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EU-students who reached a high level of competence in PISA 2022 ...

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„In 2022, only 7.9 % of EU students reached a high level of competence in mathematics, 6.5 % in reading and 6.9 % in science.“
EU-Kommission (Hrsg.), The twin challenge of equity and excellence in basic skills in the EU (2024), S. 4.
In Österreich waren es bei PISA 2022 in der Mathematik 10,3 %, in der Lesekompetenz 7,7 % und in der naturwissenschaftlichen Kompetenz 7,9 % %. (Quelle: OECD, PISA 2022 Database, Tables I.B1.5.1, I.B1.5.2 und I.B1.5.3.)

Anteil an Spitzenleistungen zwischen 2018 und 2022 ...

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„Top performance in mathematics steadily declined over the past decade in the EU as a whole, in particular between 2018 and 2022, reaching 7.9 % in 2022.“
EU-Kommission (Hrsg.), The twin challenge of equity and excellence in basic skills in the EU (2024), S. 15.
In Österreich ging der Anteil an Spitzenleistungen zwischen 2018 und 2022 von 12,6 % auf 10,3 % zurück. (Quelle: OECD, PISA 2022 Database, Table I.B1.5.1.)

The EU-average top performance rate in reading ...

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„The EU-average top performance rate in reading is the lowest of the three PISA subjects, at 6.5% in 2022.“
EU-Kommission (Hrsg.), The twin challenge of equity and excellence in basic skills in the EU (2024), S. 17.
In Österreich betrug sie bei PISA 2022 7,7 %. (Quelle: OECD, PISA 2022 Database, Table I.B1.5.2.)

Anteil an naturwissenschaftlichen Spitzenleistungen ...

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„The top performance rate in science decreased from 8.0 % in 2012 to 6.3 % in 2018, then it remained broadly stable at 6.9 % in 2022.“
EU-Kommission (Hrsg.), The twin challenge of equity and excellence in basic skills in the EU (2024), S. 18.
In Österreich sank der Anteil an naturwissenschaftlichen Spitzenleistungen zwischen 2012 und 2018 von 7,9 % auf 6,3 % und ist im Jahr 2022 wieder auf 7,9 % gestiegen. (Quelle: OECD, PISA 2022 Database, Table I.B1.5.3.)

Spitzenleistungen beim Lesen sind unter Österreichs 10-Jährigen rar ...

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Der Anteil an Schülerinnen und Schülern, der die höchste Kompetenzstufe in Lesen erreicht, schwankt in Österreich zwischen 8 % (2006), 5 % (2011) und 8 % (2016) und liegt bei PIRLS 2021 bei 7 %. Beim Aufbau von Spitzenleistungen in Lesen sind also noch deutliche Verbesserungen möglich, zumal in Irland 27 % der Schüler/innen in die Spitzengruppe fallen.“
IQS (Hrsg.), PIRLS 2021. Die Lesekompetenz am Ende der Volksschule. Erste Ergebnisse (2023), S. 22.

7:20 bei Lesekompetenz 10-Jähriger ...

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„In Österreich gehören 7 % der Viertklässler/innen der höchsten Kompetenzstufe an; 20 % befinden sich auf oder unter Kompetenzstufe 1.“
IQS (Hrsg.), PIRLS 2021. Die Lesekompetenz am Ende der Volksschule. Erste Ergebnisse (2023), S. 26.

Kein Fortschritt bei 10-Jährigen erkennbar ...

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„Nach wie vor stehen in Österreich relativ viele leseschwache Schüler/innen (20 %) relativ wenigen starken Leserinnen und Lesern gegenüber (7 %). Zudem misst PIRLS 2021 die bisher größte Geschlechterdifferenz. Ebenso zählt Österreich weiterhin zu den EU-Ländern mit dem stärksten Zusammenhang zwischen sozialer Herkunft und Lesekompetenz.“
IQS (Hrsg.), PIRLS 2021. Die Lesekompetenz am Ende der Volksschule. Erste Ergebnisse (2023), S. 76.

Internationale Spitze in Mathematik sind Schüler/innen aus asiatischen Ländern ...

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„Internationale Spitze in Mathematik sind Schüler/innen aus asiatischen Ländern: Singapur erzielt mit 575 Punkten den höchsten Mittelwert aller 80 teilnehmenden Länder.“
IQS (Hrsg.), PISA 2022. Kompetenzen in Mathematik, Lesen und Naturwissenschaft am Ende der Pflichtschulzeit im internationalen Vergleich (2023), S. 27.

Leistungsstarke Gruppe in Mathematik ...

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„Im OECD-Schnitt befinden sich 9 % der Schüler/innen in Mathematik in der leistungsstarken Gruppe; im EU-Schnitt sind es 8 %. […] In Österreich macht die leistungsstarke Gruppe in Mathematik rund 10 % aus.“
IQS (Hrsg.), PISA 2022. Kompetenzen in Mathematik, Lesen und Naturwissenschaft am Ende der Pflichtschulzeit im internationalen Vergleich (2023), S. 32.

Anteil leistungsstarker Leser/innen ...

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„In Österreich beträgt der Anteil leistungsstarker Leser/innen 8 %, im OECD-Schnitt 7 % und im EU-Schnitt 6 %.“
IQS (Hrsg.), PISA 2022. Kompetenzen in Mathematik, Lesen und Naturwissenschaft am Ende der Pflichtschulzeit im internationalen Vergleich (2023), S. 50.

Die Größe der leistungsstarken Gruppe in Naturwissenschaft ...

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„Die Größe der leistungsstarken Gruppe in Naturwissenschaft in Österreich beläuft sich auf rund 8 %, im EU- und im OECD-Schnitt liegt sie jeweils bei 7 %.“
IQS (Hrsg.), PISA 2022. Kompetenzen in Mathematik, Lesen und Naturwissenschaft am Ende der Pflichtschulzeit im internationalen Vergleich (2023), S. 65.

Schüler*innen, die bei PISA 2022 in Mathematik die höchsten Kompetenzstufen 5 und 6 erreicht haben ...

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„Im Durchschnitt der OECD-Länder erreichten etwa 9 % der Schüler*innen in Mathematik die höchsten Kompetenzstufen 5 und 6. In 16 der 81 Länder und Volkswirtschaften, die an PISA 2022 teilgenommen haben, erreichten mehr als 10 % der Schüler*innen Kompetenzstufe 5 oder 6.“
OECD (Hrsg.), PISA 2022 Ergebnisse, Band I. Lernstände und Bildungsgerechtigkeit (2023), S. 98.
Österreich gehört mit 10,3 % zu diesen 16 Staaten. (Quelle: OECD, PISA-2022-Datenbank, Table I.B1.3.1.)

Ziel einer gerechtigkeitsorientierten Bildungspolitik ...

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„Bildungsgerechtigkeit bedeutet nicht, dass alle Schüler*innen die gleichen Ergebnisse erzielen sollen. […] Ziel einer gerechtigkeitsorientierten Bildungspolitik ist es nicht, den schulischen Erfolg besonders leistungsstarker Schüler*innen zu beschneiden oder das Niveau allgemein zu senken, um möglichst homogene Bildungsergebnisse zu erreichen. Eine gerechte Bildungspolitik soll vielmehr allen Schüler*innen helfen, das Beste aus sich herauszuholen.“
OECD (Hrsg.), PISA 2022 Ergebnisse, Band I. Lernstände und Bildungsgerechtigkeit (2023), S. 121.

Korea has set up new educational institutions for gifted education ...

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„Korea has set up new educational institutions for gifted education, which include gifted secondary schools (specialised schools with autonomous curricula not subject to state regulation), gifted centres, and departments for gifted education.“
OECD (Hrsg.), Equity and Inclusion in Education - Finding Strength through Diversity (2023), S. 106.

Supplementary extension and enrichment programmes ...

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„Supplementary extension and enrichment programmes can offer gifted students the opportunity to deepen and extent their learning beyond what is taught within the standard classroom hours.“
OECD (Hrsg.), Equity and Inclusion in Education - Finding Strength through Diversity (2023), S. 245.

