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Anstieg bei Anmeldungen in privaten Bildungseinrichtungen im Sekundarbereich II ...

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„Im Sekundarbereich II waren im Jahr 2022 23 % der Bildungsteilnehmenden in privaten Bildungseinrichtungen angemeldet, was einem Anstieg von 5 Prozentpunkten seit 2013 entspricht.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2024 (2024), S. 201.
In Österreichs Sekundarbereich II waren es im Jahr 2013 10 %, im Jahr 2022 12 %. (Quelle: OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2024 (2024), Tabelle B3.2.)

Die Ausgaben der Privathaushalte für staatliche Bildungsleistungen ...

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„Die Ausgaben der Privathaushalte für staatliche Bildungsleistungen beliefen sich im Jahr 2022 insgesamt auf 494,4 Mio. €. Das entspricht rund 2,0 % der staatlichen Bildungsausgaben, die in Form von Beiträgen, Gebühren und Selbstbehalten von den privaten Haushalten an den Staat zurückbezahlt werden. Der größte Teil entfiel mit 212,5 Mio. € auf Kindertagesheimgebühren. Das umfasst Besuchsbeiträge, Beiträge zum laufenden Aufwand (z. B. Bastelbeiträge), zum Kindergartentransport sowie Beiträge für Verpflegung. Der Aufwand für Studienbeiträge der privaten Haushalte betrug im Jahr 2022 57,3 Mio. €.“
Statistik Austria (Hrsg.), Bildung in Zahlen 2022/23. Schlüsselindikatoren und Analysen (2024), S. 94.

Öffentliche Ausgaben für Bildungseinrichtungen vom Primar- bis zum Tertiärbereich im Vergleich zum Privatsektor ...

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„Die Staaten sind nach wie vor die Hauptfinanzierungsquelle von Bildung in den OECD-Ländern. Im Durchschnitt machen öffentliche Ausgaben für Bildungseinrichtungen vom Primar- bis zum Tertiärbereich (nach Transferzahlungen an den privaten Sektor) 4,3 % des BIP aus, während der Privatsektor 0,8 % des BIP und nicht inländische (internationale) Quellen etwa 0,1 % beitragen.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2023 (2023), S. 303.
In Österreich machen öffentliche Ausgaben für Bildungseinrichtungen vom Primar- bis zum Tertiärbereich (nach Transferzahlungen an den privaten Sektor) 4,6 % des BIP aus, während der Privatsektor nur 0,3 % des BIP beiträgt und nicht inländische (internationale) Quellen keinen statistisch relevanten Beitrag zur Finanzierung des österreichischen Bildungswesens leisten. (Quelle: ibidem, Tab. C2.2; Stand 2020)

2020 stammten in Österreich 94 % aller Mittel für Bildungseinrichtungen des Primar- bis Tertiärbereichs direkt aus öffentlichen Quellen und nur 6 % aus privaten Quellen ...

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„2020 stammten im Durchschnitt der OECD-Länder 84 % aller Mittel für Bildungseinrichtungen des Primar- bis Tertiärbereichs direkt aus öffentlichen Quellen und 15 % aus privaten Quellen. […] Mittel aus internationalen Quellen finanzieren nur einen sehr kleinen Teil der Gesamtausgaben für Bildungseinrichtungen. Im Durchschnitt der OECD-Länder decken sie 1 % der Gesamtausgaben, in Estland sind es 4 %.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2023 (2023), S. 315.
In Österreich stammten sogar 94 % aller Mittel direkt aus öffentlichen Quellen und nur 6 % aus privaten Quellen. Mittel aus internationalen Quellen leisteten keinen statistisch relevanten Beitrag zur Finanzierung des österreichischen Bildungswesens. (Quelle: ibidem, Tab. C3.1)

Die Ausgaben der Privathaushalte für staatliche Bildungsleistungen im Jahr 2021...

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„Die Ausgaben der Privathaushalte für staatliche Bildungsleistungen beliefen sich im Jahr 2021 insgesamt auf 394,0 Mio. €. Das entspricht rund 1,7 % der staatlichen Bildungsausgaben, die in Form von Beiträgen, Gebühren und Selbstbehalten von den privaten Haushalten an den Staat zurückbezahlt werden. Der größte Teil entfiel mit 187,7 Mio. € auf Kindertagesheimgebühren. Das umfasst Besuchsbeiträge, Beiträge zum laufenden Aufwand (z. B. Bastelbeiträge), zum Kindergartentransport sowie Beiträge für Verpflegung. Der Aufwand für Studienbeiträge der privaten Haushalte betrug im Jahr 2021 56,5 Mio. €.“
Statistik Austria (Hrsg.), Bildung in Zahlen 2021/22. Schlüsselindikatoren und Analysen (2023), S. 88.

Tuition fees ...

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„In OECD member states, most of the funding for educational institutions, from primary to tertiary level, comes from public sources, with significant private funding also being involved at tertiary level. […] At tertiary level, due to the high returns of tertiary education for private individuals, some countries require these individuals to bear a greater financial burden through tuition fees.“
Univ.-Prof. Dr. Hatidža Jahić u. a., Alternative financing models and student loans in higher education (2023), S. 6.

The level of private funding ...

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„On average, after transfers, 31% of total expenditure on tertiary institutions in 2019 came from the private sector. […] The level of private funding relates closely to the tuition fees charged by tertiary institutions. […] In countries where higher tuition fees are charged, such as Australia, Chile, Colombia, Japan, Korea, the United Kingdom and the United States, more than 60% of funding for tertiary institutions comes from private sources. On average across the OECD, 72% of all private expenditure on tertiary institutions comes from individual households.“
Univ.-Prof. Dr. Hatidža Jahić u. a., Alternative financing models and student loans in higher education (2023), S. 6.

A response to the influx of immigrants into public schools ...

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„As a response to the influx of immigrants into public schools, previous research has reported that native students, and students from higher socioeconomic backgrounds, are more inclined to move to private schools with fewer immigrant students.“
Dr. Mehmet Karakus u.a., Understanding the academic achievement of the first‑ and second-generation immigrant students. In: Educational Assessment, Evaluation and Accountability (2023), 35, S. 238.

Public schools, government-dependent private schools and private independent schools ...

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„In 2022 about 82 % of 15-year-old students attended public schools, 12 % attended government-dependent private schools, and 6 % attended private independent schools, on average across OECD countries.“
OECD (Hrsg.), PISA 2022 Results, Vol.II. Learning During – and From – Disruption (2023), S. 221.
In Österreich besuchen rund 86 % der 15-jährigen Schüler:innen öffentliche Schulen, rund 9 % „government-dependent private schools“ und rund 4 % „private independent schools“, also Schulen, die nicht einmal zur Hälfte mit öffentlichen Geldern finanziert werden. (Quelle: OECD, PISA-2022-Datenbank, Table II.B1.6.13.)

Students with bad performance or behaviour ...

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„In East Asian school systems, such as Hong Kong (China), Japan, Macao (China) and Chinese Taipei, and also in Slovenia, more than two in three students attended a school where it would be likely or very likely that a student is transferred to another school for low academic achievement. […] On average across OECD countries, students with bad performance or behaviour were more likely to be transferred to another school if they attended a private school than if they attended a public school.“
OECD (Hrsg.), PISA 2022 Results, Vol.II. Learning During – and From – Disruption (2023), S. 231.

