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Deutschland: Die größten Herausforderungen in der beruflichen Tätigkeit von Lehrkräften ...

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„Als größte Herausforderung in ihrer beruflichen Tätigkeit nennen die Lehrkräfte das Verhalten der Schüler:innen (35 %). Darauffolgend thematisiert ein Drittel die Heterogenität der Schüler:innen (33 %). Für Lehrkräfte an Grundschulen (45 %) ist das aktuell die größte Herausforderung. An dritter Stelle werden die eigene Arbeitsbelastung und der Zeitmangel (28 %) angegeben. Weiterhin werden der allgemeine Personalmangel (26 %), die Bildungspolitik und Bürokratie (21 %) sowie die Eltern der Schüler:innen (18 %) von den Lehrpersonen als größte Herausforderungen angeführt.“
Bosch-Stiftung (Hrsg.), Deutsches Schulbarometer, Befragung Lehrkräfte (2024) S. 9.

Insgesamt betrachtet sehen Lehrkräfte eine inklusive Beschulung eher kritisch ...

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„Insgesamt betrachtet sehen Lehrkräfte eine inklusive Beschulung eher kritisch. Nur 45 % aller Lehrkräfte denken, dass eine inklusive Beschulung gewinnbringend für alle Schüler:innen ist. Auf die Unterrichtspraxis bezogen glaubt eine Mehrheit der Lehrkräfte (77 %), dass Schüler:innen mit unterschiedlichen Lernvoraussetzungen in einer inklusiven Beschulung nicht die spezielle Unterstützung erhalten, die sie benötigen. Die Hälfte der Lehrpersonen (54 %) fühlt sich im Alltag aktuell überfordert.“
Bosch-Stiftung (Hrsg.), Deutsches Schulbarometer, Befragung Lehrkräfte (2024) S. 9.

Im internationalen Vergleich fühlen sich Lehrkräfte in Deutschland häufiger emotional erschöpft ...

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„Über ein Drittel der Lehrkräfte und Schulleitungen (36 %) fühlt sich mehrmals in der Woche erschöpft, jede:r Zehnte (12 %) sogar täglich. Im internationalen Vergleich fühlen sich Lehrkräfte in Deutschland häufiger emotional erschöpft. Vor allem jüngere Lehrkräfte, Frauen sowie Lehrkräfte an Grundschulen weisen eine hohe Erschöpfung auf. Als Risikofaktoren zeigen sich Gewalt unter den Schüler:innen an der Schule sowie eine hohe Anzahl von Schüler:innen mit geringen Sprachkenntnissen in der Klasse.“
Bosch-Stiftung (Hrsg.), Deutsches Schulbarometer, Befragung Lehrkräfte (2024) S. 10.

Deutschland: Die größte Herausforderung in der beruflichen Tätigkeit von Lehrkräften ...

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„Als größte Herausforderung nehmen die Lehrkräfte das Verhalten der Schüler:innen (35 %) wahr. Dieser Durchschnittswert ist unverändert zum Schulbarometer 2023 (34 %).“
Bosch-Stiftung (Hrsg.), Deutsches Schulbarometer, Befragung Lehrkräfte (2024) S. 14.

Deutschland: Leistungsheterogenität nicht der einzige Faktor, der sich auf das Lernen auswirkt ...

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„Immer mehr Schüler:innen mit und ohne diagnostizierte Förderbedarfe werden gemeinsam an allgemeinbildenden Schulen unterrichtet. Leistungsheterogenität ist dabei nicht der einzige Faktor, der sich auf das Lernen auswirkt. Auch herkunftsbedingt lassen sich deutliche Unterschiede zwischen den Schüler:innen beschreiben. Die vorhandene kulturelle Heterogenität in Deutschland lässt sich beispielsweise daran ablesen, dass inzwischen 27 % der Bevölkerung einen Zuwanderungshintergrund angeben. Hierzu zählen Personen, die in Deutschland geboren wurden und mehrheitlich auch die deutsche Staatsbürgerschaft haben. Der Anteil an Schüler:innen mit kultureller Heterogenität insbesondere in den Grundschulen wird in den nächsten Jahren noch steigen, denn von den unter 6-Jährigen haben 40 % eine internationale Migrationsgeschichte, auch wenn die überwiegende Mehrheit inzwischen bereits in Deutschland geboren wurde.“
Bosch-Stiftung (Hrsg.), Deutsches Schulbarometer, Befragung Lehrkräfte (2024) S. 21.

Deutschland: Große Belastung durch Umgang mit heterogenen Lernvoraussetzungen ...

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„86 % der Lehrkräfte ‚stimmen voll und ganz‘ oder ‚eher‘ zu, dass der Umgang mit heterogenen Lernvoraussetzungen aktuell von ihnen sehr viel zusätzliche Arbeit erfordert. Für über drei Viertel (71 %) stellt der Umgang mit heterogenen Lernvoraussetzungen derzeit eine große Belastung dar. Dass der Umgang mit heterogenen Lernvoraussetzungen sie aktuell überfordert, geben etwas mehr als die Hälfte aller Lehrkräfte (54 %) an.“
Bosch-Stiftung (Hrsg.), Deutsches Schulbarometer, Befragung Lehrkräfte (2024) S. 30.

Erschöpfungssymptome bei Lehrpersonen ...

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„Je jünger die Lehrkräfte, desto häufiger berichten sie von Erschöpfung und Zynismus. Auch geben Frauen höhere Werte in der Erschöpfung an, wohingegen sie seltener Zynismus erlebten. Ein Unterschied nach Funktion der weiblichen Lehrkraft – als Lehrperson oder Schulleitung – besteht nicht. Nach Schulform getrennt zeigten die Lehrkräfte an Grundschulen eine höhere Erschöpfung auf. Da die Mehrheit der Grundschullehrkräfte weiblich ist, wurde der Einfluss des Geschlechtes statistisch kontrolliert. Unsere Ergebnisse zeigen, dass auch nach Kontrolle von Geschlecht die Erschöpfungssymptome bei Lehrpersonen an Grundschulen höher sind. Das bedeutet, dass andere Faktoren als das Geschlecht eine Rolle bei der Erschöpfung von Grundschullehrkräften spielen.“
Bosch-Stiftung (Hrsg.), Deutsches Schulbarometer, Befragung Lehrkräfte (2024) S. 42.

Jede zehnte Schulleitung hält es für unwahrscheinlich, bis zum Pensionsantrittsalter dieser Arbeit nachzugehen ...

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„Jede zehnte Schulleitung (10 %) hält es für unwahrscheinlich, bis zum Pensionsantrittsalter dieser Arbeit nachzugehen. Jede:r sechste Pädagog:in (16 %) hält es für unwahrscheinlich, den Beruf bis zum Pensionsantrittsalter ausüben zu können. Am größten ist der Anteil bei Frauen und bei Pädagog:innen unter 40.“
IfGP (Hrsg.), Gesundheit und Wohlbefinden von Schulleitungen und Pädagog:innen in Österreich. Ergebnisse der ATPHS 2022 (2024), S. 13.

Ein Sechstel der Schulleitungen und ein Sechstel der Pädagog:innen schätzt die eigene Lebenszufriedenheit als gering ein ...

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„Ein Sechstel (16 %) der Schulleitungen schätzt die eigene Lebenszufriedenheit als gering ein. Ebenso ein Sechstel (17 %) der Pädagog:innen schätzt die eigene Lebenszufriedenheit als gering ein.“
IfGP (Hrsg.), Gesundheit und Wohlbefinden von Schulleitungen und Pädagog:innen in Österreich. Ergebnisse der ATPHS 2022 (2024), S. 14.

Müdigkeit bzw. Erschöpfung ist die am häufigsten auftretende Beschwerde, gefolgt von Rücken-/Kreuzschmerzen und Nacken- und/oder Schulterbeschwerden ...

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„Schulleitungen gaben im Durchschnitt 2,2 Beschwerden an, welche mindestens mehrmals pro Woche in den sechs Monaten vor der Befragung auftraten. Wobei mehr als ein Drittel (37 %) von mindestens drei Beschwerden berichtet. Die häufigsten Beschwerden sind Müdigkeit bzw. Erschöpfung (36 %) gefolgt von Nacken- und/oder Schulterbeschwerden (31 %) sowie Einschlaf-/Schlafproblemen (30 %). Im Durchschnitt berichten Pädagog:innen von 2,9 solcher Gesundheitsbeschwerden. 44 Prozent gaben drei oder mehr Beschwerden an. Müdigkeit bzw. Erschöpfung ist die am häufigsten auftretende Beschwerde (54 %), gefolgt von Rücken-/Kreuzschmerzen und Nacken- und/oder Schulterbeschwerden (37 bzw. 36 %).“
IfGP (Hrsg.), Gesundheit und Wohlbefinden von Schulleitungen und Pädagog:innen in Österreich. Ergebnisse der ATPHS 2022 (2024), S. 14.

Hohe emotionale Erschöpfung bzw. Burnout-Gefährdung ...

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„44 Prozent der Schulleitungen sind in hohem, 20 Prozent in mittlerem Ausmaß emotional erschöpft bzw. Burnout gefährdet. Über die Hälfte (51 %) der Pädadog:innen zeigt eine hohe emotionale Erschöpfung bzw. Burnout-Gefährdung, jede:r Fünfte (21 %) weist ein mittleres Risiko auf. Jüngere Pädagog:innen sind eher erschöpft und Burnout gefährdet als ältere.“
IfGP (Hrsg.), Gesundheit und Wohlbefinden von Schulleitungen und Pädagog:innen in Österreich. Ergebnisse der ATPHS 2022 (2024), S. 14.

Geringe Distanzierungsfähigkeit ...

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„Zwischen 36 bis 55 Prozent der Schulleitungen und Pädagog:innen sind auch nach Dienstschluss noch mit der Arbeit und den darauf bezogenen Problemen beschäftigt, haben also eine eher geringe Distanzierungsfähigkeit.“
IfGP (Hrsg.), Gesundheit und Wohlbefinden von Schulleitungen und Pädagog:innen in Österreich. Ergebnisse der ATPHS 2022 (2024), S. 14.

Etwa die Hälfte der Schulleitungen und Pädagog:innen empfindet die Anforderungen im Beruf als überfordernd ...

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„Etwa die Hälfte der Schulleitungen (51 %) und Pädagog:innen (50 %) empfindet die Anforderungen im Beruf als überfordernd, jeweils etwa zehn Prozent sogar sehr.“
IfGP (Hrsg.), Gesundheit und Wohlbefinden von Schulleitungen und Pädagog:innen in Österreich. Ergebnisse der ATPHS 2022 (2024), S. 15.

Intensiver Bedarf an Unterstützung durch Schulsozialarbeit, durch Supervisor:innen, durch den schulpsychologischen Dienst sowie Kinder- und Jugendhilfe ...

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Intensiver Bedarf an Unterstützung wird von Schulleitungen und Pädagog:innen in folgenden Bereichen geäußert: durch Schulsozialarbeit (30 bzw. 19 %), durch Supervisor:innen (17 bzw. 18 %), durch den schulpsychologischen Dienst (21 bzw. 14 %) sowie die Kinder- und Jugendhilfe (19 bzw. 12 %).“
IfGP (Hrsg.), Gesundheit und Wohlbefinden von Schulleitungen und Pädagog:innen in Österreich. Ergebnisse der ATPHS 2022 (2024), S. 17.