Mentoring strategies for gifted students ...

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„Mentoring programmes have been recognised as tending to improve gifted students’ motivation, self-worth and education. […] Mentoring strategies for gifted students include teacher-student mentoring, mentoring with an older gifted student and student-expert mentoring.“
OECD (Hrsg.), Equity and Inclusion in Education - Finding Strength through Diversity (2023), S. 280.

Gifted and talented students ...

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„In the United Kingdom, in 2011, there were large differences in the prevalence of gifted and talented students. Of all Chinese students, 21% in state-funded primary schools and 25% of students in state-funded secondary schools were identified as being gifted and talented. Chinese students had the highest incidence of being identified as gifted and talented students. Of the majority population (white British), almost 11% in state-funded primary and 15% in state-funded secondary schools were identified as being gifted and talented.“
Samo Varsik u. a., Intersectionality in education: Rationale and practices to address the needs of students’ intersecting identities (2023), S. 51.

Gifted children may underachieve in school because of boredom and resulting bad disciplinary behaviour ...

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„Despite high levels of cognitive functioning, gifted children may underachieve in school because of boredom and resulting bad disciplinary behaviour. They can also struggle with social relations and have low levels of emotional and psychological well-being because their high cognitive functioning can lead them to be bullied or isolated. Moreover, some gifted students can face difficulties in social encounters because their high functioning in cognitive domains may lead them to feel lost in situations that they cannot comprehend and classify, such as social situations.“
Dr. Lucie Cerna u.a., Promoting inclusive education for diverse societies (2021), S. 20.

Adding time at school ...

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„As the existing research literature suggests, adding time at school (especially instruction time) has different effects for different students. Providing a rich array of activities geared to the specific needs of different students, including those at risk of low performance, seems an approach worth exploring (e.g. remedial lessons, enrichment programmes, outdoor and real world experiences).“
Thomas Radinger u. a., More time at school (2021), S. 130.

High-performing students contribute disproportionately to countries’ innovation and economic growth ...

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„Research suggests that high-performing students contribute disproportionately to countries’ innovation and economic growth. It is therefore assumed that the societal reward for supporting gifted children to reach their full potential could be particularly significant. Gifted students are regarded as innovators and creators of knowledge who, through the appropriate environment and development, will be able to develop solutions to challenges anticipated in the future.“
Alexandre Rutigliano u. a., Policy approaches and initiatives for the inclusion of gifted students in OECD countries (2021), S. 21.

Korea has various gifted secondary schools ...

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„Besides several gifted research centres and institutes, Korea has various gifted secondary schools, a majority of which focus on mathematics and science with some also including arts. Those are publicly funded and have a number of teachers who are specialised in gifted education. It also has public schools offering gifted classes to primary and secondary students.“
Alexandre Rutigliano u. a., Policy approaches and initiatives for the inclusion of gifted students in OECD countries (2021), S. 30.

Austria has very few special schools for gifted and talented ...

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„Today, Austria has very few special schools for gifted and talented and such an education is to be implemented in mainstream schools.“
Alexandre Rutigliano u. a., Policy approaches and initiatives for the inclusion of gifted students in OECD countries (2021), S. 30.

Gifted students are likely to underachieve and lose motivation when the school does not respond to their needs ...

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„Gifted students are likely to underachieve and lose motivation when the school does not respond to their needs.“
Alexandre Rutigliano u. a., Policy approaches and initiatives for the inclusion of gifted students in OECD countries (2021), S. 48.

A shift in the field of gifted education towards more inclusive practices in mainstream schools aiming to promote gifted learning for all students is emerging ...

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„While some countries such as Korea have focused on gifted education as a separate policy area, allowing separate education provisions, some countries such as France or Portugal are currently making significant efforts towards the design of educational policy frameworks and practices that respond to diversity within the regular school and classroom. In this context, a shift in the field of gifted education towards more inclusive practices in mainstream schools aiming to promote gifted learning for all students is emerging.“
Alexandre Rutigliano u. a., Policy approaches and initiatives for the inclusion of gifted students in OECD countries (2021), S. 54.

Dänemark: A soft form of ability grouping in the school system ...

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Dänemark: „Some schools have established special classes for talented students, which seems to reflect a soft form of ability grouping in the school system.“
Univ.-Prof. Dr. Nils Buchholtz u. a., Equity, Equality and Diversity – Putting Educational Justice in the Nordic Model to a Test. In: Dr. Tove Stjern Frønes u. a., Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education (2020), S. 33.

School systems with a greater degree of curricular autonomy ...

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„PISA 2015 has found that school systems with a greater degree of curricular autonomy are likely to have both more effective (a larger proportion of top performers) and more equitable (a smaller proportion of low achievers) outcomes.“
EU-Kommission (Hrsg.), Equity in school education in Europe (2020), S. 152.

Mathematik-Spitzenleistungen 10-Jähriger ...

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„More than half of the fourth grade students reached the Advanced International Benchmark in Singapore (54 %), and one-third or more did so in Hong Kong SAR (38 %), Korea (37 %), Chinese Taipei (37 %), and Japan (33 %). Northern Ireland had about one-fourth (26 %) of its students reaching the Advanced International Benchmark, and England and the Russian Federation had about one-fifth (21 % and 20 %, respectively).“
IEA (Hrsg.), TIMSS 2019. International Results in Mathematics and Science (2020), S. 37.
In Österreich waren es 9 %. (Quelle: ibidem, S. 38.)

Focusing on the low-achieving students may be at the expense of highly capable students not getting a fair opportunity to succeed ...

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„Focusing on the low-achieving students may be at the expense of highly capable students not getting a fair opportunity to succeed. Just like there is a need for varied teaching and differentiated instruction for disadvantaged students, there is an equal need for students with higher learning potential to get appropriate support in order to realize their potential.“
Oleksandra Mittal, Measuring Equity Across the Nordic Education Systems – Conceptual and Methodological Choices as Implications for Educational Policies. In: Dr. Tove Stjern Frønes u. a., Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education (2020), S. 51.

Zusätzliches Unterrichtsangebot für die Unterrichtssprache ...

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„On average across OECD countries in 2018, 52 % of students attended schools that offer after-school lessons for both remedial and enrichment purposes; 31 % attended schools that offer these lessons for remedial purposes only; 12 % were in schools that offer these lessons integrating remedial and enrichment purposes; and only 5 % of students attended schools that offer these lessons for enrichment purposes only.“
OECD (Hrsg.), PISA 2018 Results. Effective Policies, Successful Schools (2020), S. 140.
In Österreich waren es 23 %, 67 %, 9 % bzw. nur 0,6 %. (Quelle: ibidem, Table V.B1.6.18.)

PISA 2018: Der Anteil der Naturwissenschafts-Spitzengruppe in Österreich ist fast gleich groß wie im OECD-Schnitt ...

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PISA 2018: „Der Anteil der Naturwissenschafts-Spitzengruppe in Österreich beläuft sich auf rund 6 % (5,8 % auf Stufe 5; 0,5 % auf Stufe 6) und ist damit fast gleich groß wie im OECD-Schnitt. […] Von Österreichs Nachbarländern verfügt Deutschland mit 10 % über die größte Spitzengruppe.“
BIFIE (Hrsg.), „PISA 2018. Grundkompetenzen am Ende der Pflichtschulzeit im internationalen Vergleich“ (2019), S. 61

Leseleistung 10-Jähriger ...

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„Im EU-Schnitt fallen 12 % der Schüler/innen in die Spitzengruppe. In Österreich umfasst die Gruppe der lesestarken Kinder 8 % und liegt damit signifikant unter dem EU-Durchschnitt. […] Einigen EU-Ländern gelingt es, den Schüleranteil auf der höchsten Kompetenzstufe auf annähernd 20 % oder mehr zu bringen, nämlich Irland, Finnland, Polen, Nordirland, England und Bulgarien.“
BMBWF (Hrsg.), „Nationaler Bildungsbericht Österreich 2018. Band 1“ (2019), S. 228

PISA 2018: Mathematik Stufe 6 ...