Bildungsteilnehmer, die im Tertiärbereich an privaten Bildungseinrichtungen eingeschrieben sind ...

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„Während in einigen Ländern Großteile der Bildungsteilnehmer im Tertiärbereich an privaten Bildungseinrichtungen eingeschrieben sind, beträgt der Anteil in den meisten OECD- und Partnerländern zwischen 10 und 30 %. In der OECD sind im Durchschnitt 29 % der Bildungsteilnehmer im Tertiärbereich an privaten Bildungseinrichtungen eingeschrieben.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2022 (2022), S. 169.
In Österreich sind es 22%. (Quelle: ibidem, Abbildung B1.3.)

Die Unterschiede bei den Erfolgsquoten von Anfängern in Bachelorbildungsgängen zwischen privaten Bildungseinrichtungen und öffentlichen Bildungseinrichtungen ...

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„Im Durchschnitt hat ein größerer Anteil der Anfänger in Bachelorbildungsgängen an privaten Bildungseinrichtungen (45 %) innerhalb der regulären Ausbildungsdauer ihres Bildungsgangs einen Abschluss erworben als derjenigen an öffentlichen Bildungseinrichtungen (38 %). Die Unterschiede bei den Erfolgsquoten waren in einigen Ländern besonders stark, beispielsweise war in Neuseeland die Erfolgsquote von Anfängern an privaten Bildungseinrichtungen mehr als doppelt so hoch wie bei den Bildungsteilnehmern öffentlicher Bildungseinrichtungen, und in Österreich war sie mehr als 5-mal so hoch.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2022 (2022), S. 262.
In Österreich haben 64 % der Anfänger in Bachelorbildungsgängen an privaten Bildungseinrichtungen innerhalb der regulären Ausbildungsdauer ihres Bildungsgangs einen Abschluss erworben, an öffentlichen Bildungseinrichtungen aber nur 12 %. (Quelle: ibidem, Abbildung B5.3.)

Die privaten Ausgaben für Bildungseinrichtungen vom Primar- bis Tertiärbereich ...

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„Wegen der knapper werdenden öffentlichen Haushalte wendet man sich in vielen Bildungssystemen bei zusätzlichem Investitionsbedarf verstärkt an den Privatsektor, insbesondere im Tertiärbereich. Nach Transferzahlungen betragen die privaten Ausgaben für Bildungseinrichtungen vom Primar- bis Tertiärbereich durchschnittlich 0,8 % des BIP.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2022 (2022), S. 332.
In Österreich betragen die privaten Ausgaben für Bildungseinrichtungen nur 0,3 % des BIP (Quelle: OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2022 (2022), Tab. C2.3).

Private Investitionen in nicht tertiäre Bildungsbereiche ...

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„In den nicht tertiären Bildungsbereichen sind die privaten Investitionen niedrig und belaufen sich in den OECD-Ländern – nach Transferzahlungen öffentlicher Mittel an den privaten Sektor – durchschnittlich auf 0,3 % des BIP.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2022 (2022), S. 332.
In Österreich belaufen sich private Investitionen in nicht tertiäre Bildungsbereiche auf nur 0,1 % des BIP (Quelle: OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2022 (2022), Tab. C2.3).

In Österreich nicht einmal halb so viele Privatmittel ...

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„Im Durchschnitt der OECD-Länder werden 83 % der Gesamtausgaben für Bildungseinrichtungen aus öffentlichen Mitteln gedeckt. Private Quellen spielen im Tertiärbereich eine größere Rolle, dort decken sie 31 % aller Ausgaben im Vergleich zu nur 10 % in den nicht tertiären Bildungsbereichen (Primar-, Sekundar- und postsekundarer, nicht tertiärer Bereich).“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2022 (2022), S. 339.
In Österreich werden sogar 93 % der Gesamtausgaben für Bildungseinrichtungen aus öffentlichen Mitteln gedeckt. Private Quellen decken im Tertiärbereich 11 % aller Ausgaben, in den nicht tertiären Bildungsbereichen nur 4 % (Quelle: OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2022 (2022), Tab. C3.1).

Der Anteil der privaten Ausgaben für tertiäre Bildungseinrichtungen ...

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„Der Anteil der privaten Ausgaben für tertiäre Bildungseinrichtungen wird zum Großteil durch die für Bildungsteilnehmer anfallenden Bildungsgebühren bestimmt. In Australien, Chile, Japan, Kolumbien, der Republik Korea, dem Vereinigten Königreich und den Vereinigten Staaten, zumeist Länder mit vergleichsweise hohen Bildungsgebühren, stammt mehr als die Hälfte der Gesamtausgaben aus privaten Quellen.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2022 (2022), S. 339.

Mittel für Bildungseinrichtungen des Primar- bis Tertiärbereichs aus öffentlichen und privaten Quellen ...

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„2019 stammten im Durchschnitt der OECD-Länder 83 % aller Mittel für Bildungseinrichtungen des Primar- bis Tertiärbereichs direkt aus öffentlichen Quellen und 16 % aus privaten Quellen. […] Mittel aus internationalen Quellen finanzieren nur einen sehr kleinen Teil der Gesamtausgaben für Bildungseinrichtungen. Im Durchschnitt der OECD-Länder decken sie 1 % der Gesamtausgaben, in Estland sind es 5 %.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2022 (2022), S. 341.
In Österreich stammten 2019 93 % aller Mittel für Bildungseinrichtungen des Primar- bis Tertiärbereichs direkt aus öffentlichen Quellen und 7 % aus privaten Quellen (Quelle: OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2022 (2022), Tab. C3.1).

Die hohen privaten Erträge eines Abschlusses im Tertiärbereich ...

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„Die hohen privaten Erträge eines Abschlusses im Tertiärbereich führten dazu, dass eine Reihe von Ländern einen höheren finanziellen Beitrag des Einzelnen zu seiner Ausbildung im Tertiärbereich fordert, hauptsächlich über Bildungsgebühren.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2022 (2022), S. 341.

Gesamtausgaben für Bildungseinrichtungen im Tertiärbereich mit Mitteln aus dem Privatsektor ...

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„Im Durchschnitt der OECD-Länder wurden 2019 31 % der Gesamtausgaben für Bildungseinrichtungen im Tertiärbereich mit Mitteln aus dem Privatsektor (nach öffentlichen Transferzahlungen) finanziert.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2022 (2022), S. 341.
In Österreich wurden 2019 nur 11 % der Gesamtausgaben für Bildungseinrichtungen im Tertiärbereich mit Mitteln aus dem Privatsektor finanziert (Quelle: OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2022 (2022), Tab. C3.1).

Mittel für Bildungseinrichtungen im Primar-, Sekundar- und postsekundaren, nicht tertiären Bereich ...

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„2019 wurden im Durchschnitt der OECD-Länder nur 10 % der Ausgaben im Primar-, Sekundar- und postsekundaren, nicht tertiären Bereich mit Mitteln aus privaten Quellen gedeckt.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2022 (2022), S. 342.
In Österreich wurden 2019 nur 4 % der Ausgaben im Primar-, Sekundar- und postsekundaren, nicht tertiären Bereich mit Mitteln aus privaten Quellen gedeckt (Quelle: OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2022 (2022), Tab. C3.1).