Schulleitungen besuchen und wünschen sich am häufigsten Fortbildungen zu Erholung und Entspannungstechniken ...

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„Schulleitungen besuchen (30 %) und wünschen sich (29 %) am häufigsten Fortbildungen zu Erholung und Entspannungstechniken. Starke Nachfrage besteht ihrerseits auch bei den Themen Burnout-Prävention (28 %), Stressprävention (27 %), Schlaf (24 %) und Work-Life-Balance (23 %) sowie zum Umgang mit sozial-emotionalen Problemen (33 %) und mit psychischen Erkrankungen (30 %). Fortbildungen zu Erholung und Entspannungstechniken sind gleichzeitig die am häufigsten besuchten (23 %) und die am stärksten gewünschten (32 %) Fortbildungen bei Pädagog:innen. Auch Stressprävention (31 %), Work-Life-Balance (30 %) und Burnout-Prävention (30 %) sind stark nachgefragt, ebenso wie Fortbildungen zum Umgang mit sozial-emotionalen Problemen (38 %) und psychischen Erkrankungen (36 %).“
IfGP (Hrsg.), Gesundheit und Wohlbefinden von Schulleitungen und Pädagog:innen in Österreich. Ergebnisse der ATPHS 2022 (2024), S. 17.

Viele junge Lehrkräfte scheiden frühzeitig aus dem Beruf aus ...

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„Junge Lehrkräfte werden am Anfang ihrer beruflichen Laufbahn oft mit verschiedenen Schwierigkeiten konfrontiert. Viele junge Lehrkräfte scheiden frühzeitig wegen Burn-outs, wegen der hohen Arbeitsbelastung und der pädagogischen Verantwortung, wegen der geringen Selbstwirksamkeit in Bezug auf die Klassenleitung und wegen des Gefühls der Isolation aus dem Beruf aus.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2024 (2024), S. 431.

Teilzeitquote ...

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„Im Rahmen der Lehrpersonalstatistik werden all jene Personen als teilzeitbeschäftigt definiert, welche weniger als 90 % der Zeit in einer Vollzeitbeschäftigung tätig sind. […] Bei den Frauen liegt diese Quote für alle Schultypen insgesamt bei 34,3 %, bei den Männern bei 22,8 %.“
Statistik Austria (Hrsg.), Bildung in Zahlen 2022/23. Schlüsselindikatoren und Analysen (2024), S. 82.

Teacher shortages are costly, impact workloads, and may deter future generations from joining the profession ...

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„Teacher shortages are costly, impact workloads, and may deter future generations from joining the profession, which can create a cycle of low-quality education, disadvantaging students throughout life and reproducing and perpetuating educational inequalities.“
UNESCO (Hrsg.), Global Report on Teachers (2024), S. 28.

High rates of stress for any reason can push teachers out of the profession ...

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„High rates of stress for any reason can push teachers out of the profession. The 2018 TALIS report showed that teachers who experience 'a lot' of stress at work are more than twice as likely to want to leave in the next five years.“
UNESCO (Hrsg.), Global Report on Teachers (2024), S. 70.

In a survey of 128 teacher unions from 94 countries, 60 per cent of respondents disagreed with the statement that teachers could maintain a healthy work-life balance ...

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„In a survey of 128 teacher unions from 94 countries, 60 per cent of respondents disagreed with the statement that teachers could maintain a healthy work-life balance. Administrative tasks are the leading source of stress for teachers in OECD countries.“
UNESCO (Hrsg.), Global Report on Teachers (2024), S. 70.

Verbal abuse or threatening behaviour from students ...

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„A large study, surveying more than 9,000 teachers in the USA in 2020 and 2021, found that 33 per cent of teachers had been the victim of verbal abuse or threatening behaviour from students, and 29 per cent had faced this behaviour from parents. Even worse, 14 per cent of teachers reported they had experienced physical violence from students. Nearly half the teachers participating in the survey reported a desire to quit or change jobs due to worries about safety and school climate.“
UNESCO (Hrsg.), Global Report on Teachers (2024), S. 71.

Teachers who experience 'a lot' of stress ...

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„The 2018 TALIS report showed that teachers who experience 'a lot' of stress at work are more than twice as likely to want to leave teaching in the next five years.“
UNESCO (Hrsg.), Why the world needs happy schools (2024), S. 19.

No surprise that teacher and student well-being is at a worrisomely low point ...

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„In an educational environment characterized by poor working conditions, heavy workloads, large class sizes, limited resources, and insufficient professional and psychosocial support, it is no surprise that teacher and student well-being is at a worrisomely low point.“
UNESCO (Hrsg.), Why the world needs happy schools (2024), S. 19.

Teachers’ well-being has been a concern since long before the pandemic ...

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„Teachers’ well-being has been a concern since long before the pandemic, owing to low salaries, heavy workloads that include non-teaching responsibilities, crowded classrooms that are hard to manage, insufficient professional development opportunities, and a lack of professional autonomy and voice in decisionmaking. These challenging working conditions are amplified by violence against teachers, especially against female teachers and in crisis contexts.“
UNESCO (Hrsg.), Why the world needs happy schools (2024), S. 49.

European countries are facing increasing challenges to recruit qualified teachers in sufficient numbers ...

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„European countries are facing increasing challenges to recruit qualified teachers in sufficient numbers. The lack of qualified teachers can impact students’ learning and hinder the goal to provide quality education for all. […] Challenging work environments, stress, uncompetitive wages and lack of recognition can affect motivation to enter and stay in the profession.“
EU-Kommission (Hrsg.), Structural indicators for monitoring education and training systems in Europe – 2023. The teaching profession (2023), S. 4.

Faktoren, die den Lehrberuf attraktivieren ...

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„Remuneration is a key element in making teaching a more attractive profession, along with other factors such as working conditions, career prospects, professional development opportunities and recognition, and intellectual and social motivation.“
EU-Kommission (Hrsg.), Teachers’ and school heads’ salaries and allowances in Europe 2021/2022 (2023), S. 9.

A larger proportion of those entering teaching by an alternative career pathway are leaving public school teaching ...

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„A larger proportion of those entering teaching by an alternative career pathway are leaving public school teaching (42 % compared to 16 % of originally trained as teachers), citing unsatisfactory working conditions among the main reasons for their decision.“
Dr. Tim Fütterer u. a., I can't get no (job) satisfaction? Differences in teachers' job satisfaction from a career pathways perspective. In: Teaching and Teacher Education 121 (2023), S. 3.

Teachers need to be experts at multitasking ...

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„Teachers need to be experts at multitasking as they respond to many different learner needs at the same time. They do their job in a classroom dynamic that is always unpredictable and that leaves teachers little time to think before reacting.“
OECD (Hrsg.), Teaching for the Future - Global Engagement, Sustainability and Digital Skills (2023), S. 16.

Teachers worldwide struggle to differentiate their instruction ...

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„Although DI (Anm.: DI = differentiated instruction) has been recognised as the key to academic success for all learners and teachers acknowledge it to be a valuable, necessary, and highly significant instructional practice, teachers worldwide struggle to differentiate their instruction and rarely adapt their teaching according to their students' characteristics.“
Univ.-Prof. Dr. Marcela Pozas u. a., The effects of differentiated instruction on teachers’ stress and job satisfaction. In: Teaching and Teacher Education 122 (2023), S. 1.

Teachers find it most difficult to adapt activities and materials according to students’ skills ...

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„Teachers find it most difficult to adapt activities and materials according to students’ skills, abilities, and learning profiles, as well as to conduct formative and regular diagnostic assessments to support student achievement.“
Univ.-Prof. Dr. Marcela Pozas u. a., The effects of differentiated instruction on teachers’ stress and job satisfaction. In: Teaching and Teacher Education 122 (2023), S. 2.

Teachers worldwide face a heavy workload ...

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„Teachers worldwide face a heavy workload that is also accompanied by demands from school administrators, peers and colleagues, as well as students and their parents. Teacher stress is conceptualised as the experience of unpleasant and negative emotions resulting from their daily work. A number of different stressors, related to a teachers’ workload and classroom factors, have been previously reported in empirical literature. These include, for instance, discipline problems, time pressures and poor student motivation, amongst others.“
Univ.-Prof. Dr. Marcela Pozas u. a., The effects of differentiated instruction on teachers’ stress and job satisfaction. In: Teaching and Teacher Education 122 (2023), S. 2.

Improving teacher working conditions is key to enhancing the supply of quality teachers ...

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„Improving teacher working conditions is key to enhancing the supply of quality teachers, this includes involving them in decision-making and providing a collaborative school culture characterized by mutual support.“
UNESCO (Hrsg.), Global report on teachers. Addressing teacher shortages (2023), S. 2.

Teacher shortages in certain subjects often lead teachers to teach out-of-field ...

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„Teacher shortages in certain subjects often lead teachers to teach out-of-field. Due to external labour opportunities, some subjects are more prone to shortages than others. For science, technology, engineering, and mathematics (STEM) graduates, for example, there are numerous non-teaching opportunities with favourable pay and conditions.“
UNESCO (Hrsg.), Global report on teachers. Addressing teacher shortages (2023), S. 17.

Key contributors to teacher turnover ...

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„Factors like insufficient resources, overcrowded classrooms, heavy workloads, and classroom management issues have been identified as key contributors to teacher turnover.“
UNESCO (Hrsg.), Global report on teachers. Addressing teacher shortages (2023), S. 19.

A considerable number of teacher graduates end up pursuing alternative professions ...

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„In various Member States, including Bulgaria, Belgium and Poland, a considerable number of teacher graduates end up pursuing alternative professions. Moreover, in some countries (e.g. Slovakia, Latvia), schools struggle to retain young teachers, due to low salaries or limited opportunities for career advancement, while in other countries (e.g. Belgium, Germany, Hungary, Netherlands, Poland) rates of teacher burnout and stress are high.“
Univ.-Prof. Dr. Kristof de Witte u.a., Evidence-based Solutions to Teacher Shortages (2023), S. 13.

Workload is cited as one of the most important reasons why teachers leave the profession ...

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„Workload is cited as one of the most important reasons why teachers leave the profession, or why potential teachers consider the profession to be challenging.“
Univ.-Prof. Dr. Kristof de Witte u.a., Evidence-based Solutions to Teacher Shortages (2023), S. 29.

Reducing teachers’ workload by increasing the role of teaching assistants in education has many advantages ...

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„Reducing teachers’ workload by increasing the role of teaching assistants in education has many advantages. First, assistants can be drawn from a different pool of potential workers. These assistants might not be qualified to be teachers, but they could carry out some of teachers’ tasks at a similar level of quality. Teaching assistants can prepare classrooms (e.g. organising materials and supplies), supervise pupils during non-instructional periods, help to grade homework assignments and tests, help to prepare learning materials, provide tutoring in smaller groups, or supervise computer-assisted learning (CAL) sessions.“
Univ.-Prof. Dr. Kristof de Witte u.a., Evidence-based Solutions to Teacher Shortages (2023), S. 33.

Some well-qualified candidates may be being dissuaded from entering teaching ...