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PISA 2018: „Etwa jeder sechste 15-Jährige in Peking, Shanghai, Jiangsu und Zhejiang (China) (16 %) und etwa jeder siebte Schüler in Singapur (14 %) erreichten in Mathematik Stufe 6 und damit die höchste in PISA beschriebene Kompetenzstufe. Diese Schülerinnen und Schüler besitzen die Fähigkeit zu anspruchsvollem mathematischem Denken und Argumentieren. Im OECD-Durchschnitt erfüllten nur 2,4 % der Schülerinnen und Schüler die Anforderungen dieser Stufe.“
OECD (Hrsg.), „PISA 2018 Ergebnisse. Was Schülerinnen und Schüler wissen und können“ (2019), S. 114
In Österreich waren es 2,5 %. (Quelle: OECD (Hrsg.), „PISA 2018 Ergebnisse. Was Schülerinnen und Schüler wissen und können“ (2019), Abbildung I.6.1.)

PISA 2018: Die größten Anteile an Schülerinnen und Schülern mit Leistungen auf Kompetenzstufe 5 oder darüber in Mathematik wurden in sechs asiatischen Ländern und Volkswirtschaften verzeichnet ...

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PISA 2018: „Die größten Anteile an Schülerinnen und Schülern mit Leistungen auf Kompetenzstufe 5 oder darüber in Mathematik wurden in sechs asiatischen Ländern und Volkswirtschaften verzeichnet: Peking, Shanghai, Jiangsu und Zhejiang (China) (44 %), Singapur (37 %), Hongkong (China) (29 %), Macau (China) (28 %), Chinesisch Taipei (23 %) und Korea (21 %).“
OECD (Hrsg.), „PISA 2018 Ergebnisse. Was Schülerinnen und Schüler wissen und können“ (2019), S. 114
In Österreich waren es 13 %, im OECD-Durchschnitt 11 %. (Quelle: OECD (Hrsg.), „PISA 2018 Ergebnisse. Was Schülerinnen und Schüler wissen und können“ (2019), Abbildung I.6.1.)

Kompetenzstufe 5 oder 6 in Naturwissenschaften ...

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„Im OECD-Durchschnitt erreichten 2018 6,8 % der Schülerinnen und Schüler in Naturwissenschaften Kompetenzstufe 5 oder 6 und waren damit der Kategorie der ‚besonders leistungsstarken Schüler‘ zuzuordnen. In Peking, Shanghai, Jiangsu und Zhejiang (China) war dies bei knapp einem Drittel der Schülerinnen und Schüler der Fall (32 %) und in Singapur bei mehr als einem Fünftel (21 %).“
OECD (Hrsg.), „PISA 2018 Ergebnisse. Was Schülerinnen und Schüler wissen und können“ (2019), S. 124
In Österreich waren es 12,6 % (Quelle: OECD (Hrsg.), „PISA 2018 Ergebnisse. Was Schülerinnen und Schüler wissen und können“ (2019), Abbildung I.7.1.)

Leistungsniveau 10-Jähriger ...

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„Im Vergleich zu anderen teilnehmenden EU-Staaten gibt es in Österreich signifikant weniger leistungsstarke Leser/innen: Im Durchschnitt beträgt der Anteil der leistungsstarken Leser/innen in den EU-Vergleichsländern 12 %, in Österreich lediglich 8 %. Damit befindet sich Österreich im unteren Drittel, was den Anteil an Spitzenschülerinnen/-schülern im Lesen betrifft.“
özbf (Hrsg.), begabt&exzellent, 2019, 2, S. 35.

Mathematikniveau 10-Jähriger ...

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„Mit einem Spitzenschüler/innenanteil von nur 2 % erzielte Österreich einen der schlechtesten Werte aller teilnehmenden Länder und lag damit 6 Prozentpunkte unter dem internationalen Schnitt von 8 %. Nordirland als Spitzenreiter der EU-Vergleichsländer hat im Vergleich dazu einen Spitzenschüler/innenanteil von 24 % - das bedeutet: Was in Nordirland bereits jedes vierte Kind kann, kann in Österreich nur jedes 50. Kind.“
özbf (Hrsg.), begabt&exzellent, 2019, 2, S. 36.

Mathematik-Leistungen 10-Jähriger (TIMSS 2011) ...

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„Mit einem Spitzenschüler/innenanteil von nur 2 % erzielte Österreich einen der schlechtesten Werte aller teilnehmenden Länder und lag damit 6 Prozentpunkte unter dem internationalen Schnitt von 8 %. Nordirland als Spitzenreiter der EU-Vergleichsländer hat im Vergleich dazu einen Spitzenschüler/innenanteil von 24 % − das bedeutet: Was in Nordirland bereits jedes vierte Kind kann, kann in Österreich nur jedes 50. Kind.“
Dr. Claudia Resch u. a., „Begabungs-, Begabten- und Exzellenzförderung“ (2019), S. 8

Mathematikkompetenz 15-Jähriger ...

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„In Brandenburg und Hessen wird an Gymnasien signifikant seltener der Regelstandard erreicht oder übertroffen und zudem seltener der Optimalstandard erreicht als in Deutschland insgesamt. Gymnasiastinnen und Gymnasiasten in den Stadtstaaten Berlin, Bremen und Hamburg erreichen oder übertreffen den Regelstandard zwar seltener als in Deutschland insgesamt, erreichen jedoch den Optimalstandard vergleichbar häufig. Dies deutet darauf hin, dass die Förderung von Spitzenleistungen im Fach Mathematik dort ähnlich gut gelingt wie in an­deren Ländern.“
Prof. Dr. Petra Stanat u. a., IQB-Bildungstrends 2018. Mathematische und naturwissenschaftliche Kompetenzen am Ende der Sekundarstufe I im zweiten Ländervergleich (2019), S. 167.

Begabtenförderung, das Stiefkind österreichischer Schulpolitik ...

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„Die Gruppe der Spitzenschüler wird immer kleiner. Der Anteil jener Jugendlichen, die in mindestens einem der drei Testgebiete Naturwissenschaften, Mathematik und Lesen Spitzenleistungen erbracht haben, ist von 2005 bis 2015 um fünf Prozent gesunken. Bei der Lesestudie Pirls, an der heimische Viertklässler zuletzt vor zwei Jahren teilgenommen haben, lag der Anteil besonders guter Leser bei acht Prozent – und damit im EU-Vergleich im unteren Drittel.“

Der Standard online am 21. April 2018

 

Many countries such as China and Singapore have highly selective schools within a national system ...

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„Many countries such as China and Singapore have highly selective schools within a national system, and some such as Germany and Austria retain an entirely selective tracked school system.”
Univ.-Prof. Dr. Stephen Gorard u. a., Grammar schools in England: a new analysis of social segregation and academic outcomes. In: British Journal of Sociology of Education 39:7 (2018), S. 910.

Österreich bei den 10-Jährigen im letzten Drittel ...

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„Im Vergleich zu anderen teilnehmenden EU-Staaten gibt es in Österreich signifikant weniger leistungsstarke Leser/innen. Unter den 24 EU-Vergleichsländern befindet sich Österreich im unteren Drittel.“

MMag. Dr. Claudia Resch, Geschäftsführerin des Österreichischen Zentrums für Begabtenförderung und Begabungsforschung (ÖZBF), Pressemitteilung vom 6. Dezember 2017

 

Lehrende und Schulen unter Evaluationsdruck ...

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„LehrerInnen neigen deshalb dazu, sich auf das mittlere Leistungsfeld zu konzentrieren, denn hier ist es am einfachsten, Zugewinne zu generieren. Dabei geht das Augenmerk auf SchülerInnen, die über- oder unterdurchschnittliche Leistungen erbringen, verloren.“

Univ.-Prof. Dr. Stefan Hopmann, progress-online.at am 21. Juni 2017

 

Langeweile, Unterforderung, Ausgeschlossenheit und Verhaltensauffälligkeiten ...