Im Studienjahr 2020/21 waren in Österreich 16 akkreditierte Privatuniversitäten aktiv ...

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„Im Studienjahr 2020/21 waren in Österreich 16 akkreditierte Privatuniversitäten aktiv.“
Statistik Austria (Hrsg.), Bildung in Zahlen 2020/21. Schlüsselindikatoren und Analysen (2022), S. 18.

Großbritanniens Zwei-Klassen-Schulwesen ...

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„The private schools in total are quite small, if measured by the proportion of the pupil population (6.4% in England in 2021, some 4% in Scotland, 2% in Wales and less than 1% in Northern Ireland). Yet they deploy some 15% of the resources devoted to schools.“
Univ.-Prof. Dr. Francis Green, Private schools and inequality (2022), S. 1.

Englands Bildungswesen reproduziert die gesellschaftliche Führungsschicht ...

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„The privately educated have a disproportionate presence at Cambridge, Oxford and other high-status universities. This formidable presence is magnified still further by the extensive reach of private school alumni in public life.“
Univ.-Prof. Dr. Francis Green, Private schools and inequality (2022), S. 1.

Englands vorgebliches „Gesamtschulsystem“ ...

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„By the end of a school career the private school pupil has gained notably higher qualifications compared with a state school pupil with an observably similar background – enough to ensure a distinct advantage in access to university and to good jobs.“
Univ.-Prof. Dr. Francis Green, Private schools and inequality (2022), S. 2.

Mikroklassen in Englands extrem teuren Privatschulen ...

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„The pupil–teacher ratio in private schools affiliated to the ISC (Anm.: ISC = Independent Schools Council) has been falling since the 1980s. In the latest decade, the ratio continued its decline, and by 2019 it had fallen to 8.5.“
Univ.-Prof. Dr. Francis Green, Private schools and inequality (2022), S. 6.

In vielen (Gesamtschul-)Staaten schicken Eltern, die es sich leisten können, ihre Kinder in Privatschulen ...

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„The public or private management of schools is an important factor in many countries in explaining the segregation of students according to their socio-economic background.“
OECD (Hrsg.), Mending the Education Divide (2022), S. 45.

Australien: Even high-fee private schools receive public funding, leading to large between-school inequalities ...

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Australien: „Even high-fee private schools receive public funding, leading to large between-school inequalities of human and material resources. Overall, inequalities in human and material resources between socially advantaged and disadvantaged schools (whether public or private) in Australia are among the largest in the Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD)“
Univ.-Prof. Dr. Laura B. Perry u. a., Does school SES matter less for high‑performing students than for their lower‑performing peers?. In: Large-scale Assessments in Education (2022) 10:17, S. 3.

Socioeconomic segregation between public and private schools ...

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„Australia has the second highest degree of socioeconomic segregation between public and private schools among member countries of the OECD, second only to Spain.“
Univ.-Prof. Dr. Laura B. Perry u. a., Does school SES matter less for high‑performing students than for their lower‑performing peers?. In: Large-scale Assessments in Education (2022) 10:17, S. 6.

Über 52.000 Studienanfängerinnen und -anfänger beginnen im Wintersemester 2020 an einer österreichischen Hochschule ihr Erstabschlussstudium ...

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„Über 52.000 Studienanfängerinnen und -anfänger beginnen im Wintersemester 2020 an einer österreichischen Hochschule ihr Erstabschlussstudium, 6 % mehr als im Jahr zuvor. Davon starten 58 % der Studierenden ihr Studium an einer öffentlichen Universität, knapp 30 % an einer Fachhochschule, 8 % an einer Pädagogischen Hochschule und 5 % an einer Privatuniversität.“
BM Univ.-Prof. Dr. Heinz Faßmann. In: BMBWF (Hrsg.), Statistisches Taschenbuch – Hochschulen und Forschung 2021 (2021), S. 3.

In Österreich wird Bildung in deutlich höherem Ausmaß öffentlich finanziert ...

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„Private Bildungsangebote werden im Elementarbereich und im Tertiärbereich häufiger genutzt: von etwa einem Drittel der Kinder bzw. Bildungsteilnehmer, die eine Bildungseinrichtung in diesem Bereich besuchen. Jedoch ist im Allgemeinen der Anteil der privaten Mittel von privaten Haushalten und anderen privaten Einheiten im Elementarbereich durchschnittlich geringer (17 %) als im Tertiärbereich (30 %).“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2021 (2021), S. 28.
In Österreich wird Bildung in deutlich höherem Ausmaß öffentlich finanziert. Im Elementarbereich stammen nur 9 % und im Tertiärbereich nur 11 % der Ressourcen aus privaten Quellen. (Quelle: ibidem, Abb. B2.3 und Tab. 3.1.)

Die Ausgaben des Privatsektors für Bildungseinrichtungen vom Primar- bis zum Tertiärbereich ...

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„Die Ausgaben des Privatsektors für Bildungseinrichtungen vom Primar- bis zum Tertiärbereich belaufen sich – nach Transferzahlungen zwischen dem öffentlichen und privaten Sektor – im Durchschnitt der OECD-Länder auf 0,8 % des BIP.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2021 (2021), S. 289.
In Österreich sind es nur 0,3 %. (Quelle: ibidem, Abb. C2.4.)

Mittel aus privaten Quellen bei der Finanzierung von Bildung im Tertiärbereich ...

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„Mittel aus privaten Quellen spielen bei der Finanzierung von Bildung im Tertiärbereich eine entscheidende Rolle, denn damit wird – nach Transferzahlungen des öffentlichen an den privaten Sektor – im Durchschnitt rund ein Drittel der Ausgaben für Bildungseinrichtungen (0,4 % des BIP) bestritten.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2021 (2021), S. 290.
In Österreich sind es nur 0,18 %. (Quelle: ibidem, Abb. C2.4.)

Der Anteil der privaten Ausgaben für tertiäre Bildungseinrichtungen wird hauptsächlich durch die anfallenden Bildungsgebühren bestimmt ...

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„Der Anteil der privaten Ausgaben für tertiäre Bildungseinrichtungen wird hauptsächlich durch die anfallenden Bildungsgebühren bestimmt. In Australien, Chile, Japan, der Republik Korea, dem Vereinigten Königreich und den Vereinigten Staaten werden mehr als 55 % der Gesamtausgaben mit Mitteln aus privaten Quellen finanziert.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2021 (2021), S. 304.
In Österreich sind es nur 10,5 %. (Quelle: ibidem, Abb. C2.4.)

Im Durchschnitt der OECD-Länder wurden 2018 30 % der Gesamtausgaben für Bildungseinrichtungen im Tertiärbereich mit Mitteln aus dem Privatsektor finanziert ...

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„Im Durchschnitt der OECD-Länder wurden 2018 30 % der Gesamtausgaben für Bildungseinrichtungen im Tertiärbereich mit Mitteln aus dem Privatsektor (nach öffentlichen Transferzahlungen) finanziert. Der Anteil der privaten Finanzierung hängt sehr mit der Höhe der von Bildungseinrichtungen des Tertiärbereichs erhobenen Bildungsgebühren zusammen.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2021 (2021), S. 307.
In Österreich sind es nur 10,5 %. (Quelle: ibidem, Tab. C3.1.)