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„Data from some countries indicates that some well-qualified candidates may be being dissuaded from entering teaching. For example, in Berlin completion rates in five-year Masters’ level teacher preparation are high, but nearly half of the graduates do not progress into employment reporting 'high stress levels and workload' in teaching as their reasons.“
Univ.-Prof. Dr. Wyatt-Smith u. a., Reviewing the Evidence Base: Attraction, Pathways and Retention. A Focus on Attracting Candidates (2022), S. 6f.

Australien: Just 41 % of respondents indicated that they would encourage family members to pursue teaching as a career ...

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„In a recent survey conducted into the perceptions of teaching held by the public in Australia, just 41 % of respondents indicated that they would encourage family members to pursue teaching as a career. The reasons given for not recommending teaching included concerns about teacher wellbeing, administrative workload and salary, and the overall status of the profession.“
Univ.-Prof. Dr. Wyatt-Smith u. a., Reviewing the Evidence Base: Attraction, Pathways and Retention. A Focus on Attracting Candidates (2022), S. 10.

Stress and job satisfaction play key roles in determining teacher attrition ...

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„Stress and job satisfaction play key roles in determining teacher attrition, with some differences between TALIS countries and economies. Stress reduction is a task that needs to be taken seriously by policy makers and school leaders.“
OECD (Hrsg.), Teaching in Focus 42 (Dezember 2021), S. 3.

The greater the stress teaching professionals feel, the greater the likelihood they will leave the profession ...

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„TALIS 2018 data prior to the pandemic show that the greater the stress teaching professionals feel, the greater the likelihood they will leave the profession. But they also indicate that stress-related attrition can be mitigated by increasing job satisfaction.“
OECD (Hrsg.), Teaching in Focus 42 (Dezember 2021), S. 5.

Im internationalen Vergleich verfügt Österreichs Lehrerschaft über deutlich weniger pädagogisch bzw. administrativ unterstützendes Personal ...

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„Um einen gelingenden Unterricht zu fördern und Lehrkräfte von unterrichtsfremden Aufgaben zu entlasten, ist pädagogisch unterstützendes Personal notwendig. Im internationalen Vergleich verfügt Österreichs Lehrerschaft über deutlich weniger pädagogisch bzw. administrativ unterstützendes Personal. Im EU-Vergleich kommt auf 8 Lehrkräfte durchschnittlich eine pädagogisch unterstützende Kraft, in Österreich liegt dieses Verhältnis bei 19 zu 1.“
BMBWF (Hrsg.), Nationaler Bildungsbericht Österreich 2021 (2021), S. 235.

The teaching profession can be highly stressful and demanding ...

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„In the context of high teacher shortages, turnover and low attractiveness of the teaching profession across many countries, there is a strong need to better understand teacher well-being and how it can influence both teaching and learning. […] When not adequately supported, the teaching profession can be highly stressful and demanding, which could accentuate high rates of teacher turnover and teacher shortages.“
Ottavia Brussino, Building capacity for inclusive teaching (2021), S. 19.

Stress factors ...

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„When asked about stress factors, teachers mostly point to the burden of administrative tasks, excessive marking, being held responsible for students’ achievements and keeping up with changing requirements from authorities.“
EU-Kommission (Hrsg.), Teachers in Europe. Careers, Development and Well-being (2021), S. 22.

Almost half of teachers in Europe report high levels of work-related stress ...

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„Almost half of teachers in Europe report high levels of work-related stress. Teachers report that administrative tasks, changing requirements from authorities and being held responsible for students’ achievements are major sources of stress.”
EU-Kommission (Hrsg.), Teachers in Europe (2021), S. 14.

The burden of administrative tasks, excessive marking, being held responsible for students’ achievements and keeping up with changing requirements from authorities ...

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„When asked about stress factors, teachers mostly point to the burden of administrative tasks, excessive marking, being held responsible for students’ achievements and keeping up with changing requirements from authorities. Policies on accountability and administrative requirements, as well as the pace and manner of reforms in education could, therefore, play a role in teachers’ experience of stress at work.“
EU-Kommission (Hrsg.), Teachers in Europe (2021), S. 22.

Teachers report higher levels of stress if they are working in classrooms they consider disruptive ...

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„The findings indicate that teachers report higher levels of stress if they are working in classrooms they consider disruptive, or when they feel less self-confident about managing student behaviour or in motivating students. On the other hand, teachers report lower levels of stress when they consider their school environment to be collaborative and when they believe they have autonomy in their job.“
EU-Kommission (Hrsg.), Teachers in Europe (2021), S. 150.

Teaching one of the most stressful occupations ...

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„Teachers are affected psychosocially by the social conditions they face in the classroom and in trying to create a physically safe, emotionally secure and psychologically encouraging learning environment. A report from the United States found that 46 per cent of teachers reported high levels of daily stress, which affected their health, quality of life and performance – almost at the same levels as a nurse, making teaching one of the most stressful occupations in the country.“
ILO (Hrsg.), The future of work in the education sector in the context of lifelong learning for all, skills and the Decent Work Agenda (2021), S. 31.

Reasons for high turnovers among teachers ...

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„Reasons for high turnovers among teachers are attributed to lack of leadership, a negative working climate, increased job expectations (such as assessments, student behaviour, administrative tasks, social and emotional needs of students). Bullying and harassment may also be a contributing factor.“
ILO (Hrsg.), The future of work in the education sector in the context of lifelong learning for all, skills and the Decent Work Agenda (2021), S. 31.

Teacher autonomy is an important element of status and teacher motivation ...

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„Teacher autonomy is […] an important element of status and teacher motivation. One study in England found that 'teacher autonomy is strongly correlated with job satisfaction, perceptions of workload manageability and intention to stay in the profession'.“
ILO (Hrsg.), The future of work in the education sector in the context of lifelong learning for all, skills and the Decent Work Agenda (2021), S. 33.

Workload has been highlighted as one of the major reasons for high teacher turnover ...

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„Workload has been highlighted as one of the major reasons for high teacher turnover within the first year of being in the classroom.“
ILO (Hrsg.), The future of work in the education sector in the context of lifelong learning for all, skills and the Decent Work Agenda (2021), S. 35.

Teachers who report high levels of well-being ...

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„Research has shown that teachers who report high levels of well-being tend to have better job performance and are better able to support school improvement.“
OECD (Hrsg.), Learning from the Past, Looking for the Future (2021), S. 40.

 

A crucial strategy to create balance in teachers’ work is to allow support staff to take on some of teachers’ non-essential tasks ...

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„Teachers balance multiple responsibilities across a regular school day, ranging from instruction to planning, marking, training, counselling, etc. A crucial strategy to create balance in teachers’ work is to allow support staff to take on some of teachers’ non-essential tasks. […] A staffing strategy based on identifying problems and allocating resources per school could be an effective mechanism for reducing teacher workload and associated stress.“
OECD (Hrsg.), Teachers Getting the Best out of Their Students (2021), S. 33.

Teaching is one of the most challenging professions even though it is of lower status than many other professions ...

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„Teaching is one of the most challenging professions even though it is of lower status than many other professions (e.g., medicine, law, and engineering). Research revealed that teachers’ status, such as social recognition, salaries, and working conditions, has declined across the world in the last few decades.“
Dr. Lixia Qin, Country effects on teacher turnover intention. In: Educational Research for Policy and Practice, 20, 1 (2021).

Increased student heterogeneity in the classroom may have negative consequences for the teachers ...

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„Increased student heterogeneity in the classroom may […] have negative consequences for the teachers. In particular, students’ behavioural problems have been associated with higher levels of teacher dissatisfaction and stress. […] It has also been indicated that larger class size is related to higher levels of burnout and exhaustion.“
Univ.-Prof. Dr. Timo Saloviita u. a., Teacher burnout explained: Teacher-, student-, and organisation-level variables. In: Teaching and Teacher Education 97 (2021), S. 3.

Teachers’ job-specific tasks as well as class size, school size, and the availability of support are among the significant organisation-level variables related to burnout ...

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„Teachers’ job-specific tasks as well as class size, school size, and the availability of support are among the significant organisation-level variables related to burnout.“
Univ.-Prof. Dr. Timo Saloviita u. a., Teacher burnout explained: Teacher-, student-, and organisation-level variables. In: Teaching and Teacher Education 97 (2021), S. 3.

Teachers’ work is widely recognised as stressful ...

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„Teachers’ work is widely recognised as stressful. […] Beginning teachers are also recognised as an especially vulnerable group in need of specific support to develop their skills and confidence in teaching.“
Univ.-Prof. Dr. Greg Thompson, The Global Report on the Status of Teachers 2021 (2021), S. 8.

Improving teachers’ satisfaction with their working conditions can compensate for an increase in their work-related stress ...

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„Teachers experiencing work-related stress are more likely to be considering leaving the teaching profession, while teachers who are more satisfied with their employment terms are less likely to be doing so. This finding is consistent with the intuitive view that, to some extent, improving teachers’ satisfaction with their working conditions can compensate for an increase in their work-related stress.“
OECD (Hrsg.), Teaching in Focus 36 (November 2020), S. 3.

A source of stress for teachers ...

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„On average across the OECD in 2018 (before the current COVID-19 crisis), 41 % of teachers reported that 'keeping up with changing requirements from local, municipal/regional, state or national/federal authorities' was a source of stress 'quite a bit' or 'a lot'.“
OECD (Hrsg.), Teaching in Focus 36 (November 2020), S. 4.

The wellbeing of teachers and trainers influences their job satisfaction and enthusiasm for their work ...

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„The wellbeing of teachers and trainers influences their job satisfaction and enthusiasm for their work, and has an impact on the attractiveness of their profession, and subsequently on their retention in the profession. It is an important factor in quality and performance, correlating with their own motivation and with the motivation and achievements of their learners.“
EU-Kommission (Hrsg.), Council conclusions on European teachers and trainers for the future. In: Official Journal of the European Union, C 193/16, Ziffer 24, 9. Juni 2020.

In allen Schultypen sind Frauen häufiger in Teilzeit tätig als Männer ...

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„In allen Schultypen sind Frauen häufiger in Teilzeit tätig als Männer. Bei den Frauen liegt diese Quote für alle Schultypen insgesamt bei 32,3 %, bei den Männern bei 21,7 %. Die Teilzeitquoten der Frauen variieren je nach Schultyp zwischen 30,3 % und 35,3 %; jene der Männer schwanken zwischen 15,9 % und 24,8 %. Die höchsten Teilzeitquoten weisen Frauen mit 35,3 % an den allgemein bildenden höheren Schulen bzw. mit 34,4 % an berufsbildenden mittleren und höheren Schulen auf.“
Statistik Austria (Hrsg.), Bildung in Zahlen 2018/19. Schlüsselindikatoren und Analysen (2020), S. 80.

It is critical to provide the teachers with support in addressing the diversity they come across in the classrooms ...

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„Given that job satisfaction is directly associated with occupational well-being, motivation and staying in the profession, it is critical to provide the teachers with support in addressing the diversity they come across in the classrooms in a more sustained manner.“
Univ.-Prof. Dr. Kajsa Yang Hansen u. a., Exploring Diversity in the Relationships Between Teacher Quality and Job Satisfaction in the Nordic Countries – Insights from TALIS 2013 and 2018. In: Dr. Tove Stjern Frønes u. a., Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education (2020), S. 119.

Résumé der OECD-Studie „Global Teaching InSights (GTI)“ ...