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„Wenn sich […] die schulischen Anforderungen nicht an den Bedürfnissen eines besonders begabten Kindes orientieren, kann es zu Langeweile, Unterforderung, Ausgeschlossenheit und Verhaltensauffälligkeiten kommen.“

Dr. Letizia Gauck u. a., „Hohe Begabung und Verhaltensauffälligkeit“. In: özbf (Hrsg.), „news&science“, Ausgabe 2, 2017, S. 4

 

Gefahr einer Depressionsentwicklung ...

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„Die Gefahr einer Depressionsentwicklung besteht u. a. dann, wenn die schulischen Anforderungen nicht an die jeweiligen Begabungen angepasst sind.“

Dr. Letizia Gauck u. a., „Hohe Begabung und Verhaltensauffälligkeit“. In: özbf (Hrsg.), „news&science“, Ausgabe 2, 2017, S. 8

 

Intrinsische Motivation spielt eine wesentliche Rolle bei der Entwicklung von Hochbegabung ...

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„Befunde aus der Begabtenforschung sprechen dafür, dass die intrinsische Motivation, die aus einer herausfordernden Aufgabe entsteht, eine wesentliche Rolle bei der Entwicklung von Hochbegabung spielt. Entsprechend wird befürchtet, dass das Anspruchsniveau eines Unterrichts, der sich häufig an den durchschnittlichen Schülerinnen und Schülern einer Klasse orientiert, zu gering sein könnte. Dies könne wiederum zu einer Verringerung der Lernmotivation der potenziell leistungsstarken Schülerinnen und Schüler führen und deren Bildungskarrieren damit langfristig negativ beeinflussen.“

Prof. Dr. Petra Stanat u. a., „IQB-Bildungstrend 2016. Kompetenzen in den Fächern Deutsch und Mathematik am Ende der 4. Jahrgangsstufe im zweiten Ländervergleich“ (2017), S. 325f

 

Offenbar fördert eine intellektuell besonders fordernde und anregende Lernumwelt die Intelligenz von Schüler_innen ...

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Offenbar fördert eine intellektuell besonders fordernde und anregende Lernumwelt die Intelligenz von Schüler_innen, während eine wenig anregende Lernumwelt die Intelligenz stagnieren lässt.

Univ.-Prof. Dr. Miriam Vock u. a., Umgang mit Heterogenität in Schule und Unterricht (2017), S. 38

 

Leistungen der deutschen Schüler_innen ...

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„Während sich die Leistungen der deutschen Schüler_innen im unteren Leistungsbereich in den letzten Jahren kontinuierlich verbessert haben, ist die Spitzengruppe nahezu unverändert geblieben.“

Univ.-Prof. Dr. Miriam Vock u. a., „Umgang mit Heterogenität in Schule und Unterricht“ (2017), S. 93

 

In Hungary more teachers learn how to identify giftedness ...

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„In Hungary, the development of gifted children is an important element in educational discourse, so it is not surprising that more teachers learn how to identify giftedness.“

Kristina Sonmark, MSc, u. a., „Understanding teachers' pedagogical knowledge“ (2017), S. 72

 

Fördert man Begabte nicht, können ihre Begabungen verkümmern ...

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„Fördert man Begabte nicht, können ihre Begabungen verkümmern. Ihre Motivation kann in Desinteresse umschlagen – es besteht sogar die Gefahr, dass sie zu Risikoschülerinnen und –schülern werden.“

MMag. Dr. Claudia Resch, Geschäftsführerin des Österreichischen Zentrums für Begabtenförderung und Begabungsforschung (ÖZBF), „Das Schulblatt“ (Zeitschrift des CLV Oberösterreich) vom November 2016, S. 17

 

In Europe, support for research and educational programmes for gifted children has ebbed ...

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„In 2010, China launched a ten-year National Talent Development Plan to support and guide top students into science, technology and other high-demand fields. In Europe, support for research and educational programmes for gifted children has ebbed, as the focus has moved more towards inclusion.“

Tom Clynes, „How to raise a genius“ in „Nature“ Vol. 537 vom 8. September 2016, S. 154

 

In der Klassenstufe 5 bis 7 deutliche Vorteile für die Begabtenklassen in allen Leistungsbereichen ...

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„In der Klassenstufe 5 bis 7 haben wir sehr, sehr deutliche Vorteile gefunden für die Begabtenklassen in allen Leistungsbereichen, aber auch im sozio-emotionalen Bereich, in Motivation, Selbstbild und so weiter, und wir haben erst kürzlich eine Nachuntersuchung abgeschlossen in der 10. Klassenstufe.“

Univ.-Prof. Dr. Wolfgang Schneider, www.deutschlandfunk.de am 26. August 2016

 

Anteil leistungsstarker Volksschüler im Lesen nur 5 Prozent ...

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„Die Lesestudie PIRLS (2011) ergab, dass der Anteil leistungsstarker Volksschüler im Lesen nur 5 Prozent betrug (Kompetenzstufe 4), womit Österreich die Schlussposition unter den 14 Vergleichsländern einnahm. Durchschnittlich gibt es 9 Prozent Spitzenleser, in Singapur sogar 24 Prozent.“

Presseaussendung des Österreichischen Zentrums für Begabtenförderung und Begabungsforschung (ÖZBF) vom 23. Juni 2016

 

Gifted students in middle school grades can benefit from enrichment programs for their socioemotional outcomes ...

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„Gifted students in middle school grades can benefit from enrichment programs for their socioemotional outcomes. Middle school gifted students are in the early developmental stages of adolescence, and start to make many critical life decisions related to future career paths.“

Dr. Mihyeon Kim, „A Meta-Analysis of the Effects of Enrichment Programs on Gifted Students“. In: Gifted Child Quarterly 2016, Vol. 60(2), S. 113

 

Supporting gifted students by offering access to enriched and advanced coursework with peers ...

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„Personal growth in middle school–age students is important, along with positive social relationships. Supporting gifted students by offering access to enriched and advanced coursework with peers helps students set their goals for the future and make a commitment to achieving those goals.“

Dr. Mihyeon Kim, „A Meta-Analysis of the Effects of Enrichment Programs on Gifted Students“. In: Gifted Child Quarterly 2016, Vol. 60(2), S. 113

 

PULSS II bestätigt die Ergebnisse von PULSS I ...

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„In der Gesamtstichprobe zeigte sich im Vergleich der Begabten- mit den Regelklassen überwiegend konstante Leistungsvorsprünge der Begabtenklassen. In sämtlichen standardisierten Leistungstests der in PULSS I untersuchten Fächer – Mathematik, Deutsch (Lesegeschwindigkeit und -verständnis), Englisch, Latein und Biologie – ergaben sich diese Vorsprünge zu allen Erhebungszeitpunkten.“

Univ.-Prof. Dr. Wolfgang Schneider u. a., „Ergebnisse der Folgestudie PULSS II (Laufzeit 2014–2015)“ (2016), S. 27

PULSS verglich die Entwicklung von SchülerInnen von 16 speziellen Begabtenklassen Bayerns und Baden-Württembergs mit der Entwicklung hochbegabter SchülerInnen in gymnasialen Regelklassen.

 

PULSS-Ergebnis ...

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„Für eine Facette des sozialen Selbstkonzepts – die soziale Anerkennung – berichteten Schülerinnen und Schüler der Begabtenklassen im Vergleich zu denjenigen der Regelklassen über eine bessere soziale Akzeptanz durch Mitschülerinnen und Mitschüler.“

Univ.-Prof. Dr. Wolfgang Schneider u. a., „Ergebnisse der Folgestudie PULSS II (Laufzeit 2014–2015)“ (2016), S. 29

 

Sicherzustellen, dass die begabtesten und nicht die wohlhabendsten Schülerinnen und Schüler Zugang zu den besten Bildungsmöglichkeiten haben ...

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„Sicherzustellen, dass die begabtesten und nicht die wohlhabendsten Schülerinnen und Schüler Zugang zu den besten Bildungsmöglichkeiten haben, ermöglicht […] einen effizienten Einsatz von Ressourcen und eine generelle Verbesserung der Ergebnisse im Bildungs- und Sozialbereich.“

OECD (Hrsg.), „PISA 2015 Ergebnisse. Exzellenz und Chancengerechtigkeit in der Bildung“ (2016), S. 218

 

Österreichische Naturwissenschafts-Spitzengruppe rund halb so groß wie in den führenden Ländern ...