Der Anteil der öffentlichen Gesamtausgaben für Bildung im Primar- bis Tertiärbereich an den öffentlichen Gesamtausgaben ...

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„2018 betrug in den OECD-Ländern der Anteil der öffentlichen Gesamtausgaben für Bildung im Primar- bis Tertiärbereich an den öffentlichen Gesamtausgaben für alle Leistungsbereiche im Durchschnitt 11 %. Jedoch variiert dieser Anteil zwischen den einzelnen OECD- und Partnerländern von etwa 7 % in Griechenland bis etwa 17 % in Chile.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2021 (2021), S. 319.
Österreichs Bildungswesen befand sich 2018, was seine finanzielle Ausstattung betrifft, mit 9,48 % im OECD-Schlussfeld. (Quelle: ibidem, Tab. C4.1.)

Die Ausgaben der Privathaushalte für staatliche Bildungsleistungen ...

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„Die Ausgaben der Privathaushalte für staatliche Bildungsleistungen beliefen sich im Jahr 2019 insgesamt auf 422,8 Mio. €. […] Der größte Teil entfiel mit 178,3 Mio. € auf Kindertagesheimgebühren. Das umfasst Besuchsbeiträge, Beiträge zum laufenden Aufwand (z.B. Bastelbeiträge), zum Kindergartentransport sowie Beiträge für Verpflegung. Der Aufwand für Studienbeiträge der privaten Haushalte betrug im Jahr 2019 59,0 Mio. €. Weitere 131,1 Mio. € machten die Betreuungs-, Verpflegungs- und Internatsgebühren aus, die größtenteils auf ganztägige Schulformen fallen.“
Statistik Austria (Hrsg.), Bildung in Zahlen 2019/20. Schlüsselindikatoren und Analysen (2021), S. 90.

In Britain, private schools propel a narrow sector of the population towards successful careers in elite positions ...

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„In Britain, private schools propel a narrow sector of the population towards successful careers in elite positions.“
Dr. Golo Henseke u. a., Income, housing wealth, and private school access in Britain. In: Education Economics, 29:3 (2021), S. 252.

Britain is distinctive: the socio-economic divide between private and state school children is among the highest in the developed world ...

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„Britain is distinctive: the socio-economic divide between private and state school children is among the highest in the developed world and its private schools, funded by exceptionally high fees, have a very substantial resource advantage over state schools.“
Dr. Golo Henseke u. a., Income, housing wealth, and private school access in Britain. In: Education Economics, 29:3 (2021), S. 252.

There are considerable labour market advantages associated with Britain’s private schooling ...

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„There are considerable labour market advantages associated with Britain’s private schooling. Recruitment to the upper echelons of power in British business, politics, administration and media continues to be tied to private schools.“
Dr. Golo Henseke u. a., Income, housing wealth, and private school access in Britain. In: Education Economics, 29:3 (2021), S. 252.

Englands Privatschulen: sehr reiche Schulen für Kinder sehr Reicher ...

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„On average, the fee income from families with children in private day schools exceeds the government expenditure on state schools by a factor of around 2.5 or more, depending on the education stage. When supplemented by private schools’ physical and financial wealth, the per-pupil resource gap becomes at least three. With these resources, British private schools can specialise in small class sizes, with a pupil-teacher ratio of less than half that of state-maintained schools in 2016.“
Dr. Golo Henseke u. a., Income, housing wealth, and private school access in Britain. In: Education Economics, 29:3 (2021), S. 254.

Durchschnittlich weit über 1.000 € Schulgeld pro Monat an Englands Privatschulen, über 3.000 € pro Monat für Privatinternate ...

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„The costs of private schooling have risen considerably. By 2018 the average annual fee before any extras had reached £14,280 for day school and £33,684 for boarding school: in real terms about 60 per cent above the figures for 2000, and three times the 1980 fees.“
Dr. Golo Henseke u. a., Income, housing wealth, and private school access in Britain. In: Education Economics, 29:3 (2021), S. 254.

Englands sündteure Privatschulen als Motor der Vererbung von Wohlstand ...

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„Our finding of the stable and robust link between wealth and private schooling underpins other recent research showing how family wealth affects success in adult life.“
Dr. Golo Henseke u. a., Income, housing wealth, and private school access in Britain. In: Education Economics, 29:3 (2021), S. 265.

Teacher autonomy is under pressure ...

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„With the increasing use of technology based on predetermined content for teaching aids, teacher autonomy is under pressure; in some private systems that rely on technology to deliver content, teacher autonomy is even discouraged. Education systems fixated on test results may privilege education for test preparation rather than the more holistic whole-of-learner development.“
ILO (Hrsg.), The future of work in the education sector in the context of lifelong learning for all, skills and the Decent Work Agenda (2021), S. 33.

Funds for pre-primary and tertiary education ...

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„In 2017, across the OECD, 17 % of funds for pre-primary and 29 % for tertiary education came from private (i.e. all non-government sources) sources.“
OECD (Hrsg.), Government at a Glance 2021 (2021), S. 228.
In Österreich sind es im vorschulischen Bereich 13 %, im tertiären Bildungsbereich nur 9 %. (Quelle: ibidem, S. 229.)

Anteil der Bildungskosten, der von Haushalten stammt ...

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„21 % of total education spending comes from households, with the share almost twice as large in low- and middle-income countries (25 %) as in high-income ones (14 %).“
UNESCO (Hrsg.), Non-state actors in education (2021), S. 20.
In Österreich stammen nur 3,3 % aller Bildungskosten von den Haushalten. (Quelle: OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2021 (2021), Tabelle C3.1.)

 

The shares of private institutions worldwide increased ...

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„The shares of private institutions worldwide increased from 10 % in 2002 to 17 % in 2013 in primary education and from 19 % in 2004 to 26 % in 2014 in secondary education.“
UNESCO (Hrsg.), Non-state actors in education (2021), S. 27.

1998 to 2015, segregation of the lowest-income students increased by about 15 % in large districts in the United States ...

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„1998 to 2015, segregation of the lowest-income students increased by about 15 % in large districts in the United States, partly due to charter school growth.“
UNESCO (Hrsg.), Non-state actors in education (2021), S. 27.

In upper-middle and high-income countries, differences in learning outcomes between public and private schools are typically minimal ...

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„In upper-middle and high-income countries, differences in learning outcomes between public and private schools are typically minimal after controlling for school and student socioeconomic background.“
UNESCO (Hrsg.), Non-state actors in education (2021), S. 43.

Academies, self-governed secondary schools, not found to do better ...

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„In the United Kingdom, chains of publicly funded but self-governed secondary schools, known as academies, were not found to do better than publicly funded schools managed by local education authorities.“
UNESCO (Hrsg.), Non-state actors in education (2021), S. 43.

The better academic, social, psychological and attainment outcomes at age 15 enjoyed by children in private schools disappeared ...

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„A longitudinal analysis found that the better academic, social, psychological and attainment outcomes at age 15 enjoyed by children in private schools disappeared after controlling for student sociodemographic characteristics.“
UNESCO (Hrsg.), Non-state actors in education (2021), S. 45.