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„How teachers feel is the foundation for a strong profession and building a world-class education system. Teachers who reported being more confident and motivated about their work tended to enact higher quality teaching practices in the Study. […] Teachers’ occupational well-being is also likely to influence the effectiveness of their classroom teaching. Teaching is an extremely demanding job that requires a great deal of emotional and physical energy. A teacher’s affective experiences, both positive and negative, shape the social and emotional climate of their classroom.“
OECD (Hrsg.), Global Teaching InSights (2020), S. 298.

14 % of teachers aged 50 years or less express a desire to leave teaching within the next five years ...

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„14 % of teachers aged 50 years or less express a desire to leave teaching within the next five years, i.e. well before they reach retirement age.“
OECD (Hrsg.), TALIS 2018 Results. Volume II (2020), S. 13.

18 % of teachers report experiencing a lot of stress in their work ...

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„On average across the OECD, 18 % of teachers report experiencing a lot of stress in their work […]. High levels of stress are more prevalent among female teachers and teachers under age 30 (in both groups, 20 % report experiencing stress a lot) than among their male peers and colleagues over age 50 (15 % in both groups). Teachers working in city schools, publicly managed schools and schools with a high concentration of disadvantaged students are also more likely to report experiencing a lot of stress.“
OECD (Hrsg.), TALIS 2018 Results. Volume II (2020), S. 58.

7 % of teachers report that their job negatively impacts their mental health 'a lot' ...

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„7 % of teachers report that their job negatively impacts their mental health 'a lot', while 6 % report that it negatively impacts their physical health 'a lot', and 6 % of teachers consider that their work never leaves room for their personal life. […] Teachers who report experiencing a lot of stress in their work are more likely to report a wish to leave their work within the next five years, in almost all countries and economies participating in TALIS.“
OECD (Hrsg.), TALIS 2018 Results. Volume II (2020), S. 58.

The top sources of stress reported by teachers ...

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„Among the top sources of stress reported by teachers ('quite a bit' or 'a lot'), 'having too much administrative work to do' (49 %), 'being held responsible for students’ achievement' (44 %) and 'keeping up with changing requirements from local, municipal/regional, state or national/ federal authorities' (41 %) are prominent. The sources of stress reported by school leaders are fairly consistent with those reported by teachers.“
OECD (Hrsg.), TALIS 2018 Results. Volume II (2020), S. 58.

Disruptive pupil behaviours are considered a major cause of psychological strain for teachers ...

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„Disruptive pupil behaviours are considered a major cause of psychological strain for teachers. […] Three TALIS indicators consider these elements: 'being held responsible for students’ achievement' (reported 'quite a bit' or 'a lot' as a source of stress by 44 % of teachers across the OECD); ‚maintaining classroom discipline' (38 %); and 'being intimidated or verbally abused by students' (14 %).“
OECD (Hrsg.), TALIS 2018 Results. Volume II (2020), S. 95.

Keeping up with changing requirements from local, municipal/regional, state or national/federal authorities is a predominant source of stress for teachers ...

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„On average across the OECD, 41 % of teachers consider that 'keeping up with changing requirements from local, municipal/regional, state or national/federal authorities' is a predominant source of stress.“
OECD (Hrsg.), TALIS 2018 Results. Volume II (2020), S. 95.

Befristete Verträge in Österreich besonders häufig ...

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„On average across OECD countries and economies in TALIS, the proportion of teachers employed on a fixed-term contract of any duration is 18 %, but it is much higher among teachers under age 30 (48 %). In Austria, Italy, Shanghai (China) and Spain, 80 % or more of teachers under age 30 report that they have fixed-term contracts.“
OECD (Hrsg.), TALIS 2018 Results. Volume II (2020), S. 114.

79 % of teachers reported that they are employed full-time in 2018 ...

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„On average across the OECD, 79 % of teachers reported that they are employed full-time in 2018 (all teaching employments included). A much smaller proportion report that they are employed as teachers between 71 % and 90 % of full-time hours (10 %), between 50 % and 70 % of full-time hours (7 %), or less than 50 % of full-time hours (4 %).“
OECD (Hrsg.), TALIS 2018 Results. Volume II (2020), S. 117.
Die entsprechenden Prozentsätze Österreichs lauten 75 %, 12 %, 9 % und 4 %. (Quelle: ibidem, Table II.3.7.)

Keeping up with changing requirements from local, municipal/regional, state or national/federal authorities is a predominant source of stress ...

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„For teachers in many countries and jurisdictions, 'keeping up with changing requirements from local, municipal/regional, state or national/federal authorities' is a predominant source of stress. Of 11 potential sources of teacher stress investigated in the 2018 Teaching and Learning International Survey (TALIS), keeping up with these changing requirements was the third most frequently cited source of stress (after 'having too much administrative work to do' and 'being held responsible for students‘ achievement‘).“
OECD (Hrsg.), What Students Learn Matters: Towards a 21st Century Curriculum (2020), S. 46.

A growing awareness of the often challenging working conditions associated with teaching ...

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„A growing awareness of the often challenging working conditions associated with teaching has led to the development of strategies to try and improve these, and in turn make teaching a more attractive profession. These include induction programmes, access to professional development, enhancing leadership skills in schools, flexible working.“
Univ.-Prof. Dr. Beng Huat See u. a., Teacher Recruitment and Retention: A Critical Review of International Evidence of Most Promising Interventions (2020), S. 2.

Teachers’ perceptions of workload are strong predictors of their decision to leave teaching ...

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„An increasingly important issue is teachers’ workload. Correlational studies indicate that teachers’ perceptions of workload are strong predictors of their decision to leave teaching.“
Univ.-Prof. Dr. Beng Huat See u. a., Teacher Recruitment and Retention: A Critical Review of International Evidence of Most Promising Interventions (2020), S. 2.

'Workload' and 'improving work-life' balance were the most cited reasons for exiting teaching ...

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„A recent survey of teachers and those who have left the profession found that 'workload' and 'improving work-life' balance were the most cited reasons for exiting teaching.“
Univ.-Prof. Dr. Beng Huat See u. a., Teacher Recruitment and Retention: A Critical Review of International Evidence of Most Promising Interventions (2020), S. 2.

One important influence on teachers’ decisions about whether to leave teaching is the quality of working conditions in their school ...

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„Research suggests that one important influence on teachers’ decisions about whether to leave teaching is the quality of working conditions in their school, such as the supportiveness of school leadership and discipline among pupils.“
Dr. Sam Sims u. a., TALIS 2018: teacher working conditions, turnover and attrition (2020), S. 5.

Two main determinants of teacher retention ...

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„Existing research points to two main determinants of teacher retention. The first is the nature of working conditions in teachers’ schools. Working conditions are strongly associated with retention, particularly for early-career teachers. Quantitative research using teacher survey data suggests that - among the various aspects of working conditions - the nature of school leadership has a particularly strong association with both job satisfaction and retention. Other aspects of working conditions which have been linked with retention include pupil behaviour, teacher collaboration and workload. The second important determinant of teacher attrition is pay. This has been demonstrated in studies using observational data in which pay varies over school districts as well as in quasi-experimental evaluations of policies that have increased pay for specific groups of teachers.“
Dr. Sam Sims u. a., TALIS 2018: teacher working conditions, turnover and attrition (2020), S. 9.

Avoiding low level of teachers’ well-being is crucial ...

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„Avoiding low level of teachers’ well-being, but also aiming to build a confident and motivating teacher workforce is crucial for the development and stability of quality educational systems.“
Carine Viac u. a., Teachers’ well-being (2020), S. 14.

The causes for the lack of well-being of the teacher workforce are multiple ...

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„According to the voice of representatives from various ministries of education and representatives of the teacher workforce the causes for the lack of well-being are multiple. A few of the causes suggested in the discussions were excessive workload, constant reforms imposed on the teaching profession that change with each new government, accountability and evaluation systems that are punitive and confusing, lack of support for schools with unmanageable student misbehaviour issues, class sizes, government interference in curriculum and teaching methods, excessive regulation, the challenges of more diverse and inclusive classrooms, perceived lack of respect for the profession, and, in some countries, inadequate or unequal funding.“
Carine Viac u. a., Teachers’ well-being (2020), S. 15.

Dissatisfied with working conditions ...

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„Teaching is a profession driven by ethical values and personal motivation. In this sense, teachers could well be satisfied with the teaching profession because it fulfils their personal goals but, at the same time, they could be dissatisfied with their current job and working conditions.“
Carine Viac u. a., Teachers’ well-being (2020), S. 25.

Teachers should be given sufficient autonomy to make decisions about their tasks and methods ...

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„Teachers should be given sufficient autonomy to make decisions about their tasks and methods. Teachers’ work autonomy is related to the choice of teaching methods, educational strategies and content within the limit set by the national curriculum. The literature shows that the degree of perceived work autonomy is indicative of teachers’ well-being and has a direct link to job satisfaction.“
Carine Viac u. a., Teachers’ well-being (2020), S. 37.

Social support has a direct effect on teachers’ well-being ...

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„Existing literature shows that social support has a direct effect on teachers’ well-being, on job satisfaction and that it is also negatively correlated to burnout. Among the various aspects of social support, principal support may be regarded as the variable having the biggest impact in increasing job satisfaction and reducing the risk of experiencing burnout.“
Carine Viac u. a., Teachers’ well-being (2020), S. 38.

Teaching is often considered as one of the most stressful professions in the world ...

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„Teaching is often considered as one of the most stressful professions in the world. According to cross-country studies, one-third of teachers report being stressed or extremely stressed.“
Carine Viac u. a., Teachers’ well-being (2020), S. 40.

„Under pressure“ (Lehrerbelastungsstudie 2019) ...

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„Hinsichtlich der Schulart gibt es sowohl beim Stress als auch bei den Belastungen signifikante Unterschiede. Insgesamt sind besonders die Lehrkräfte an AHS, BMHS, an Sonderschulen, in der Integration/Inklusion und an Volksschulen belastet.“
Mag. Dr. Jörg Spenger, Leiter der Studie „Under pressure“, ÖPU-Nachrichten vom Juni 2019, S. 17

Es kommt sogar zu 80-Stunden-Wochen ...

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„Befragt nach der durchschnittlichen Wochenarbeitszeit geben die Probandinnen und Probanden an, dass sie 41,3 Stunden pro Woche für die Schule arbeiten. Der Mittelwert verschleiert natürlich einiges, vor allem, weil es auch – wie wir gesehen haben – sehr viele teilbeschäftigte Lehrpersonen gibt. So arbeiten mehr als die Hälfte über 40 Stunden pro Woche und es kommt sogar zu 80-Stunden-Wochen. Und: Immerhin 30 % arbeiten nach eigenen Angaben zwischen 50 und 80 Stunden pro Woche.“
Mag. Dr. Jörg Spenger u. a., „Under pressure. Berufsvollzugsprobleme und Belastungen von Lehrpersonen. Eine empirische Studie.“ (2019), S. 22
 

Zeitliche Beanspruchungen ...

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„Von den zeitlichen Beanspruchungen sind es vor allem die Korrekturarbeit und Leistungsbeurteilung, der ‚Stoffdruck‘, berufsfremde Tätigkeiten, ungeregelte Arbeitszeit an Nachmittagen und am Wochenende, Klassenvorstands- und Kustodiats- bzw. Koordinationstätigkeiten, Aufgaben im Rahmen von Schulentwicklung, SQA und QIBB inklusive Evaluationen & Co, die Nachmittagsbetreuung, Differenzierungs- und Individualisierungsmaßnahmen, Maßnahmen im Bereich Integration/Inklusion […], die zeitliche Belastungen darstellen.“
Mag. Dr. Jörg Spenger u. a., „Under pressure. Berufsvollzugsprobleme und Belastungen von Lehrpersonen. Eine empirische Studie.“ (2019), S. 32

Organisatorisch-administrative Aufgaben, die belasten ...