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„Österreich liegt mit einer Spitzengruppe von 8 % im OECD-Schnitt. Die österreichische Naturwissenschafts-Spitzengruppe ist somit rund halb so groß wie in den führenden

Ländern.“

BIFIE (Hrsg.), „PISA 2015. Grundkompetenzen am Ende der Pflichtschulzeit im internationalen Vergleich“ (2016), S. 43

 

It is important for gifted children to experience challenging educational experiences ...

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„It is important for gifted children to experience challenging educational experiences and to be exposed to opportunities to mix with others with similar abilities and interests to maintain or retrieve their motivation to achieve.“

Joyce Gubbels, „The dynamics of giftedness in the upper primary grades“ (2016), S. 106

 

Verbesserte Selbsteinschätzung durch Lernen in homogenen Gruppen ...

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„Cooperative learning in homogeneous groups with other gifted children is beneficial for gifted children’s academic self-esteem.“

Joyce Gubbels, „The dynamics of giftedness in the upper primary grades“ (2016), S. 119

 

Förderung besonderer Interessen und Begabungen ...

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„Across OECD countries, 39 % of students are enrolled in schools that offer a science club (Anm.: in Österreich nur 5 %) and 66 % attend schools that offer science competitions (Anm.: in Österreich nur 31 %).“

OECD (Hrsg.), „PISA 2015 Results (Volume II): Policies and Practices for Successful Schools (2016), S. 59

 

The performance of the best students at the end of primary education decreases ...

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„The performance of the best students at the end of primary education decreases during secondary education if they are not immediately placed in homogenous pre-university education (VWO) classrooms or gymnasium schools.“

OECD (Hrsg.), „Netherlands 2016 – Foundations for the Future“ (2016), S. 86

 

Leistungsstärkere ebenso gefordert und gefördert ...

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„So wie leistungsschwächere Schülerinnen und Schüler einer besonderen Förderung bedürfen, so müssen leistungsstärkere ebenso gefordert und gefördert werden, nicht zuletzt deshalb, damit sie ihre besonderen Fähigkeiten, Kenntnisse und Fertigkeiten in den Dienst von Wissenschaft, Wirtschaft und Gesellschaft in eine mit immer komplexeren Problemstellungen befasste Welt einbringen können. Dies kann nur gelingen, wenn sie in der Schule individuell gefordert und gefördert werden und sich nicht langweilen.“

Univ.-Prof. Dr. Susanne Lin-Klitzing, „Stärker fördern und besser fordern“ in „Profil“ (Zeitung des dphv) vom Dezember 2015, S. 31

 

Bayern, Baden-Württemberg ...

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Bayern, Baden-Württemberg: „Im Bereich der Sekundarstufe lässt sich […] zunehmend die Tendenz erkennen, dass besonders begabte Kinder in speziell zusammengesetzte Klassen wechseln. Das klassische Argument für die Gruppierung Hochbegabter in separaten Klassen ist das der angemessenen Förderung.“

Univ.-Prof. Dr. Franzis Preckel, „news&science“, Ausgabe 2, 2015, S. 36

 

The most able students in non-selective secondary schools ...

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„In June 2013, Ofsted published ‚The most able students: are they doing as well as they should in our non-selective secondary schools?‘ The report made it clear that many of our most able students who attend non-selective secondary schools fail to achieve their potential compared with students who attend selective and independent schools.“

Ofsted (Hrsg.), „The most able students“ (2015), S. 4

 

Reasonable proportion of most able students ...

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„Where there is a reasonable proportion of most able students, they do far better than when they are in a very small minority.“

Ofsted (Hrsg.), „The most able students“ (2015), S. 5

 

Too many of the most able students are still being let down ...

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„National data show that too many of the most able students are still being let down and are failing to reach their full potential.“

Ofsted (Hrsg.), „The most able students“ (2015), S. 7

 

The most able students appear to do best ...

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„The most able students appear to do best when there are more of them in a school. In schools where there are few most able students, they perform considerably less well.“

Ofsted (Hrsg.), „The most able students“ (2015), S. 26

 

Niederlande: Enrichment programs in science & mathematics for talented and motivated 12- to 18- year old high school students ...

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Niederlande: „Established in 2004, Junior College is a collaboration between Utrecht University and 27 secondary schools. It offers enrichment programs in science & mathematics for talented and motivated 12- to 18- year old high school students (grades 7-12) in an academic environment. High school students who successfully finish the program in grade 11 and 12 receive a certificate that allows them to enter honours courses in the first year of the science bachelor programs.”

Univ.-Prof. Dr. Marca Wolfensberger, „Talent Development in European Higher Education“ (2015), S. 47

 

Niederlande: 56 % of top performers in secondary schools are bored ...

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Niederlande: „In a 2014 report, a quarter of all secondary school pupils indicated that they are often or even always bored because their curriculum is too easy. Among the pupils who count themselves among the top 20 % performers of their class, this percentage is 56 %.”

Univ.-Prof. Dr. Marca Wolfensberger, „Talent Development in European Higher Education“ (2015), S. 50

 

Niederlande: Provisions for talented pupils in primary and secondary education ...

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Niederlande: „In March 2014 an extensive plan to make provisions for talented pupils in primary and secondary education was presented. The plan mentions over 20 measures, including the removal of legal barriers for pupils to follow certain subjects at higher levels and the possibility of businesses giving grants to talented pupils. The measures are aimed at all levels of education and top talents are defines as 'the 20 % of pupils that can perform best. At all levels.'“

Univ.-Prof. Dr. Marca Wolfensberger, „Talent Development in European Higher Education“ (2015), S. 53

 

Belgien: So-called 'kangaroo classes' for gifted children ...

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Belgien: „While there are no recognized special schools for gifted children, a number of schools run so-called 'kangaroo classes'. Here, gifted children at the school come together 2-4h per week to work on special projects.”

Univ.-Prof. Dr. Marca Wolfensberger, „Talent Development in European Higher Education“ (2015), S. 80

 

Dänemark: Special schools for gifted children ...

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Dänemark: „There are now special schools for gifted children, called Mentiqa schools. Mentiqa schools are especially aimed at gifted students who do not feel understood, respected or challenged enough in the school environment.“

Univ.-Prof. Dr. Marca Wolfensberger, „Talent Development in European Higher Education“ (2015), S. 111

 

Finnland: Schools for the gifted and talented ...

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Finnland: „The upper secondary level has witnessed an increase in the number of 'special schools', focusing on the education of talented youngsters in arts, sports, science and languages. According to Finnish researchers Kirsi Tirri and Elina Kuusisto, 'these special schools can just as well be called schools for the gifted and talented as it is very difficult to be accepted into them'. Selection is based on the marks of the student, while most places organize their own admission exam as well.“

Univ.-Prof. Dr. Marca Wolfensberger, „Talent Development in European Higher Education“ (2015), S. 159

 

Dänemark: Government started to prioritize talent development ...

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Dänemark: „In Denmark, the Nordic egalitarian tradition is strong, but attitudes towards excellence have changed in recent years. In the early 2000s, the government started to prioritize talent development.“

Univ.-Prof. Dr. Marca Wolfensberger, „Talent Development in European Higher Education“ (2015), S. 244

 

More provisions for talented and gifted students in 2014 than there were in 2000 ...

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„There are more provisions for talented and gifted students in 2014 than there were in 2000. Special legislation about gifted and talented students has been introduced throughout Germany, Denmark, Belgium, Switzerland, and the Netherlands. Special schools and/or classes are now in place in Denmark and Finland.“

Univ.-Prof. Dr. Marca Wolfensberger, „Talent Development in European Higher Education“ (2015), S. 271

 

Culture is slowly changing towards more focus on excellence ...