Englands radikales Privatisierungsprogramm ...

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„As of 2019/20, 43 % of state-funded schools (enrolling 53 % of students) were academies: 78 % of secondary and 36 % of primary schools.“
UNESCO (Hrsg.), Non-state actors in education (2021), S. 69.

In the United States the annual tuition fees for a bachelor’s or equivalent programme are USD 8 804 per year in public institutions compared to USD 29 748 per year in independent private institutions ...

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„In the United States the annual tuition fees for a bachelor’s or equivalent programme are USD 8 804 per year in public institutions compared to USD 29 748 per year in independent private institutions.“
OECD (Hrsg.), Education Indicators in Focus 64 (Februar 2020), S. 4.

Die Ausgaben des Privatsektors für Bildungseinrichtungen vom Primar- bis Tertiärbereich ...

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„Die Ausgaben des Privatsektors für Bildungseinrichtungen vom Primar- bis Tertiärbereich belaufen sich – nach Transferzahlungen des öffentlichen an den privaten Sektor – im Durchschnitt der OECD-Länder auf 0,8 % des BIP.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2020. OECD-Indikatoren (2020), S. 356.
In Österreich beträgt dieser Anteil nur 0,3 %. (Quelle: ibidem, Tabelle C2.2.)

Im Tertiärbereich spielen private Investitionen eine wichtigere Rolle ...

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„Im Tertiärbereich spielen private Investitionen eine wichtigere Rolle und machen nach Transferzahlungen durchschnittlich 0,4 % des BIP aus.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2020. OECD-Indikatoren (2020), S. 359.
In Österreich sind es nur 0,15 %. (Quelle: ibidem, Tabelle C2.2.)

Der Anteil der privaten Ausgaben für tertiäre Bildungseinrichtungen wird hauptsächlich durch die anfallenden Bildungsgebühren bestimmt ...

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„Der Anteil der privaten Ausgaben für tertiäre Bildungseinrichtungen wird hauptsächlich durch die anfallenden Bildungsgebühren bestimmt. In Australien, Chile, Japan, der Republik Korea, dem Vereinigten Königreich und den Vereinigten Staaten werden über 60 % der Gesamtausgaben mit Mitteln aus privaten Quellen finanziert.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2020. OECD-Indikatoren (2020), S. 367.
In Österreich sind es nur 8,9 %. (Quelle: ibidem, Tabelle C2.2.)

2017 fast 29 % der Gesamtausgaben für Bildungseinrichtungen im Tertiärbereich mit Mitteln aus dem Privatsektor ...

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„Im Durchschnitt der OECD-Länder wurden 2017 fast 29 % der Gesamtausgaben für Bildungseinrichtungen im Tertiärbereich mit Mitteln aus dem Privatsektor (nach öffentlichen Transferzahlungen) finanziert.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2020. OECD-Indikatoren (2020), S. 371f.
In Österreich waren es nur 8,9 %. (Quelle: ibidem, Tabelle C2.2.)

Bildungsgebühren im Berichtsjahr für Bildungsgänge 2016/2017 ...

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„In Italien, Kanada, Spanien und den Vereinigten Staaten waren die Bildungsgebühren im Berichtsjahr für Bildungsgänge 2016/2017 (in Kanada und Italien 2017/2018) zwischen 25 und 46 % höher als 2007/2008, der größte Anstieg wurde in England (Vereinigtes Königreich) verzeichnet, wo sich die Bildungsgebühren in diesem Zeitraum verdreifachten.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2020. OECD-Indikatoren (2020), S. 399.

Durchschnittliche jährliche Bildungsgebühren privater und öffentlicher Bildungseinrichtungen ...

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„In den Vereinigten Staaten verlangen unabhängige private Bildungseinrichtungen von inländischen Bildungsteilnehmern für Bachelor- oder gleichwertige Bildungsgänge mit durchschnittlichen jährlichen Bildungsgebühren von 29.500 US-Dollar mehr als das Dreifache der durchschnittlichen jährlichen Bildungsgebühren an öffentlichen Bildungseinrichtungen (8.800 US-Dollar). In Japan und der Republik Korea liegen die durchschnittlichen jährlichen Bildungsgebühren auf dieser ISCED-Stufe des Tertiärbereichs an unabhängigen privaten Bildungseinrichtungen zwischen 8.500 und 8.600 US-Dollar, in öffentlichen Einrichtungen dagegen näher bei 5.000 US-Dollar.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2020. OECD-Indikatoren (2020), S. 402.

In the EU, the share of private funding at the tertiary level, varies considerably ...

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„In the EU, the share of private funding at the tertiary level, varies considerably between Member States. In Finland, only 3.4 % of funding comes from private sources, whereas in Hungary the share is 37 %.“
EU-Kommission (Hrsg.), Education and Training Monitor 2020 (2020), S. 102.
In Österreich stammen 6,2 % der finanziellen Mittel für das tertiäre Bildungswesen aus privaten Quellen. (Quelle: OECD Education at a Glance database.)

Differentiation ...

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„Most European education systems offer different types of school to meet the different needs of students. Differentiation may be made on the basis of governance and funding (public or private sector), curriculum (e.g. schools offering diverse specialisations or educational pathways), or structural features (different school types catering for different age groups or levels of education in parallel).“
EU-Kommission (Hrsg.), Equity in school education in Europe (2020), S. 75.

Großbritanniens Privatschulen ...

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„The average annual fee in 2016 was £16,119, but within this there is much variation between day and boarding schools, and between senior and junior schools.“
Univ.-Prof. Dr. Francis Green u. a., Who Chooses Private Schooling in Britain and Why (2020), S. 18.
In der Unterstufe betrugen die Schulgebühren an den britischen Privatschulen im Schnitt bereits 13.800 Euro, in der Oberstufe 34.600 Euro. (Quelle: ibidem)

The number of traditional graduate jobs has not increased at the same pace as the number of graduates ...

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„Policy makers, guided by orthodox interpretations of human capital and skill biased technical change theories, assumed that there would be an ever rising demand for a high-skilled workforce to be serviced by mass HE (Anm.: HE = Higher Education). […] Economic efficiency and social justice could be improved hand in hand. Yet it is evident that the number of traditional graduate jobs has not increased at the same pace as the number of graduates and that class bias continues to be present in access to the elite universities and to the higher reaches of the labour market.“
Univ.-Prof. Dr. Hugh Lauder u. a., Higher education and the labour market: an introduction (2020), S. 1.

Wo immer mehr Eltern ihre Kinder dem staatlich finanzierten Schulwesen entziehen ...

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„In Japan, Peru, Qatar and the United Arab Emirates at least around 25 % of students were enrolled in government-independent private schools in 2018, as were as many as 41 % of students in Qatar and 38 % of students in the United Arab Emirates.“
OECD (Hrsg.), PISA 2018 Results. Effective Policies, Successful Schools (2020), S. 159.
In Österreich sind es 1,6 %, in Großbritannien 6,2 %, in Frankreich 8,3 %. (Stand 2018)

Der Privatanteil an den Ausgaben für das tertiäre Bildungswesen ...