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„Zum einen ist es besonders die Erziehungsarbeit im Unterricht, die von den Probandinnen und Probanden als zeitlich belastend empfunden wird. 62,6 % geben das an. Für über 42 % ist das sogar sehr belastend. Zum anderen sind es organisatorisch-administrative Aufgaben, die belasten: 64 % der Befragten erleben diese Tätigkeiten als belastend, fast 44 % als sehr belastend.“
Mag. Dr. Jörg Spenger u. a., „Under pressure. Berufsvollzugsprobleme und Belastungen von Lehrpersonen. Eine empirische Studie.“ (2019), S. 32

Aufwand für "Papierkram" viel zu hoch ...

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„Der so genannte ‚Papierkram‘, also der Aufwand für Berichte, Dokumentationen, Listen und dergleichen dürfte zeitlich besonders aufwendig sein. 65,2 % sehen das so. Für fast die Hälfte der Befragten ist der Aufwand offenbar viel zu hoch. Daran kann man auch ermessen und verstehen, wie berechtigt die oft erhobene Forderung der Lehrergewerkschaft für eine bürokratische Entlastung der Lehrkräfte und auch Schulleiterinnen und Schulleiter und hinsichtlich mehr Unterstützungs- und Supportpersonal ist.“
Mag. Dr. Jörg Spenger u. a., „Under pressure. Berufsvollzugsprobleme und Belastungen von Lehrpersonen. Eine empirische Studie.“ (2019), S. 33f

Befragte LehrerInnen beklagen Mangel an Unterstützungspersonal ...

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„Die Versuchsgruppe klagt vor allem darüber, wie sehr Unterstützungspersonal für den psychosozialen Bereich fehlt. Fast 60 % geben das an. Für fast 44 % ist das sehr belastend.“
Mag. Dr. Jörg Spenger u. a., „Under pressure. Berufsvollzugsprobleme und Belastungen von Lehrpersonen. Eine empirische Studie.“ (2019), S. 34

Die mangelnde Größe der Lehrerarbeitsplätze scheint sehr belastend zu sein ...

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„Die mangelnde Größe der Lehrerarbeitsplätze scheint sehr belastend zu sein. […] Fast 44 % beklagen zu kleine Konferenzzimmer, 54,4 % den mangelnden Stauraum für Materialien und 55,8 % die offensichtlich zu kleinen Arbeitsflächen im Konferenzzimmer.“
Mag. Dr. Jörg Spenger u. a., „Under pressure. Berufsvollzugsprobleme und Belastungen von Lehrpersonen. Eine empirische Studie.“ (2019), S. 35f

Lernunwillige Schülerinnen und Schüler eine Belastung ...

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„Als besonders belastend scheinen die Lehrkräfte gewisse Schülereigenschaften bzw. -verhaltensweisen zu empfinden. […] Zunächst scheinen lernunwillige Schülerinnen und Schüler eine Belastung darzustellen: Fast 65 % geben an, davon gestresst zu sein, mehr als 45 % sehr. Ebenso scheint die mangelnde Konzentrationsfähigkeit der Schülerinnen und Schüler problematisch zu sein. Über 60 % der Befragten geben das an.“
Mag. Dr. Jörg Spenger u. a., „Under pressure. Berufsvollzugsprobleme und Belastungen von Lehrpersonen. Eine empirische Studie.“ (2019), S. 39

Große Leistungsheterogenität der Klassen ein Stressfaktor für die Lehrpersonen ...

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„Ganz generell dürfte auch die große Leistungsheterogenität der Klassen ein Stressfaktor für die Lehrpersonen sein: Fast sechs von zehn Lehrkräften sehen das so, ca. 40 % von ihnen fühlen sich sogar sehr belastet dadurch.“
Mag. Dr. Jörg Spenger u. a., „Under pressure. Berufsvollzugsprobleme und Belastungen von Lehrpersonen. Eine empirische Studie.“ (2019), S. 42

Hilflosigkeit der Eltern bei der Kindererziehung ...

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„Ca. die Hälfte aller Befragten stellen eine gewisse Hilflosigkeit der Eltern bei der Kindererziehung bzw. einen ‚problematischen‘ Erziehungsstil der Eltern fest […] Dazu kommt noch, dass sehr viele Lehrkräfte den Eindruck haben, dass die Eltern bzw. Erziehungsberechtigten die Erziehungsaufgabe (übermäßig) an die Schule ‚abwälzen‘, dass also seitens des Elternhauses zu wenig Unterstützung in diese Richtung kommt.“
Mag. Dr. Jörg Spenger u. a., „Under pressure. Berufsvollzugsprobleme und Belastungen von Lehrpersonen. Eine empirische Studie.“ (2019), S. 44

Erziehungsaufgaben an die Schule delegiert ...

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„Ca. zwei Drittel der Lehrpersonen vertreten die Ansicht, dass die Eltern (unangemessenerweise) ihren Erziehungsauftrag nicht wahrnehmen und stattdessen die Erziehungsaufgaben an die Schule delegieren, nahezu die Hälfte aller Befragten geben auch an, dass die mangelnde Unterstützung der Schülerinnen und Schüler durch die Eltern belastend sei.“
Mag. Dr. Jörg Spenger u. a., „Under pressure. Berufsvollzugsprobleme und Belastungen von Lehrpersonen. Eine empirische Studie.“ (2019), S. 44

Mangelndes Prestige der Lehrkräfte in der Gesellschaft ...

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„Ein besonders großer Belastungsfaktor dürfte das wahrgenommene, mangelnde Prestige der Lehrkräfte in der Gesellschaft sein, verbunden mit einem Schlechtmachen in den Medien (Stichwort: ‚Lehrerbashing‘) und auch der nicht selten geäußerten Kritik seitens der Politik (Stichwort: ‚Dienstag-Mittag bin ich fertig‘, Wiens ehemaliger Bürgermeister Häupl) bzw. sogenannter Schul- und Bildungsexpertinnen und -experten, denen man oftmals diese Expertise nicht zuschreibt.“
Mag. Dr. Jörg Spenger u. a., „Under pressure. Berufsvollzugsprobleme und Belastungen von Lehrpersonen. Eine empirische Studie.“ (2019), S. 47

Erziehungsaufgaben im Unterricht ohne ausreichend Sanktionsmöglichkeiten ...

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„Das (u.U. durch ungenügende, häusliche Erziehung) unangemessene Verhalten der Schülerinnen und Schüler bzw. die damit verbundenen Erziehungsaufgaben im Unterricht (ohne ausreichend Sanktionsmöglichkeiten) und organisatorische, bürokratische bzw. administrative Aufgaben belasten offenbar enorm.“
Mag. Dr. Jörg Spenger u. a., „Under pressure. Berufsvollzugsprobleme und Belastungen von Lehrpersonen. Eine empirische Studie.“ (2019), S. 53

65 % erleben den Berufsstress als belastend ...

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„Mehr als die Hälfte der Befragten leidet unter Problemen mit Stimme, Stimmbändern und Kehlkopf, 56,5 % fühlen sich relativ müde durch den Job, fast 25 % sehr müde, 65 % erleben den Berufsstress als belastend, fast 43 % als stark belastend, nahezu 55 % fühlen sich erschöpft, über 35 % stark erschöpft.“
Mag. Dr. Jörg Spenger u. a., „Under pressure. Berufsvollzugsprobleme und Belastungen von Lehrpersonen. Eine empirische Studie.“ (2019), S. 149

Limited use of instructional time is a contributor to poor student learning ...

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„International evidence shows that limited use of instructional time is a contributor to poor student learning and high levels of student disruption can lead to teacher burnout and decreased effectiveness.“
Paul Cahu u. a., „Does School Safety and Classroom Disciplinary Climate Hinder Learning?“ (2019), S. 9f

Misbehaviour is a key driver of teacher workload and stress ...

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„Misbehaviour – from low-level disruption to violent conduct – is a key driver of teacher workload and stress. Yet too many teachers feel unsupported to deal with challenging pupil behaviour.“
Department for Education (Hrsg.), Teacher Recruitment and Retention Strategy (2019), S. 16.

England: Two out of five teachers are dissatisfied with their amount of leisure time ...

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England: „Two out of five teachers (41 per cent) are dissatisfied with their amount of leisure time, compared to 32 per cent of similar professionals. One in five teachers (20 per cent) feel tense about their job most or all of the time, compared to 13 per cent of similar professionals. Reducing teachers’ unnecessary workload presents the biggest potential area for improving retention.“
NFER (Hrsg.), Teacher Labour Market in England. Annual Report 2019 (2019), S. 5.

Teachers’ work is highly complex ...

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„Teachers’ work is highly complex and involves a great variety of responsibilities and activities that compete for their time during the school day and week.“
OECD (Hrsg.), Working and Learning Together (2019), S. 25.

Supporting staff in coping with pressures is an important policy goal ...

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„The pressures faced by teachers and school leaders in their daily work are well-documented, as are the prevalence and harmful impact of stress, exhaustion and burnout in schools. Supporting staff in coping with these pressures by shaping their working conditions is therefore an important policy goal.“
OECD (Hrsg.), Working and Learning Together (2019), S. 159.

Reducing the administrative workload is of high importance ...

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„On average 55 % of teachers in OECD countries said that reducing the administrative workload was of high importance when asked for their spending priorities in TALIS 2018. In 24 of the 48 participating countries and economies, teachers ranked 'reducing teachers’ administration load by recruiting more support staff' as one of their top three priorities.“
OECD (Hrsg.), Working and Learning Together (2019), S. 172.

Psychosomatische Erkrankungen sind der Hauptgrund, wenn Lehrer länger als sechs Wochen in der Schule ausfallen ...

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„Psychosomatische Erkrankungen sind der Hauptgrund, wenn Lehrer länger als sechs Wochen in der Schule ausfallen. So hat nach aktuellen Zahlen der Landesschulbehörde jeder dritte der ungefähr 4600 über einen längeren Zeitraum erkrankten Lehrer in Niedersachsen psychische Beschwerden.“

Süddeutsche Zeitung online am 20. September 2018

 

Lehrer deutlich häufiger als andere Berufsgruppen betroffen ...

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„Nach einer repräsentativen Erhebung der Bundesanstalt für Arbeitsschutz und Arbeitsmedizin unter mehr als 20 000 Erwerbstätigen sind Lehrer deutlich häufiger als andere Berufsgruppen von Erschöpfung (mehr als jeder Zweite), Kopfschmerzen (mehr als 40 Prozent), Nervosität und Reizbarkeit (knapp 40 Prozent) sowie von Schlafstörungen (35 Prozent) betroffen.“

Süddeutsche Zeitung online am 20. September 2018

 

Burn-out-Rate bei 29 Prozent ...

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„Nach der Potsdamer Lehrerstudie, für die 16 000 Lehrkräfte befragt wurden, liegt die Burn-out-Rate bei 29 Prozent - zusammen mit Erziehern die höchste Rate aller Berufe.“

Süddeutsche Zeitung online am 20. September 2018

 

Viele Lehrer kämpfen mit psychischen und psychosomatischen Beschwerden ...