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„There are many signs that the culture is slowly changing towards more focus on excellence. […] Talent development has gained a higher place on the agenda of policy makers and educators in many countries over the last decade.“

Univ.-Prof. Dr. Marca Wolfensberger, „Talent Development in European Higher Education“ (2015), S. 277

 

Individuelle Entwicklungsmöglichkeiten gefährdet ...

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„Werden derartige Fähigkeiten auf Dauer ignoriert oder bleiben unerkannt, sind nicht nur individuelle Entwicklungsmöglichkeiten gefährdet, sondern es kann auch zu Verhaltensauffälligkeiten und störendem Verhalten der betreffenden Kinder kommen.“

Prof. Dr. Gabriele Weigand, „Begabung oder Hochbegabung?“ in Weigand u. a., „Personenorientierte Begabungsförderung“ (2014), S. 45

 

Auffälligkeiten und Störungen sind vorprogrammiert ...

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„Auffälligkeiten und Störungen sind vorprogrammiert, wenn sich ein Schüler auf Dauer im Unterricht langweilt und sich weigert, gleichförmige Übungen zu wiederholen, wenn eine Schülerin, die die Aufgaben längst verstanden und gelöst hat, dies auch entsprechend artikuliert, aber damit als besserwisserisch oder vorlaut wahrgenommen und möglicherweise ausgegrenzt wird.“

Prof. Dr. Gabriele Weigand, „Begabung oder Hochbegabung?“ in Weigand u. a., „Personenorientierte Begabungsförderung“ (2014), S. 46

 

A range of initiatives to promote excellence in education ...

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„The Dutch government has launched a range of initiatives to promote excellence in education. This includes a focus on providing better support to gifted and talented students and increasing the proportion of students achieving the highest levels on national and international assessments.“

OECD (Hrsg.), „Reviews of Evaluation and Assessment in Education: Netherlands“ (2014), S. 28

 

Kinder sollten gefordert und gefördert werden ...

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„Kinder sollten gefordert und gefördert werden, damit sich für jeden das maximal mögliche Niveau kognitiver Grundfähigkeiten herausbilden kann. Fordern und fördern heißt, dass den jeweiligen Prädispositionen entsprechende Angebote gemacht werden, die weder unter- noch überfordern.“

Nationale Akademie der Wissenschaften Leopoldina (Hrsg.), „Frühkindliche Sozialisation“ (2014), S. 88

 

A comprehensive tracking program could significantly boost the performance ...

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„Our findings suggest that a comprehensive tracking program that establishes a separate classroom in every school for the top-performing students could significantly boost the performance of the most talented students in even the poorest neighborhoods, at little or no cost to other students or the District's budget.“

Univ.-Prof. Dr. David Card u. a., „Does Gifted Education Work? For Which Students?“ (2014), S. 34

 

PIRLS 2011: In Österreich gibt es eine vergleichsweise große Gruppe von Volksschülerinnen und Volksschülern, denen es an grundlegenden Lesefähigkeiten mangelt ...

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„Die Daten von PIRLS 2011 bestätigen, dass es in Österreich eine vergleichsweise große Gruppe von Volksschülerinnen und Volksschülern gibt, denen es an grundlegenden Lesefähigkeiten mangelt. Aus einer unzureichenden Förderung könnte diesen Kindern ein erheblicher Nachteil für ihr weiteres Leben entstehen. Umgekehrt zeigt der geringe Anteil der Leistungsstarken, dass auch in der Förderung der begabten Schüler/innen Entwicklungspotenzial steckt.“

BIFIE (Hrsg.), „Nationaler Bildungsbericht Österreich 2012“ (2013), Band 1, S. 132

 

In Mathematik leistungsstarke Zehnjährige ...

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„Besonders hoch ist der Anteil leistungsstarker Schüler/innen in Korea (39 %), Japan (30 %) und Nordirland (24 %). In Österreich zählen hingegen nur 2 % zu Kompetenzstufe 4.“

BIFIE, „Nationaler Bildungsbericht Österreich 2012“ (2013), Band 1, S. 132

 

Naturwissenschaftlich Leistungsstarke unter den 10-Jährigen ...

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Naturwissenschaftlich Leistungsstarke unter den 10-Jährigen: „Besonders hoch ist der Anteil leistungsstarker Schüler/innen in Korea (29 %) und Finnland (20 %). In Österreich zählen 8 % zu dieser Kompetenzstufe.“

BIFIE, „Nationaler Bildungsbericht Österreich 2012“ (2013), Band 1, S. 134

 

Niederlande: Different kinds of services for gifted students ...

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Niederlande: „There are different kinds of services for gifted students, such as 'schools with gifted profiles' (found in primary and secondary education), schools with the so-called 'Leonardo profile' (school-within-a-school), enrichment classes, and pull-out classes. The impetus for all this is the potential economic benefits of gifted education. This is a worldwide trend and the Netherlands is no exception.“

Greet De Boer, MSc, u. a., „Gifted Education in the Netherlands“. In: „Journal for the Education of the Gifted“ (2013) 36(1), S. 134

 

Since 2009, appropriate education for gifted and outstanding students has become an important issue on the political agenda ...

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„Since 2009, appropriate education for gifted and outstanding students has become an important issue on the political agenda. Until 2009, considerations of what education was appropriate for gifted students had only been an educational issue.“

Greet De Boer, MSc, u. a., „Gifted Education in the Netherlands“. In: „Journal for the Education of the Gifted“ (2013), 36(1), S. 140

 

Die Leistungen der 10-Jährigen beim Lesen (PIRLS 2011), in der Mathematik und den Naturwissenschaften (TIMSS 2011) ...

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„Only Singapore had more than half of its students reach the high benchmark in all three subjects, and only two more countries, Chinese Taipei and Finland, had at least half of their fourth grade students reach the high benchmark in each subject separately.“

IEA (Hrsg.), „TIMSS and PIRLS 2011: Relationships among reading, mathematics, and science achievement at the fourth grade“ (2013), S. 5

Von Österreichs 10-Jährigen erreichten nur 18 % in allen drei Bereichen den „high benchmark“ (= 550 Punkte); beim Lesen waren es 39 %, in der Mathematik 26 % und in den Naturwissenschaften 42 %.

 

The Singaporean fourth grade students showed a particular strength in mathematics ...

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„The Singaporean fourth grade students showed a particular strength in mathematics, with 78 percent reaching the high benchmark, although achievement was also very good in science (68 %), and in reading (62 %).“

IEA (Hrsg.), „TIMSS and PIRLS 2011: Relationships among reading, mathematics, and science achievement at the fourth grade“ (2013), S. 20

Von Österreichs 10-Jährigen erreichten in Mathematik nur 26 % den „high benchmark“ (= 550 Punkte); in den Naturwissenschaften waren es 42 %, beim Lesen 39 %.

 

Fourth grade students in Chinese Taipei ...

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Taiwan: „The fourth grade students in Chinese Taipei […] showed a particular strength in mathematics, with about three-fourths (74 %) reaching the High Benchmark.“

IEA (Hrsg.), „TIMSS and PIRLS 2011: Relationships among reading, mathematics, and science achievement at the fourth grade“ (2013), S. 20

Von Österreichs 10-Jährigen erreichten in Mathematik nur 26 % den „High Benchmark“ (= 550 Punkte).

 

Hongkongs 10-Jährige bei TIMSS ...

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„Hong Kong SAR had the greatest percentage (82 %) of students reaching the High International Benchmark in mathematics, and mathematics was a considerable strength.“

IEA (Hrsg.), „TIMSS and PIRLS 2011: Relationships among reading, mathematics, and science achievement at the fourth grade“ (2013), S. 20

Von Österreichs 10-Jährigen erreichten in Mathematik nur 26 % den „High International Benchmark“ (= 550 Punkte).

 

Finnlands 10-Jährige ...

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„More than three-fifths of the fourth grade students reached the high benchmark in science (65 %) and reading (63 %), and half reached that level in mathematics.“

IEA (Hrsg.), „TIMSS and PIRLS 2011: Relationships among reading, mathematics, and science achievement at the fourth grade“ (2013), S. 20

Von Österreichs 10-Jährigen erreichten in den Naturwissenschaften 42 % den „high benchmark“ (= 550 Punkte); im Lesen waren es 39 %, in Mathematik sogar nur 26 %.