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„On average, OECD countries increased the share of private expenditure on higher education from 23 % in 1995 to 30 % in 2005, but in the following decade, the share remained stable across the OECD, slightly decreasing to 29 %.“
OECD (Hrsg.), Resourcing Higher Education (2020), S. 35.
Im Jahr 2015 betrug der Privatanteil an den Ausgaben für das tertiäre Bildungswesen in Österreich hingegen nur 6 %. (Quelle: OECD (Hrsg.), Resourcing Higher Education (2020), Figure 2.5.)

Elitäre Privatuniversitäten in den USA ...

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„In den Vereinigten Staaten verlangen unabhängige private Bildungseinrichtungen von inländischen Bildungsteilnehmern für Bachelor- oder gleichwertige Bildungsgänge mit durchschnittlichen jährlichen Bildungsgebühren von 29.500 US-Dollar mehr als das Dreifache der durchschnittlichen jährlichen Bildungsgebühren an öffentlichen Bildungseinrichtungen (8.800 US-Dollar).“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2019 (2019), S. 368.

Schweden: gewinnorientierte Privatschulen ...

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„Today, there are eight hundred 'independent' schools across Sweden; many of them run by profit-seeking companies. Twelve percent of compulsory school students and 24 percent of senior high school students attend independent schools.“
Univ.-Prof. Dr. Matthias Doepke u. a., „Love, Money and Parenting“ (2019), S. 297

Frankreich: Common perception that some schools are much better than others ...

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Frankreich: „Although in theory all public high schools (lycées) offer the same curriculum in the framework of the national education system, in practice there is a common perception that some schools are much better than others. […] In recent years, an increasing number of private lycées have climbed the ladder in rankings.“ Univ.-Prof. Dr. Matthias Doepke u. a., „Love, Money and Parenting“ (2019), S. 302f

Großbritanniens Privatschulen: Available only to wealthy households ...

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„Access to private schooling is, for the most part, available only to wealthy households.“
Univ.-Prof. Dr. Francis Green u. a., Engines of Privilege (2019), S. 3.

Großbritanniens Privatschulen: Of high quality, offering a good educational environment ...

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„Most of these schools [private] are of high quality, offering a good educational environment. They deploy very substantial resources; respect the need for a disciplined environment for learning; and give copious attention to generating a positive and therefore motivating experience.“
Univ.-Prof. Dr. Francis Green u. a., Engines of Privilege (2019), S. 7.

Großbritanniens Privatschulen: Succeed when it comes to preparing their pupils for public exams ...

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„Private schools succeed when it comes to preparing their pupils for public exams – the gateway to universities. In 2017 the proportion of private school students achieving A*s and As at A level was 48 per cent, compared to a national average of 26 per cent.“
Univ.-Prof. Dr. Francis Green u. a., Engines of Privilege (2019), S. 8.

Großbritanniens Privatschulen: The great majority are likely to be well behaved in the classroom and aspirational ...

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„The bulk of the private school intake is from well-off families with substantial cultural capital and a high degree of parental support and motivation. Accordingly, the great majority are likely to be well behaved in the classroom and aspirational, thereby creating a mutually encouraging and competitive atmosphere.“
Univ.-Prof. Dr. Francis Green u. a., Engines of Privilege (2019), S. 8.

Großbritanniens Privatschulen: Highly selective academically in determining their intake ...

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„Many private schools – particularly the best-known – are highly selective academically in determining their intake, with an ability to pay the fees often being inly the first hurdle to jump.“
Univ.-Prof. Dr. Francis Green u. a., Engines of Privilege (2019), S. 8.

Großbritanniens Privatschulen: Can deploy resources whose order of magnitude for each child is approximately three times what is available at the average state school ...

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„Britain’s private schools can deploy resources whose order of magnitude for each child is approximately three times what is available at the average state school.“
Univ.-Prof. Dr. Francis Green u. a., Engines of Privilege (2019), S. 11.

Großbritanniens Privatschulen: A pay gap of some 7 to 15 per cent ...

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„A privately educated man (but not woman) leaving university with exactly the same degree as a state-educational man will later enjoy a pay gap of some 7 to 15 per cent (studies vary in their exact findings) in his favor.“
Univ.-Prof. Dr. Francis Green u. a., Engines of Privilege (2019), S. 13.

Großbritanniens Privatschulen: Happier children ...

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„Those being privately educated at the age of fourteen were more likely to be happy with their school work and the way they looked, and generally more likely to be satisfied with themselves. The children at the richer private schools were even happier.“
Univ.-Prof. Dr. Francis Green u. a., Engines of Privilege (2019), S. 98.

Großbritanniens Privatschulen: The image of an especially stressed and unhappy private school child is illusory ...

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„23 per cent of the privately educated – as opposed to 32 per cent of those in state schools – said that it was 'true/sometimes true' that they 'didn’t enjoy anything at all'. The image of an especially stressed and unhappy private school child is illusory.“
Univ.-Prof. Dr. Francis Green u. a., Engines of Privilege (2019), S. 99.

Großbritanniens Privatschulen: Each state school teacher instructs roughly twice the number of pupils faced by teachers in private schools ...

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„Each state school teacher instructs roughly twice the number of pupils faced by teachers in private schools. It is sometimes also claimed that teachers’ skills are greater in the private than in the state sector.“
Univ.-Prof. Dr. Francis Green u. a., Engines of Privilege (2019), S. 100.

Großbritanniens Privatschulen: Proportionately more private school teachers have obtained degrees from high-ranking universities ...

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„Proportionately more private school teachers have obtained degrees from high-ranking universities and earned good grades; more also have a post-graduate qualification, and more are specialists in maths and sciences, typically the subjects where teachers are in short supply. Private school heads are also increasingly successful at attracting experienced teachers from state schools; this matters because teachers’ skills develop considerably over the first few years in the classroom.“
Univ.-Prof. Dr. Francis Green u. a., Engines of Privilege (2019), S. 100.

Großbritanniens Privatschulen: Spend more of their budgets on facilities and non-teaching staff ...

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„Most expensive schools spend (proportionately) more of their budgets on facilities and non-teaching staff.“
Univ.-Prof. Dr. Francis Green u. a., Engines of Privilege (2019), S. 101.

Großbritanniens Privatschulen: The State’s education spending per head ...

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„The State’s education spending per head of the 16-18 population was, at £3,500, less than a quarter of the £15,333 that the families of private school sixth-formers were spending in school fees.“
Univ.-Prof. Dr. Francis Green u. a., Engines of Privilege (2019), S. 102.

Großbritanniens Privatschulen: Do better, especially in exams ...

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„Private schools do better, especially in exams, simply because they are private and independent of government. The freedom of the independent sector to use resources as it thinks best, employ additional staff, teach a broader curriculum, impose its own disciplinary code, meet particular needs and promote independent thinking have all been central to its success.“
Univ.-Prof. Dr. Francis Green u. a., Engines of Privilege (2019), S. 112.

Großbritanniens Privatschulen: The resources of private schools enable them to offer a broader curriculum ...

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„The resources of private schools enable them to offer a broader curriculum with more optional subjects, including, for example, more opportunities to study languages of one’s choice, ancient and modern.“
Univ.-Prof. Dr. Francis Green u. a., Engines of Privilege (2019), S. 113.