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„Laut einer Forsa-Umfrage kämpfen viele Lehrer mit psychischen und psychosomatischen Beschwerden wie chronischer Erschöpfung, sind kurz vor dem Burn-out. Die Quote ist schon seit Jahren doppelt so hoch wie in anderen Berufsgruppen.“

Focus online am 19. September 2018

 

Vielfältige Belastungen ...

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„‚Es fehlen Erholungsmöglichkeiten in den Schulpausen, die Sieben-Tage-Woche ist in der Schulzeit quasi obligatorisch und die Entgrenzung der Arbeitszeit ist fast die Regel.‘ Fast jeder fünfte Lehrer arbeite sogar deutlich mehr als 48 Stunden in einer Schulwoche.“

Dr. Frank Mußmann, Georg-August-Universität Göttingen, Der Spiegel online am 29. Jänner 2018

 

Begrenzte Erholungsmöglichkeiten ...

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„Tatsächlich werden die gesundheitlichen Risiken aufgrund der hohen Arbeitszeitbelastung von Lehrkräften aufgrund der begrenzten Erholungsmöglichkeiten während der Schulzeit verstärkt: 83 % der Lehrkräfte fühlen sich sehr stark dadurch beansprucht, dass sie ihre Schulpausen nicht zur Erholung nutzen können.“

Niedersächsisches Kultusministerium (Hrsg.), „Empfehlungen zur Entwicklung arbeitszeitrechtlicher Normen für Lehrerinnen und Lehrer sowie Schulleitungen an niedersächsischen Schulen“ (2018), S. 27

 

Zwischen 65 % und 76 % aller Lehrkräfte (je nach Schulform) arbeiten an mindestens 80 % aller Wochenenden ...

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„Zwischen 65 % und 76 % aller Lehrkräfte (je nach Schulform) arbeiten an mindestens 80 % aller Wochenenden. Zwischen 49 % und 62 % aller Lehrkräfte an 80 % aller Sonntage.“

Niedersächsisches Kultusministerium (Hrsg.), „Empfehlungen zur Entwicklung arbeitszeitrechtlicher Normen für Lehrerinnen und Lehrer sowie Schulleitungen an niedersächsischen Schulen“ (2018), S. 27

 

Etwa 17 % der Lehrkräfte in Vollzeit überschreiten während der Schulzeit dauerhaft die gesetzliche Höchstarbeitszeit von 48 Stunden pro Woche ...

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„Etwa 17 % der Lehrkräfte in Vollzeit überschreiten während der Schulzeit sogar dauerhaft die gesetzliche Höchstarbeitszeit von 48 Stunden pro Woche. Insgesamt 33 % der Lehrkräfte in Vollzeit überschreiten an immerhin 10 bis 15 Wochen im Jahr diese gesetzliche Grenze.“

Niedersächsisches Kultusministerium (Hrsg.), „Empfehlungen zur Entwicklung arbeitszeitrechtlicher Normen für Lehrerinnen und Lehrer sowie Schulleitungen an niedersächsischen Schulen“ (2018), S. 27

 

Ein großer Teil der Lehrkräfte bilden in Reaktion auf die hohen Belastungen ein Muster heraus, das gesundheitliche Risiken der Selbstüberforderung oder des permanenten Überforderungserlebens beinhaltet ...

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„Ein großer Teil der Lehrkräfte bilden in Reaktion auf die hohen Belastungen ein Muster heraus, das gesundheitliche Risiken der Selbstüberforderung oder des permanenten Überforderungserlebens beinhaltet. Eine Minderheit entwickelt ein Verhaltensmuster, das psychische Gesundheit dauerhaft ermöglicht. Da mehr als 60 % aller Lehrkräfte eines der Risikomuster zeigen, während es in anderen Berufsgruppen 25 bis 40 % sind, ist dies ein Hinweis darauf, dass die Anforderungen insgesamt zu hoch sind.“

Niedersächsisches Kultusministerium (Hrsg.), „Empfehlungen zur Entwicklung arbeitszeitrechtlicher Normen für Lehrerinnen und Lehrer sowie Schulleitungen an niedersächsischen Schulen“ (2018), S. 28

 

Verwaltungs‐ und Dokumentationsaufgaben, die nicht zur Kerntätigkeit einer Lehrkraft gehören ...

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„Sowohl die Göttinger Arbeitsbelastungsstudie als auch die Lüneburger Onlinestudie haben ergeben, dass Verwaltungs und Dokumentationsaufgaben, die nicht zur Kerntätigkeit einer Lehrkraft gehören, von fast allen Lehrkräften als eher stark beanspruchend erlebt werden. Darüber hinaus werden die neuen Aufgaben der inklusiven Bildung als stark beanspruchend erlebt.“

Niedersächsisches Kultusministerium (Hrsg.), „Empfehlungen zur Entwicklung arbeitszeitrechtlicher Normen für Lehrerinnen und Lehrer sowie Schulleitungen an niedersächsischen Schulen“ (2018), S. 50

 

Beanspruchungen durch mangelnde Wertschätzung ...

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„Besondere Beeinträchtigungen gehen von Konflikten mit Schülerinnen und Schülern und ihren Eltern oder dem respektlosen Verhalten von Eltern aus. Ähnlich stark wirken die Beanspruchungen durch mangelnde Wertschätzung und respektloses Verhalten von Vorgesetzten. Fehlende Informationen und ein Schulklima, bei dem Probleme nicht offen angesprochen werden können, spielen ebenfalls eine belastende Rolle.“

Niedersächsisches Kultusministerium (Hrsg.), „Empfehlungen zur Entwicklung arbeitszeitrechtlicher Normen für Lehrerinnen und Lehrer sowie Schulleitungen an niedersächsischen Schulen“ (2018), S. 51

 

Die Gesundheit von Lehrkräften ist in höherem Maße durch psychische Erschöpfung, Stress‐Symptome und Burnout‐Werte gefährdet ...

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„Es ist durch Forschung belegt, dass die Gesundheit von Lehrkräften in höherem Maße durch psychische Erschöpfung, StressSymptome und BurnoutWerte gefährdet wird als bei anderen Beschäftigtengruppen. Nur andere soziale Berufe sind ähnlich stark von psychischer Erschöpfung betroffen. Allerdings unterscheiden sich Lehrkräfte durch zwei Besonderheiten von den anderen sozialen Berufen: Ihre Arbeitsbelastungen sind höher, was psychische Erschöpfung wahrscheinlicher macht. Andererseits ist ihre Arbeitszufriedenheit größer, was sich gesundheitsförderlich, d.h. ausgleichend auswirkt.“

Niedersächsisches Kultusministerium (Hrsg.), „Empfehlungen zur Entwicklung arbeitszeitrechtlicher Normen für Lehrerinnen und Lehrer sowie Schulleitungen an niedersächsischen Schulen“ (2018), S. 56

 

Die Qualität des Unterrichts und der Bildungsergebnisse wird nicht nur von der Kompetenz der Lehrkräfte bestimmt, sondern maßgeblich auch von ihrer (psychischen) Gesundheit und ihrem Wohlbefinden ...

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„[Es] ist durch Forschung belegt, dass die Qualität des Unterrichts und der Bildungsergebnisse nicht nur von der Kompetenz der Lehrkräfte bestimmt wird, sondern maßgeblich auch von ihrer (psychischen) Gesundheit und ihrem Wohlbefinden. Die psychische Verfassung bestimmt, zu welcher Qualität der sozialen Interaktion und der emotionalen Zuwendung Lehrkräfte fähig sind und wie gut sie sich auf die Vor und Nachbereitung ihres Unterrichts konzentrieren können.“

Niedersächsisches Kultusministerium (Hrsg.), „Empfehlungen zur Entwicklung arbeitszeitrechtlicher Normen für Lehrerinnen und Lehrer sowie Schulleitungen an niedersächsischen Schulen“ (2018), S. 56

 

Zufriedenheit mit dem Beruf versus Unzufriedenheit mit den beruflichen Rahmenbedingungen ...

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„Teaching is a profession driven by ethical values and personal motivation. In this sense, teachers could well be satisfied with the teaching profession because it fulfils their personal goals, but at the same time they could be dissatisfied with their current job and working conditions.“

Dr. Tarek Mostafa u. a., „Science teachers’ satisfaction: Evidence from the PISA 2015 teacher survey“ (2018), S. 16

 

The teaching profession is becoming less attractive as a career choice ...

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„Although the role of teachers is becoming increasingly important as Europe rises to meet its educational, social and economic challenges, the teaching profession is becoming less attractive as a career choice. Higher expectations in terms of student outcomes and greater pressures due to a more diverse student population combined with rapid technological innovation are having a profound impact on the teaching profession.“

EU-Kommission (Hrsg.), „Teaching Careers in Europe“ (2018), S. 17

 

England: The factors that lead to disempowerment ...

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England: „When asked to identify the factors that lead to disempowerment, the top five factors identified were constant change (69 %), a culture of blame or criticism (60 %), a lack of respect for teachers’ professional judgement (59 %), unreasonable or unrealistic expectations (57 %), and a lack of understanding of the nature of their job from decision makers (57 %).“
NASUWT (Hrsg.), The Big Question (2018), S. 8.

England: Teachers reported a range of negative mental/physical problems as a result of work ...

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England: „Teachers reported a range of negative mental/physical problems as a result of work, including: loss of sleep (85 %), anxiousness (76 %), low energy levels (75 %) and irritability/mood swings (62 %). More than one in ten teachers (12 %) stated that they had started using antidepressants in the past 12 months.“
NASUWT (Hrsg.), The Big Question (2018), S. 12.

Lehrer leiden immer öfter unter sogenannten Stressfolgeerkrankungen ...

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„Lehrer leiden immer öfter unter sogenannten Stressfolgeerkrankungen wie hohem Blutdruck, Herz-Kreislauf-Beschwerden, Schmerzerkrankungen, aber auch unter seelischen Störungen wie Depressionen und Angstzuständen. […] Lustlose und unverschämte Schüler, garstige Eltern mit überzogenen Erwartungen, wachsende Klassenverbände und Aufgabenbereiche – mit diesen Faktoren müssen sich Pädagogen auseinandersetzen.“

Dr. Gerhard Hildenbrand, Direktor für psychosomatische Medizin und Psychotherapie am Klinikum Lüdenscheid, Westfalenpost online am 1. November 2017

 

Kaum störungsfreie Pausenzeiten ...

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„Manchmal herrscht in Schulen ein Lärm, der unter industriellen Bedingungen nicht tolerabel wäre. Zudem wachsen die Aufgaben. […] Im Gegensatz zu anderen Berufsgruppen haben Lehrer auch kaum störungsfreie Pausenzeiten, sondern müssen dort Aufsicht oder Gespräche mit besorgten Eltern führen.“

Dr. Gerhard Hildenbrand, Direktor für psychosomatische Medizin und Psychotherapie am Klinikum Lüdenscheid, Westfalenpost online am 1. November 2017

 

Lehrer haben häufig Arbeitswochen von über 50 Stunden ...