 

The most pressing issue is to ensure that the curriculum stretches the best young mathematicians enough ...

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„The most pressing issue is to ensure that the curriculum stretches the best young mathematicians enough, and that they are motivated (and incentivised) to fully develop their already accumulated academic skill.“

John Jerrim u.a., „The mathematics skills of school children: How does England compare to the high performing East Asian jurisdictions“ (2013), S. 19

 

Umdenken im jahrzehntelang egalitären Schweden ...

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„Sweden has recently taken important initial steps towards the development of gifted education. […] New national policies such as the new Education Act explicitly attend to students at the higher end of the ability scale when emphasising the right to get guidance and stimulation for students who can easily reach the knowledge requirements.“

Linda Mattsson, „Tracking mathematical giftedness in an egalitarian context” (2013), S. 2

 

PULSS (Projekt für die Untersuchung des Lernens in der Sekundarstufe; durchgeführt ab 2008 in Bayern und Baden-Württemberg) ...

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„The results showed that students enrolled in gifted classes performed better academically and often needed less time to achieve certain curriculum milestones compared with students from regular classes in the same schools. The study showed, furthermore, that those gifted pupils who attended gifted classes did better than comparably gifted pupils who remained in regular classes. No substantial differences in noncognitive variables were found.“

Univ.-Prof. Dr. Albert Ziegler u. a., „Gifted Education in German-Speaking Europe“. In: „Journal for the Education of the Gifted“ (2013) 36(3), S. 399

 

Gifted classes provided a better social climate for gifted children than the regular classes ...

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Ergebnisse von PULSS (Projekt für die Untersuchung des Lernens in der Sekundarstufe; durchgeführt ab 2008 in Bayern und Baden-Württemberg):

„Regarding environmental factors, the gifted classes provided a better social climate for gifted children than the regular classes; gifted pupils participating in gifted classes reported decreasing levels of aversion toward school compared with the levels they had indicated for their primary-school experiences.“

Univ.-Prof. Dr. Albert Ziegler u. a., „Gifted Education in German-Speaking Europe“. In: „Journal for the Education of the Gifted“ (2013) 36(3), S. 399

 

Übung bedeutet bei besonders Begabten, den Schwierigkeitsgrad zu steigern ...

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„Übung bedeutet bei ihnen (Anm.: bei besonders Begabten) nicht, immer wieder das Gleiche zu wiederholen, sondern den Schwierigkeitsgrad zu steigern – bis zu dem Punkt, an dem sie scheinbar nicht mehr weiterkommen.“

Univ.-Prof. Dr. Franzis Preckel, Focus ONLINE am 2. Dezember 2012

 

Cluster grouping enables gifted students ...

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„Cluster grouping enables gifted students, as well as all the other students, to make meaningful progress.“

Dr. Dina Brulles u.a., „Clustered for Success“ in „Educational Leadership“ (Februar 2012), S. 41

 

Slowenien: The highly complex process of talent nomination and identification starts at age 9 ...

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Slowenien: „The highly complex process of talent nomination and identification starts at age 9, as is recommended by development psychologists, and special development starts in Grade 4.“

Anna Cseh, „National and Local Achievements of the Slovenian Talent Support Programme“. In: Győri, „International horizons of talent support II. Best practices within and without the European Union II“ (2012), S. 143f

 

Israels Suche nach den begabtesten 5 Prozent der 7-Jährigen ...

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„Internationally well-known intelligence tests and exercise series examining reading literacy and logical thinking are used for the assessment. The process has two stages. First every pupil takes part in talent identification at his/her own school, then the top 15 % is subjected to a second round where their abilities are assessed again, and the best performers are offered participation in various talent support programmes.“

Dr. Andrea Frank u. a., „Freedom and Creativity – Programmes of the Israel Center for Excellence through Education“. In: Győri, „International horizons of talent support II. Best practices within and without the European Union II“ (2012), S. 66

 

Israels Exzellenzprogramm beginnt bei den 7-Jährigen ...

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„The public system identifies gifted children at a very early age, with intelligence tests, channelling the top 5 % to the support programmes.

Dr. Andrea Frank u. a., „Freedom and Creativity – Programmes of the Israel Center for Excellence through Education“. In: Győri, „International horizons of talent support II. Best practices within and without the European Union II“ (2012), S. 70

 

Singapur: High-Ability Learners’ Program at age 9 ...

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Singapur: „Following performance measurement at age 9 (after primary school Grade 3), the best may join the GEP, the Gifted Education Program or the HAL, the High-Ability Learners’ Program. Those in the top 8 % can take part in another round of testing, and the Ministry of Education offers GEP and HAL education from Grade 4 on to those in the topmost 1 % and the next 4 %, respectively.“

Dr. János Gordon Győri u. a., „Mathematical Talent Support at the National University of Singapore High School of Mathematics and Science“. In: Győri, „International horizons of talent support II. Best practices within and without the European Union II“ (2012), S. 127

 

Singapur: The most outstanding 3 pupils in every 100,000 are provided a very special and highly individualised form of education ...

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Singapur: „For a few years now, the Gifted Education Branch (GEB) of the Ministry has been offering an even more attractive talent support option: the most outstanding 3 pupils in every 100,000 (based on the statistical headcount) are provided a very special and highly individualised form of education, with personalised curriculum and topics, and the support of a special professional training staff.“

Dr. János Gordon Győri u. a., „Mathematical Talent Support at the National University of Singapore High School of Mathematics and Science“. In: Győri, „International horizons of talent support II. Best practices within and without the European Union II“ (2012), S. 127

 

A summer academic talent camp has great benefits both for learning and from social aspects ...

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„A summer academic talent camp is an excellent opportunity for talent support. Naturally, it cannot satisfy all needs in the education of intellectually talented students, because a lot of other individual and group opportunities are needed to develop the capabilities of intellectually gifted people (e.g., research institution activities, scientific student conferences, local, national and international contests organised in academic fields, university courses brought forward and lots of other activities), but there is no doubt that this form has great benefits both for learning and from social aspects.“

Dr. János Gordon Győri u. a., „Summer Talent Support Camp – Talent Support Programme of the German Student Academy“. In: Győri, „International horizons of talent support II. Best practices within and without the European Union II“ (2012), S. 61

 

A healthy competitive spirit ...

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„The most important thing for talented children is to develop appropriate contacts with peers active in the same field of interest. A healthy competitive spirit is also necessary for outstanding performance.“

Balázs Hornyák, „The Millennium Youth Camp for Young Researchers in Finland”. In: Győri, „International horizons of talent support II. Best practices within and without the European Union II“ (2012), S. 29f

 

Saudi-Arabien: The Kingdom embarked on a formal gifted and talented education program in 1999 ...

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Saudi-Arabien: „To put more emphasis on human resource, as a key to overall development, the Kingdom embarked on a formal gifted and talented education program in 1999.“

Dr. Mohammed Jamalallail, „Gifted Education in Saudi Arabia“. In: Győri, „International horizons of talent support II. Best practices within and without the European Union II“ (2012), S. 113

 

Vietnam: The mission of education and training ...

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Vietnam: „The mission of education and training are not only to improve people‘s knowledge, to educate and train human resources, but also to foster talents so as to exploit the country‘s talent potential and provide the country with high quality labour-force.“

Nguyen Van Tuan u. a., „Talent Support in Vietnamese Education“. In: Győri, „International horizons of talent support II. Best practices within and without the European Union II“ (2012), S. 191

 

Vietnam: Almost all primary and secondary schools have at least one talent class ...

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Vietnam: „Almost all primary and secondary schools have at least one talent class.“

Nguyen Van Tuan u. a., „Talent Support in Vietnamese Education“. In: Győri, „International horizons of talent support II. Best practices within and without the European Union II“ (2012), S. 193

 

Vietnam: Specialized schools and classes for children with good and excellent performance ...