Großbritanniens Privatschulen: Most parents of private school teenagers are quite clear in their own minds that they are buying a better academic quality ...

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„Most parents of private school teenagers are quite clear in their own minds that they are buying a better academic quality. They believe in the value of very small class sizes and much better equipment.“
Univ.-Prof. Dr. Francis Green u. a., Engines of Privilege (2019), S. 131.

England: The fees for private schools have trebled in real terms since 1980 ...

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England: „The fees for private schools have trebled in real terms since 1980, the average reaching, by 2015, 50 percent of median family income.“
Dr. Morag Henderson u. a., Private schooling, subject choice, upper secondary attainment and progression to university (2019), S. 2.

England: Decision makers in government, business and the judiciary ...

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England: „Decision makers in government, business and the judiciary are still dominated by the seven per cent of the population who are educated privately and the one per cent who go to Oxford or Cambridge University.“
Martina Milburn, Chair of the Social Mobility Commission, Vorwort zu The Sutton Trust (Hrsg.), Elitist Britain 2019 (2019).

Großbritannien: Privatschulen boomen ...

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„In 2000, less than 10 % of 15-year-old students in the United Kingdom were enrolled in a privately managed school; by 2015, 56 % were.“
OECD (Hrsg.), „Balancing School Choice and Equity: An International Perspective Based on PISA“ (2019), S. 28

Studiengebühren für Bachelorstudien in England, Kanada und den USA ...

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„Tuition fees exceed USD 10 000 in England (United Kingdom), where the majority of students enrol in government-dependent private institutions. […] In Canada, where annual average tuition fees in public institutions are around USD 5 300, tuition fees range from USD 2 250 to USD 7 000. […] In the United States (average fees of USD 8 800), tuition fees range from USD 6 700 to USD 10 750.“
OECD (Hrsg.), Education at a Glance 2019 (2019), S. 316.

Der private Anteil an den Kosten für das tertiäre Bildungswesen ...

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„The share of private funds for tertiary education in Austria, Finland, Iceland, Luxembourg and Norway accounted for 8 % or less in 2016, while it was 64 % and over of the total expenditures in Chile, Japan, United Kingdom and United States.“
OECD (Hrsg.), Government at a Glance 2019 (2019), S. 180.
In Österreich betrug der private Anteil an den Kosten für das tertiäre Bildungswesen 6,4 %, im OECD-Mittel 31,2 %. (Quelle: ibidem, S. 181)

Südkorea: Households finance around a quarter of the expenditures for upper and post-secondary education ...

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Südkorea: „Households finance around a quarter of the expenditures for upper and post-secondary education and 45 % of expenditures for tertiary education.“
OECD (Hrsg.), Investing in Youth. Korea (2019), S. 22.

England: The gap in attainment in public exams between children who attend independent schools and those who attend state schools is significant ...

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England: „The gap in attainment in public exams between children who attend independent schools and those who attend state schools is significant.“
Social Mobility Commission (Hrsg.), State of the Nation 2018-19: Social Mobility in Great Britain (2019), S. 37.

In England, the pupil teacher ratio in the state sector was 17:1 in 2016 compared to 8.6:1 in the private sector ...

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„In England, the pupil teacher ratio in the state sector was 17:1 in 2016 compared to 8.6:1 in the private sector. In practice this means children receive more individual attention, more pastoral support and smaller class sizes. Children from independent schools also typically enjoy a wider range of extra-curricular opportunities than those educated in the state sector. Attending an independent school brings disproportionate privileges in terms of exam results, prestige of position in the labour market, and income.“
Social Mobility Commission (Hrsg.), State of the Nation 2018-19: Social Mobility in Great Britain (2019), S. 54.

England: The costs of private schooling are high and have recently risen ...

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England: „The costs of private schooling are high and have recently risen. By 2018 the average annual fee before any extras was £14,280 for day school and £33,684 for boarding school.“
Social Mobility Commission (Hrsg.), State of the Nation 2018-19: Social Mobility in Great Britain (2019), S. 55.

England: Students at private schools, especially those with the highest fees, have access to high quality teaching ...

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England: „Students at private schools, especially those with the highest fees, have access to high quality teaching and facilities, and much greater levels of resource than schools in the state educational sector. […] Independent school pupils applying to higher education in England are seven times more likely to gain a place at Oxford or Cambridge compared to those from non-selective state schools, and twice as likely to gain a place in the Russell Group.“
The Sutton Trust (Hrsg.), Elitist Britain 2019 (2019), S. 12.

England: The vast majority of disadvantaged young people are educated in the state sector ...

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England: „The reality is that the vast majority of disadvantaged young people are educated in the state sector, and in comprehensive schools in particular – and the vast majority of those educated in private schools are from affluent backgrounds.“
The Sutton Trust (Hrsg.), Elitist Britain 2019 (2019), S. 12.

Entstehung neuer Bildungskonzerne ...

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„Weitgehend unbemerkt von der mehrheitlich staatlichen Schullandschaft in Europa entstehen in den Emerging-Markets neue Bildungskonzerne. Laut einer Untersuchung der brasilianischen Bank Itaú BBA gehören die Schulkonzerne GEMS aus Dubai, Cognita aus Grossbritannien, Inspired aus Australien und Nord Anglia Education aus Hongkong zu den Unternehmen weltweit mit dem höchsten Wachstumspotenzial – neben den brasilianischen Kroton und Grupo SEB (Sistema Educacional Brasileiro).“

Neue Zürcher Zeitung online am 24. Mai 2018

 

Südkorea: Englisch im Kindergarten ...

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„Koreanische Eltern zahlen bis zu 20 Millionen Won pro Jahr, umgerechnet 15 000 Euro, für einen solchen Kindergartenplatz. Drei- bis viermal mehr als für eine Vorschule, in der nur Koreanisch gesprochen wird. Schon seit 1995 gibt es in Korea Kindergarten-Versionen bekannter Englisch-Sprachtests.“

Süddeutsche Zeitung online am 23. Jänner 2018

 

Nachhilfe in Südkorea Milliardengeschäft ...

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„Koreas Haushalte geben mehr als zehn Prozent ihres Budgets oder zusammen jährlich etwa 19 Billionen Won, 14,5 Milliarden Euro, für die Hagwon aus, einen großen Teil davon für Englischunterricht.“

Süddeutsche Zeitung online am 23. Jänner 2018

 

Private Mittel für die Finanzierung von Bildungseinrichtungen ...

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„In den OECD-Ländern machen private Mittel für die Finanzierung von Bildungseinrichtungen im Durchschnitt etwa 16 Prozent der Gesamtmittel aus.“

OECD (Hrsg.), „Bildung auf einen Blick 2018, OECD-Indikatoren“ (2018), S. 349

In Österreich sind es etwa 5 Prozent.

 

Anteil privater Mittel an der Bildungsfinanzierung im Tertiärbereich ...

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„In allen Ländern ist der Anteil privater Mittel an der Bildungsfinanzierung im Tertiärbereich weitaus höher (durchschnittlich fast 31 Prozent der Gesamtausgaben in diesem Bildungsbereich) als in den vorgelagerten Bildungsbereichen.“

OECD (Hrsg.), „Bildung auf einen Blick 2018, OECD-Indikatoren“ (2018), S. 350

Österreich gehört zu den wenigen OECD-Staaten, in denen dies nicht oder kaum zutrifft.

