Leistungsergebnisse. Obwohl eine grundlegende Annahme darin besteht, dass Schulautonomie zu einer verbesserten Qualität des Lernens beitragen würde, gibt es überraschend wenig empirische Evidenz zu dieser Frage.“

BIFIE (Hrsg.), „Nationaler Bildungsbericht Österreich 2015, Band 2“ (2016), S. 275

 

Teaching in Shanghai is a socially well regarded and monetarily appealing profession ...

„Teaching in Shanghai is a socially well regarded and monetarily appealing profession, with a proven set of entry requirements. The working conditions, such as infrastructure facilities and student-to-teacher ratio, are attractive, and clear career advancement mechanisms are in place.“

Weltbank (Hrsg.), „How Shanghai Does It“ (2016), S. 136

 

Factors which have the potential to raise teacher satisfaction ...

„More flexibility on working hours outside the classroom, increasing autonomy on ways to reach learning targets, enhancing coaching and feedback and increasing influence on issues concerning pupils and workplace are all factors which have the potential to raise teacher satisfaction and the attractiveness of the profession.“

Jon Kristian Pareliussen u. a., „Skills and Inclusive Growth in Sweden“ (2015), S. 20

 

Niederlande: Teachers perceive their status as relatively high ...

Niederlande: „Teachers perceive their status as relatively high: 40% think their profession is valued in society (vs. an EU average of 18%).“

Europäische Kommission (Hrsg.), „The Teaching and Learning International Survey (TALIS) 2013“ (2014), S. 32

 

Finnland: Teachers have considerable pedagogical autonomy ...

Finnland: „As trusted professionals, teachers have considerable pedagogical autonomy to interpret the curricula and to choose teaching methods and materials, as well as resources and methods to continuously assess students' progress.“

OECD (Hrsg.), „Education Policy Outlook: Finland“ (2013), S. 10

 

The situation in Finland and Ireland is considered the model to be copied ...

„The situation in Finland and Ireland is considered the model to be copied: teachers are relatively autonomous and are viewed by society as being "real professionals" which provides them with a social status and prestige that encourages them to improve even further.“

EU-Kommission (Hrsg.), „Study on Policy Measures to improve the Attractiveness of the Teaching Profession in Europe“ (2013), Teil 1, S. 58

 

The Finnish model of the teacher’s role ...

„Teachers, for their part, need to be able to trust that they are allowed to work like other highly educated experts, as autonomous pedagogical professionals, in a way that takes full advantage of their potential. This Finnish model of the teacher’s role, which is based on trust, seems to be yielding excellent results in international comparison.“

Univ.-Prof. Dr. Tiina Silander u. a., „The Theory and practice of Building Pedagogical Skill in Finnish Teacher Education“ in Meyer u. a., „PISA, Power und Policy“ (2013), S. 95

 

A key characteristic of Finnish teachers’ work environment ...

„A key characteristic of Finnish teachers’ work environment is that they are autonomous, trusted, and respected professionals.“

Univ.-Prof. Dr. Pasi Sahlberg, „Developing Effective Teachers and School Leaders: The Case of Finland“ in Darling-Hammond u.a., „Teacher and Leader Effectiveness“ (2011), S. 16

 

The Finnish example ...

„The Finnish example suggests that a critical condition for attracting the most able young people is that teaching is an independent and respected profession rather than just a technical implementation of externally mandated standards and tests.“

Univ.-Prof. Dr. Pasi Sahlberg, „Developing Effective Teachers and School Leaders: The Case of Finland“ in Darling-Hammond u.a., „Teacher and Leader Effectiveness“ (2011), S. 20