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Vietnam: „In Vietnam, children with good and excellent performance are identified and selected into special classes at most primary and secondary schools (usually called specialized classes). […] Specialized schools are established at upper secondary level for students with excellent achievements in learning to develop their talents in certain subjects while assuring comprehensive general education.“

Nguyen Van Tuan u. a., „Talent Support in Vietnamese Education“. In: Győri, „International horizons of talent support II. Best practices within and without the European Union II“ (2012), S. 193f

 

Vietnam: Process to select the gifted math students and intensively develop their talent according to their own requirements ...

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Vietnam: „From the late 1980s, gifted math classes of the universities and then gifted schools around the country have conducted their independent entrance examination process so as to select the gifted math students and intensively develop their talent according to their own requirements.“

Nguyen Van Tuan u. a., „Talent Support in Vietnamese Education“. In: Győri, „International horizons of talent support II. Best practices within and without the European Union II“ (2012), S. 204f

 

Nicht von Geburt an alle gleich ...

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„Immer mehr Befunde der Genetik, der Neurowissenschaften, der Psychologie zeigen, dass wir eben nicht von Geburt an alle gleich sind, sondern mit unterschiedlichen Potenzialen auf die Welt kommen.“

Univ.-Prof. Dr. Aljoscha C. Neubauer, Die Presse vom 19. November 2011

 

Talent ist zu hundert Prozent eine genetische Sache ...

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„Talent ist zu hundert Prozent eine genetische Sache. Talentiert wird man nicht durch Lehrer, sondern man ist es oder nicht. […] Das Talent zu entdecken und es durch harte Arbeit in Erfolg umzuwandeln, wird durch die Umwelt bestimmt.“

Univ.-Prof. Mag. Dr. Markus Hengstschläger, Kurier vom 26. Februar 2011

 

Spanien: Special reference to obligations related to those with outstanding abilities ...

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Spanien: „The Spanish Public Education Act acknowledges the right of students to have the highest-level public education matching their talents/gifts, and it makes special reference to obligations related to those with outstanding abilities. […] There are numberless new programmes in this area, and Spain has joined the international and European systems of talent development.“

Istvan Benyhe, „Links between of Spanish Public Education and Gifted Education“. In: Győri, „International horizons of talent support. Best practices within and without the European Union“ (2011), S. 191

 

Sloweniens bildungspolitisches Selbstverständnis ...

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„It is underlined that all children including those with special educational needs, the talented and the disabled alike, have a right to receive education corresponding to their abilities.“

Anna Cseh, „Programmes of talent identification and talent management in Slovenia“. In: Győri, „International horizons of talent support. Best practices within and without the European Union“ (2011), S. 166

 

Israel: The nationwide selection of gifted and outstanding children takes place at a rather early age ...

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Israel: „The nationwide selection of gifted and outstanding children takes place at a rather early age, in the second and third grades, with the help of cognitive tests drafted by the Szold Institute on appointment by the Ministry of Education.“

Dr. János Gordon Győri u. a., „Centres for talent development in Israel“. In: Győri, „International horizons of talent support. Best practices within and without the European Union“ (2011), S. 122f

 

The ‘pull-out’ method is a popular form of talent development in many countries ...

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„The ‘pull-out’ method is a popular form of talent development in many countries, because it is a bridge between segregating (separated talent classes) and integrating (students developing in their own heterogeneous classes) methods. The version applied in Israel is managed so that students study in their own primary school for most of the week together with their peers, but they also participate in various enhancing programmes one morning a week at pull-out centres established by the regions.“

Dr. János Gordon Győri u. a., „Centres for talent development in Israel“. In: Győri, „International horizons of talent support. Best practices within and without the European Union“ (2011), S. 129

 

Singapur: 'Special Stream' which gathers the top 10 % best-performing students ...

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Singapur: „In the first four years of secondary education, the subsequent level, students are distributed in several streams. There is a 'Special Stream' which gathers the top 10 % best-performing students. Children in this stream learn English and their mother tongue (Malay, Chinese etc.) at the highest linguistic level. The Special Stream is followed by the 'Express', the 'Normal Academic' and the 'Normal Vocational' streams, respectively, the academic quality of which decreases in that order.“

Dr. János Gordon Győri, „Talent Support in Southeast Asia: The Singapore Example“. In: Győri, „International horizons of talent support. Best practices within and without the European Union“ (2011), S. 148

 

Singapurs konsequente Leistungsorientierung ...

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„Singapore is characterised by strong meritocratic values, and gifted education is accessible to all, irrespective of family, religious, sexual or other differences.“

Dr. János Gordon Győri, „Talent Support in Southeast Asia: The Singapore Example“. In: Győri, „International horizons of talent support. Best practices within and without the European Union“ (2011), S. 152

 

Singapur: Talented/gifted children are identified nationally in the 3rd form of primary school ...

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Singapur: „Talented/gifted children are identified nationally in the 3rd form of primary school (that is, screening covers every student in 3rd form, unless the family refuses participation), which is an unusually early age in international comparison.“

Dr. János Gordon Győri, „Talent Support in Southeast Asia: The Singapore Example“. In: Győri, „International horizons of talent support. Best practices within and without the European Union“ (2011), S. 150

 

Finnland: Talent support institutions ...

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Finnland: „At secondary level, 37 of the 463 general secondary schools of the country provide special education. These could also be defined as talent support institutions, for it is very difficult to be admitted there. Selection is based on the marks of the student, while most places organise their own admission exam as well.“

Balázs Hornyák, „Pillars of Talent Support in Finland“. In: „Győri, „International horizons of talent support. Best practices within and without the European Union“ (2011), S. 56

 

The student most neglected in heterogeneous classes ...

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„The student most neglected in heterogeneous classes, in terms of reaching his or her full potential, is the gifted student of mathematics.“

Dr. Dina Brulles u. a., „Improving performance for gifted students in a cluster grouping model“. In: „Journal for the Education of the Gifted“ (2010), Vol. 34, No. 2, S. 346

 

Special classrooms for the gifted are beneficial for gifted students' achievement ...

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„Special classrooms for the gifted usually combine ability tracking with changes in curriculum aimed to increase the quality of education. There is ample empirical evidence that this form of grouping is beneficial for gifted students' achievement and some evidence for socioaffective benefits, like improved social relationships or more positive attitudes towards subject matters.“

Univ.-Prof. Dr. Franzis Preckel u. a., „Ability grouping of gifted students: Effects on academic self-concept and boredom“ in „British Journal of Educational Psychology“ 80 (2010), 3, S. 452

 

Gifted children face additional challenges ...

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„Gifted children face additional challenges in schools that may undermine the development of passion. One issue for gifted youth is the lack of challenge in regular classrooms that can lead to boredom and underachievement among gifted youth.“

Dr. Jennifer Fredricks u. a., „Developing and Fostering Passion in Academic and Nonacademic Domains“ in „Gifted Child Quarterly“ (2010), 54(1), S. 21

 

More positive feelings toward school ...

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„We found that youth had more positive feelings toward school in classes where their learning was supported, encouraged, and valued by their peers. This is more likely to occur when gifted students are placed in classrooms with other students at their ability level.“

Dr. Jennifer Fredricks u. a., „Developing and Fostering Passion in Academic and Nonacademic Domains“ in „Gifted Child Quarterly“ (2010), 54(1), S. 27

 

Nearly half of gifted youth achieve significantly below their potential ...

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„It is estimated that nearly half of gifted youth achieve significantly below their potential.“

Dr. Dominique Morisano u. a., „Can personal goal setting tap the potential of the gifted underachiever?“. In: „Roeper Review“, 2010, 32(4), S. 249

 

Gifted and talented students ...

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„In the United Kingdom, in 2011, there were large differences in the prevalence of gifted and talented students. Of all Chinese students, 21% in state-funded primary schools and 25% of students in state-funded secondary schools were identified as being gifted and talented. Chinese students had the highest incidence of being identified as gifted and talented students. Of the majority population (white British), almost 11% in state-funded primary and 15% in state-funded secondary schools were identified as being gifted and talented.“
Samo Varsik u. a., Intersectionality in education: Rationale and practices to address the needs of students’ intersecting identities (2023), S. 51.