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„Es wird ständig kolportiert, dass Lehrer immer nur vormittags arbeiten würden und dazu so viele Ferien hätten. Ein Vorurteil, das überhaupt nicht zutrifft. Lehrer haben häufig Arbeitswochen von über 50 Stunden und müssen gleichzeitig Wissen vermitteln, Erziehungsaufgaben übernehmen, zwischenmenschliche Krisen auffangen und die Organisation in der Schule aufrechterhalten.“

Dr. Gerhard Hildenbrand, Direktor für psychosomatische Medizin und Psychotherapie am Klinikum Lüdenscheid, Westfalenpost online am 1. November 2017

 

Der Anspruch an die Lehrkräfte ist in den letzten Jahrzehnten […] deutlich gestiegen ...

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„Der Anspruch an die Lehrkräfte ist in den letzten Jahrzehnten […] deutlich gestiegen, unter anderem durch die Anforderung, in sehr heterogenen Klassen einen Unterricht hoher Qualität durchzuführen.“

Univ.-Prof. Dr. Miriam Vock u. a., „Umgang mit Heterogenität in Schule und Unterricht“ (2017), S. 113

 

Großbritannien: Many education professionals report high levels of work stress ...

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Großbritannien: „Many education professionals report high levels of work stress, with nearly a third (29 %) saying that their job has made them feel stressed most or all of the time in the past few weeks. This is also much higher than among the UK workforce, where only 18 % report these levels of stress.“

YouGov (Hrsg.), „Health Survey 2017. The mental health and wellbeing of education professionals in the UK“ (2017), S. 4

 

Großbritannien: Half of the education profession (53 %) have considered leaving the education sector ...

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Großbritannien: „Half of the education profession (53 %) have considered leaving the education sector over the past two years as a result of health pressures and the biggest reasons given are volume of workload and seeking a better work–life balance.“

YouGov (Hrsg.), „Health Survey 2017. The mental health and wellbeing of education professionals in the UK“ (2017), S. 5

 

Großbritannien: A third of education professionals’ work more than 51 hours a week on average ...

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Großbritannien: „A third of education professionals’ work more than 51 hours a week on average.“

YouGov (Hrsg.), „Health Survey 2017. The mental health and wellbeing of education professionals in the UK“ (2017), S. 9

 

Große Freude am Beruf trotz Belastungen ...

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„2015 gaben in einer Befragung des BLLV (Bayerischer Lehrerinnen- und Lehrerverband) 70 Prozent der Lehrer an, sich ‚im Schulalltag gehetzt‘ zu fühlen. Fast 60 Prozent sagten von sich, ‚erschöpft‘ zu sein. Trotzdem betonen über 70 Prozent der befragten Lehrkräfte und Schulleiter/innen, dass sie ‚große Freude an ihrem Beruf‘ haben.“

Bayerischer Rundfunk online am 2. Oktober 2016

 

Depressionen und Burnout ...

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„Die Lehrer, die sich aufgrund von Depressionen und Burnout in unserer Klinik behandeln lassen, fühlen sich oft nicht ernst genommen und fremdbestimmt. Sie haben das Gefühl, dass die Politik zu sehr in den Schulalltag eingreift und dass sie als Lehrer kaum Mitspracherecht haben. Dadurch fehlt ihnen dann häufig der Sinn in der Arbeit.“

Dr. Klaus Buch, Chefarzt der Parkklinik Heiligenfeld für psychosomatische Erkrankungen in Bad Kissingen www.news4teachers.de am 19. September 2016

 

Teilbeschäftigungsquote der BundeslehrerInnen ...

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Ein Drittel der BundeslehrerInnen war 2015/16 nicht vollbeschäftigt:

„Österreichweit betrug die Teilbeschäftigungsquote rd. 32 % (Männer: rd. 21 %, Frauen: rd. 39 %) …“

RH (Hrsg.), „Bundeslehrkräfte: Vergleich Dienstrecht alt/neu“ (2016), S. 46

 

Ergebnis der Lehrerarbeitszeitstudie Niedersachsens ...

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„Es zeigt sich, dass insbesondere an Gymnasien während der Schulzeit für viele Lehrerinnen und Lehrer kaum Möglichkeiten bestehen können, sich von vorübergehenden intensiven Arbeitswochen zu erholen. Dort arbeitet jede fünfte Lehrkraft nahezu jeden Tag (mindestens 95 % aller Kalendertage), fast jede dritte Lehrkraft arbeitet zudem nachts (mindestens 5 % der Schultage) und drei von vier an mind. 80 % aller Wochenenden sowie zwei Drittel an mind. 80 % aller Sonntage.“

Universität Göttingen (Hrsg.), „Niedersächsische Arbeitszeitstudie von Lehrkräften an öffentlichen Schulen 2015/2016“ (2016), S. 155

 

The lack of pedagogical support staff ...

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Österreich: „The lack of pedagogical support staff is also of concern considering the apparent problem of bullying in schools. According to data from the World Health Organization’s (WHO) Health Behaviour in School-aged Children survey for 2009/10, 40 % of children aged 11, 13 and 15 reported having been bullied at school at least once in the past couple of months.“

OECD (Hrsg.), „OECD Reviews of School Resources – Austria“ (2016), S. 176

 

Die hohe Burnoutquote im Lehrberuf ...

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„Die hohe Burnoutquote im Lehrberuf verdeutlicht, wie schwierig und anspruchsvoll der Lehrberuf ist, welcher Stressdichte Lehrende ausgesetzt sind und welche persönlichen Ressourcen notwendig sind, um den persönlichen und gesellschaftlichen Anforderungen gewachsen zu sein.“

Dr. Martina Hechinger u. a., „Eignungsverfahren für angehende (Gymnasial-)Lehrerinnen und Lehrer sind nötig?!“ in Univ.-Prof. Dr. Susanne Lin-Klitzing u. a., „Auf die Lehrperson kommt es an?“ (2015), S. 41

 

Probleme mit verhaltensauffälligen, uninteressierten Schülern ...

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„Aus den meisten Studien geht hervor, dass Probleme mit verhaltensauffälligen, uninteressierten Schülern den wichtigsten Belastungsfaktor darstellen.“

Anne Urbutt, „Belastungen im Lehrerberuf: Faktoren der Belastung und Strategien der Belastungsbewältigung“ (2015), S. 23

 

Spending more class time with student discipline ...

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„Teachers in TALIS 2013 report spending, on average, more class time with student discipline – 13 percent of class time – than on administrative tasks – 8 percent of class time.“

Gabriela Moriconi u. a., „Supporting teachers and schools to promote positive student behaviour in England and Ontario (Canada)“ (2015), S. 14

 

In Finland, teachers spend relatively less time teaching ...

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„In Finland, teachers spend relatively less time teaching than their peers in many other countries do.“

Univ.-Prof. Dr. Pasi Sahlberg, „Finnish Lessons 2.0“ (2015), S. 105

 

Teachers are in front of students only about 12-17 hours a week in Singapore ...

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„In Singapore, teachers are in front of students only about 12-17 hours a week – and when they aren’t teaching, they often form their own research groups to solve problems of practice.“

Univ.-Prof. Dr. Barnett Berry u. a., „Teacher Leadership“ in Evers u. a., „Flip the System“ (2015), S. 217

 

Teachers spend less time teaching ...

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Südkorea: „Teachers spend less time teaching and more time on activities such as class preparation than in many other OECD countries.“

OECD (Hrsg.), „Lessons from PISA for Korea“ (2014), S. 16

 

Teaching hours in Finland are comparatively low ...

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„Teaching hours in Finland are comparatively low; teachers in both primary and secondary schools spend over 100 hours less per year teaching than the average in OECD countries.“

OECD (Hrsg.), „Education at a Glance 2014 – Country Note Finland“ (2014), S. 1

 

Lehrkräfte werden in besonders hohem Maße beansprucht ...

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„Lehrkräfte werden in besonders hohem Maße beansprucht. Kaum ein anderer Beruf geht mit vergleichbar komplexen, intensiven und über viele Stunden praktisch ununterbrochen andauernden sozialen Interaktionen einher – vielfach verschärft durch ungünstige zwischenmenschliche, organisatorische und materielle Arbeitsbedingungen an der einzelnen Schule.“

Dipl.-Psych. Helmut Heyse, „Lehrergesundheit fördert Qualität von Schule: Landauer Empfehlungen zur Lehrergesundheit“ in Jäger (Hrsg.), „Mobbing am Arbeitsplatz Schule“ (2013), S. 165

 

Between 30 and 50 percent of teachers leave the profession during their first 3-7 years of teaching in the USA ...

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USA: „Between 30 and 50 percent of teachers leave the profession during their first 3-7 years of teaching. The main explanation underlined by research evidence is both the lack of sufficient and suitable support to keep teachers in the profession as well as the heavy workloads and poor working conditions new teachers face when they start teaching.“

Caroline Rizza, „New teachers’ working experience: A secondary analysis of TALIS“ (2013), S. 1

 

Forty per cent of new teachers in Australia leave the profession in the first five years ...

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„Forty per cent of new teachers in Australia leave the profession in the first five years.“

Dr. Lisa Paris, School of Education an der Edith Cowan University, „Reciprocal Mentoring: Can it Help Prevent Attrition for Beginning Teachers?“ in „Australian Journal of Teacher Education“ Vol. 38, 2013, S. 136

 

46 % of new teachers leave their job in the first five years of service in the USA ...

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USA: „46 % of new teachers leave their job in the first five years of service.“

Univ.-Prof. Dr. Thierry Karsenti u.a., „Why are New Teachers Leaving the Profession? Results of a Canada-Wide Survey“ in „International Journal of Education“, 3(3), 2013, S. 143

 

England: Mental health problems as a result of disruptive pupil behaviour ...

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„In a recent survey of teachers in England, nearly 40 % of teachers of the 1000 questioned had considered leaving the profession because of disruptive pupil behaviour; and more than a fifth said they had developed mental health problems as a result.“

Dr. Qing Gu u.a., „Challenges to teacher resilience: conditions count“. In: „British Educational Research Journal“, Vol. 39, No. 1, Februar 2013, S. 23f

 

Der Anteil der Lehrpersonen mit hoher emotionaler Erschöpfung ...

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„Der Anteil der Lehrpersonen mit hoher emotionaler Erschöpfung liegt bei 24,6 %. Diese gelten als burnoutgefährdet.“

Ludwig Boltzmann Institut (Hrsg.), „Gesundheit und Gesundheitsverhalten von Österreichs Lehrer/innen“ (2012), S. 9

 

Der Lehrberuf ist sehr anspruchsvoll und mit besonderen psychischen und physischen Belastungen verbunden ...

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„In zahlreichen Studien und zum Teil in den amtlichen Statistiken finden sich empirische Hinweise darauf, dass der Lehrberuf sehr anspruchsvoll und mit besonderen psychischen und physischen Belastungen verbunden ist.“

Ludwig Boltzmann Institut (Hrs.), „Gesundheit und Gesundheitsverhalten von Österreichs Lehrer/innen“ (2012), S. 9

 

Anteil der Lehrkräfte, die sich durch ihre Arbeit überfordert fühlen ...

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„Der Anteil der Lehrkräfte, die sich durch ihre Arbeit überfordert fühlen, liegt bei jenen mit mehr als 20 Jahren Berufserfahrung um die 35 %. Bei jüngeren liegt er bei knapp 25 %.“

Ludwig Boltzmann Institut (Hrsg.), „Gesundheit und Gesundheitsverhalten von Österreichs Lehrer/innen“ (2012), S. 9

 

Die wöchentliche Arbeitszeit der Lehrkräfte in Stunden ...

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„Was die wöchentliche Arbeitszeit der Lehrkräfte in Stunden betrifft, zeigt sich, dass eine deutliche Mehrheit der Befragten laut eigenen Angaben ein über das vorgesehene Ausmaß hinausgehendes Arbeitspensum aufweist. So geben ca. 65 % der Lehrkräfte an, über 40 Stunden pro Woche für ihren Beruf aufzuwenden, 25,5 % davon arbeiten mehr als 50 Stunden. Der Durchschnitt liegt bei 44,88 Stunden.“

Ludwig Boltzmann Institut (Hrsg.), „Gesundheit und Gesundheitsverhalten von Österreichs Lehrer/innen“ (2012), S. 17

 

Der Lehrerberuf gehört zu den Berufen, die in besonderem Maße mit psychischen Belastungen verbunden sind ...

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„Der Lehrerberuf gehört zu den Berufen, die in besonderem Maße mit psychischen Belastungen verbunden sind, und unbestritten dürfte sein, dass sich in den letzten Jahren noch eine weitere Zuspitzung der Belastungssituation abzeichnet.“

Univ.-Prof. Dr. Uwe Schaarschmidt u.a., „Beanspruchungsmuster im Lehrerberuf, Ergebnisse und Schlussfolgerungen aus der Potsdamer Lehrerstudie“. In Rothland (Hrsg.), „Belastung und Beanspruchung im Lehrerberuf“ (2012), S. 81

 

Fehlbelastungsquellen der Lehrertätigkeit ...

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„Als Fehlbelastungsquellen der Lehrertätigkeit wurden Zeitdruck, Arbeitszeit, häufige Unterbrechungen bei der Arbeit, zu große Klassen und Verhaltensauffälligkeiten der Schüler sowie die Lärmbelastung im Unterricht, aber auch das Verhalten der Eltern, mangelnde Autonomie und die verschiedenen Erwartungen von Schülern, Eltern und Ministerien an die Lehrperson identifiziert.“

Dr. Reingard Seibt u. a., „Verausgabungs-Belohnungs-Verhältnis und Burnout-Risiko bei Lehrerinnen und Ärztinnen“ in „Arbeitsmed.Sozialmed.Umweltmed.“ 47, 7, 2012, S. 397

 

Mangelhafte materielle und räumliche Ausstattung ...

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„Mangelhafte materielle und räumliche Ausstattung sowie die negative Wahrnehmung und Bewertung des Lehrberufs in der Öffentlichkeit gelten als lehrerbezogene Fehlbelastungsquellen.“

Dr. Reingard Seibt u. a., „Verausgabungs-Belohnungs-Verhältnis und Burnout-Risiko bei Lehrerinnen und Ärztinnen“ in „Arbeitsmed.Sozialmed.Umweltmed.“ 47, 7, 2012, S. 397

 

Selbst bei gegebener Kooperationsbereitschaft auf allen Seiten ...

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„Jenseits der personalen Leistungsvoraussetzungen auf Seiten der Lehrkräfte führen die Heterogenität der Leistungsvoraussetzung ihrer Schüler, die Klassengröße und die Fülle der zu behandelnden Themen dazu, dass selbst bei gegebener Kooperationsbereitschaft auf allen Seiten die beruflichen Ziele nicht ausreichend erreicht werden können.“

Univ.-Prof. Dr. Bernhard Sieland, „Wie gehen Lehrkräfte mit Belastungen um?“ in Rothland (Hrsg.), „Belastung und Beanspruchung im Lehrerberuf“ (2012), S. 207

 

Negative Auswirkungen von Zeitdruck und fehlenden Erholungspausen ...

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„Dass sich zahlreiche arbeitsbezogene Einflussfaktoren auf die Gesundheit der Lehrkräfte auswirken, ist vielfach belegt. Besonders eindeutig sind die negativen Auswirkungen von Zeitdruck und fehlenden Erholungspausen sowie von Unterrichtsstörungen bzw. dem Verhalten schwieriger Schüler (ggf. in zu großen Klassen).“

Univ.-Prof. Dr. Andreas Krause u.a., „Ergebnisse der Lehrerbelastungsforschung“ in Rothland (Hrsg.), „Belastung und Beanspruchung im Lehrerberuf“ (2012), S. 63

 

Besonders beanspruchende Einflüsse ...

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„Wenn Lehrkräfte direkt nach subjektiv besonders beanspruchenden Einflüssen gefragt werden, dominieren in größeren Befragungen stets Hinweise auf die Klassengröße, den Umfang der Unterrichtsverpflichtung und verhaltensschwierige Schüler – und zwar unabhängig vom persönlichen Arbeitsstil.“

Univ.-Prof. Dr. Andreas Krause u.a., „Psychische Belastungen im Unterricht“ in Rothland (Hrsg.), „Belastung und Beanspruchung im Lehrerberuf“ (2012), S. 99

 

Stress is associated with the rapid pace of changes in education ...

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„Studies in the field of teacher’s stress show that the greater part of stress is associated with the rapid pace of changes in education.“

Dr. C. Muthuvelayutham u.a., „A study on the impact of occupational stress among teachers on Job satisfaction and job involvement“. In: „European Journal of Social Sciences“ Vol. 30 No. 2 (2012), S. 340

 

Teachers who find themselves in settings which do not allow them to realise their motivations ...

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„Teachers who find themselves in settings which do not allow them to realise their motivations are likely to feel less efficacious, less satisfied with their career choice, and to experience burnout or leave the profession.“

Dr. Helen Watt u.a., „Motivations for choosing teaching as a career“. In: „Teaching and Teacher Education“ 28 (2012), S. 800f

 

Stark gefährdete Lehrer ...

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Burnout: „Stark gefährdet sind Lehrer, die sich noch lang nach Dienstschluss um ihre Kinder sorgen oder mit dem System hadern, oder Lehrerehepaare, bei denen sich selbst in der Partnerschaft noch alles um die Schule dreht.“

Univ.-Prof. Dr. Ewald Kiel, Salzburger Nachrichten vom 5. September 2011

 

Hohe Anpassungsleistung seitens der Lehrkraft verlangt ...

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„Die soziale Natur des Arbeitsplatzes Klassenzimmer, in welcher die Lehrkraft mit der Gleichzeitigkeit unterschiedlichster Bedürfnisse, Interessen und Motivlagen konfrontiert ist, verlangt eine hohe Anpassungsleistung seitens der Lehrkraft, die – so kann vermutet werden – den Einsatz aller psychischen Funktionsbereiche erfordert.“

Univ.-Prof. Dr. Mareike Kunter u.a., „Professionelle Kompetenz von Lehrkräften“ (2011), S. 277

 

Wissenszuwachs und günstige motivationale Entwicklungen ...

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„Klassen, in denen die Zeit effektiv genutzt wurde und in denen nur wenige Störungen des Unterrichtsablaufs auftraten, zeigten nicht nur mehr Wissenszuwachs, sondern auch günstige motivationale Entwicklungen.“

Univ.-Prof. Dr. Mareike Kunter u.a., „Professionelle Kompetenz von Lehrkräften“ (2011), S. 354

 

Disziplinprobleme eine Quelle besonderer Belastung ...

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„Disziplinprobleme im Unterricht sind für viele Lehrkräfte eine Quelle besonderer Belastung, wie COACTIV-Ergebnisse konsistent mit den Befunden anderer Studien gezeigt haben.“

Univ.-Prof. Dr. Mareike Kunter u.a., „Professionelle Kompetenz von Lehrkräften“ (2011), S. 354

 

Der Lehrberuf gilt als einer der Berufe mit der größten psychischen Beanspruchung ...

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„Der Lehrberuf gilt als einer der Berufe mit der größten psychischen Beanspruchung. [...] Die höchste Belastung wird im Unterricht erlebt: Unaufmerksame oder wenig motivierte Schüler, Probleme mit der Disziplin und eine zu geringe Lernbereitschaft der Schülerinnen und Schüler werden von Lehrern aller Schultypen zuerst genannt.“

Leuphana Universität Lüneburg (Hrsg.), „Lehrergesundheit. Was hält Lehrkräfte gesund?“ (2011), S. 2f

 

LehrerInnen leiden häufig an beruflich verursachtem Stress ...

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„Zahlreiche Studien zeigen, dass LehrerInnen häufig und zu einem Großteil an beruflich verursachtem Stress und damit einhergehenden körperlichen und psychischen Beschwerden leiden.“

Mag. Christina Vogt, „Maßnahmen zur Förderung der LehrerInnengesundheit“ (2011), S. 32

 

USA: Jede/r Zweite verlässt den Beruf bereits nach einem Jahr ...

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„The modal (most commonly occurring) number of years experience in teaching in the United States is now just one year. Imagine if the modal number was the same for doctors. What an outcry there would be!“

Univ.-Prof. Dr. Andy Hargreaves u. a., „The global fourth way“ (2011), S. 3

 

Classroom management, including discipline and student misbehaviour, as one of the most important problems teachers face ...

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„Teachers throughout the world cite classroom management, including discipline and student misbehaviour, as one of the most important problems they face.“

Univ.-Prof. Dr. Theo Wubbels, „An international perspective on classroom management“ (2011), S. 113

 

Entgegen allen Vorurteilen arbeiten Lehrerinnen und Lehrer zumeist mehr als andere Arbeitnehmer ...

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„Entgegen allen Vorurteilen arbeiten Lehrerinnen und Lehrer zumeist mehr als andere Arbeitnehmer, wie fast alle einschlägigen Analysen zeigen. Auch längere Ferien können Belastungseffekte, die sich über Wochen und Monate aufschaukeln, nicht kompensieren.“

Univ.-Prof. Dr. Uwe Schaarschmidt, „Gehirn & Geist“ (November 2010)

 

Hohe Belastungen ...

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„Lehrer sind hohen Belastungen und damit auch großen gesundheitlichen Risiken ausgesetzt.“

Univ.-Prof. Dr. Uwe Schaarschmidt, „Gehirn & Geist“ (2010)

 

Volle Präsenz und Aufmerksamkeit im Schulalltag ...

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„Der Schulalltag verlangt meist über Stunden hinweg volle Präsenz und Aufmerksamkeit, ohne dass Entspannungsphasen dazwischengeschaltet wären. Die Unterrichtspausen bringen üblicherweise wenig Entlastung; Trubel und Lärm sorgen dann mitunter für noch mehr Stress.“

Univ.-Prof. Dr. Uwe Schaarschmidt, „Gehirn & Geist“ (2010)

 

Teachers and school administrators are already over-burdened ...

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„Teachers and school administrators are already over-burdened by pressures to meet the criteria that define success, e.g. raising student performance in high-stakes tests, improving the quality of curricula and instruction, and dealing with children from diverse cultural and linguistic backgrounds.“

OECD, „Improving Health and Social Cohesion through Education“ (2010), S. 13

 

Correlations between discipline problems and measures of burnout ...

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„Significant correlations have been found between discipline problems and measures of burnout.“

Univ.-Prof. Dr. Einar Skaalvik u.a., „Teacher self-efficacy and teacher burnout: A study of relations“. In: „Teaching and Teacher Education“ (2010), S. 1061