 

Recent challenges to the school system in Hong Kong include an increase in ethnic- and language-minority students and an increase in social segregation ...

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„Recent challenges to the school system in Hong Kong include an increase in ethnic- and language-minority students and an increase in social segregation as some of the most prestigious public schools have become private.“
Asia Society (Hrsg.), New Challenges and opportunities (2018), S. 13f.

In 2013 one of the biggest school chains in Sweden went bankrupt ...

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„During the school year 2016/2017, 15 % of comprehensive school students in Sweden attended a free school. Free schools, which are licensed by the Swedish National Schools Inspectorate, can be established by a broad variety of actors, including non-profit and for-profit organisations. […] In 2016 the two largest Swedish education companies, AcadeMedia and the English school, were listed on the Stockholm stock exchange. In 2013 one of the biggest school chains in Sweden went bankrupt, overnight leaving thousands of students without schools.“
Univ.-Prof. Dr. Marianne Dovemark u. a., Deregulation, privatisation and marketisation of Nordic comprehensive education. In: Education Inquiry 2018, Vol. 9, No. 1, S. 127f.

The private schools in Denmark receive generous public economic support ...

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„The private schools in Denmark receive generous public economic support (the state covers around 75 % of their costs), which is supplemented by tuition. The number of students attending private schools in Denmark has grown steadily for the last 15 years and is now at 17 % of comprehensive school students.“
Univ.-Prof. Dr. Marianne Dovemark u. a., Deregulation, privatisation and marketisation of Nordic comprehensive education. In: Education Inquiry 2018, Vol. 9, No. 1, S. 128.

Sweden has the strongest elements of private market forces ...

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„Sweden has the strongest elements of private market forces: 80 % of its private schools are limited companies, which are allowed to profit. These profits amount to such a sum that the two largest companies have been listed on the Stockholm stock exchange since 2016.“
Univ.-Prof. Dr. Marianne Dovemark u. a., Deregulation, privatisation and marketisation of Nordic comprehensive education. In: Education Inquiry 2018, Vol. 9, No. 1, S. 129.

Südkorea: Household expenditure in Korea still accounts for a large proportion of the funding of tertiary educational institutions ...

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Südkorea: „Household expenditure in Korea still accounts for a large proportion of the funding of tertiary educational institutions. In tertiary education, nearly half (45 %) of total tertiary education expenditure is funded by households, compared with 22 % on average among OECD countries.“

OECD (Hrsg.), „Education at a Glance 2018. Country Note Korea“ (2018), S. 3

Österreich gehört mit nur 3 Prozent zu den OECD-Staaten mit dem kleinsten Anteil. (Quelle: OECD (Hrsg.), „Education at a Glance 2018“ (2018), Fig. C3.2.

 

In Korea sind 80 Prozent der Bildungsteilnehmer im Tertiärbereich an privaten Bildungseinrichtungen eingeschrieben ...

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„In Korea […] sind 80 Prozent der Bildungsteilnehmer im Tertiärbereich an privaten Bildungseinrichtungen eingeschrieben, und mehr als 42 Prozent des Bildungshaushalts stammen aus Bildungsgebühren.“

OECD (Hrsg.), „Bildung auf einen Blick 2017“ (2017), S. 238

 

Bildungsgebühren fur einen Bachelor- oder gleichwertigen Bildungsgang in privaten und öffentlichen Bildungseinrichtungen ...

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„In Australien, Japan und Korea betragen die Bildungsgebühren fur einen Bachelor- oder gleichwertigen Bildungsgang in privaten Bildungseinrichtungen mehr als 8.000 US-Dollar gegenüber 4.500 US-Dollar bis 5.300 US-Dollar in öffentlichen Bildungseinrichtungen. In den Vereinigten Staaten verlangen unabhängige private Bildungseinrichtungen für Bachelor- oder gleichwertige Bildungsgänge mit durchschnittlichen jährlichen Bildungsgebühren von fast 21.200 US-Dollar mehr als das Zweieinhalbfache der durchschnittlichen jährlichen Bildungsgebühren an öffentlichen Bildungseinrichtungen (rund 8.200 US-Dollar).“

OECD (Hrsg.), „Bildung auf einen Blick 2017“ (2017), S. 261f

 

Nachhilfe in Europa im Aufwind ...

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„Nicht zuletzt durch den Privatisierungsschub im Bildungsbereich und flankiert durch Tendenzen der Internationalisierung konnte sie aus der Peripherie des Bildungswesens heraustreten und sich als „unverzichtbares“ schulaffines Angebot etablieren.“

Univ.-Prof. Dr. Klaus Birkelbach u. a., „Außerschulische Nachhilfe“ (2017), S. 40

 

Students that use vouchers to attend private schools do less well on tests ...

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„On average, students that use vouchers to attend private schools do less well on tests than similar students that do not attend private schools.“

Univ.-Prof. Dr. Mark Dynarski u. a., „More findings about school vouchers and test scores, and they are still negative“. In: „Evidence Speaks Reports“, 2017, Vol. 2, # 18, Executive Summary

 

Expenditure in education needs to be increased and primarily financed by public sources ...

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„When there is insufficient public spending in education and investment in education depends very much on individuals’ ability to invest according to their income or wealth. […] Expenditure in education needs to be increased and primarily financed by public sources.“

OECD (Hrsg.), „Educational Opportunity for All“ (2017), S. 45

 

Monopolstellung des multinationalen Konzerns Pearson in weiten Teilen der USA ...

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„Der multinationale Konzern Pearson mit weltweit 40.000 Mitarbeiter/innen, der die Verlage Addison-Wesley und Penguin-Random-House, Zeitungen wie der Financial Times, Vergnügungsparks und Madame-Tussaud-Wachsfigurenkabinette besitzt, hat sich in weiten Teilen der USA eine Monopolstellung gesichert. Er verkauft den US-Bundesstaaten nicht nur Tests, sondern bietet auch darauf abgestimmte Lehrbücher sowie Lern- und Lehrsoftware an.“

Univ.-Prof. Mag. Dr. Franz Rauch u. a., „Auswirkungen von Schulrankings auf Unterricht, Schulorganisation und Bildungssystem“ (November 2016), S. 22

 

Keine Verbesserung der Schulqualität durch Charter Schools und Academies ...

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„Die marktkonforme Öffnung der Schulen für private Angebote („Charter Schools“ in den USA, „Academies“ in England) als Konkurrenz zu den staatlichen Schulen führte zu keinen Verbesserungen der Schulqualität.“

Univ.-Prof. Mag. Dr. Franz Rauch u. a., „Auswirkungen von Schulrankings auf Unterricht, Schulorganisation und Bildungssystem“ (November 2016), S. 17

 

Leistungsdifferenzierung nach Wohnort ...

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„Ability stratification based on geography is common in the United States, and public/private school divisions remain relatively common in Australia and Great Britain.“

Dr. Philip Parker u. a., „A Multination Study of Socioeconomic Inequality in Expectations for Progression to Higher Education“. In: „American Educational Research Journal“, February 2016, Vol. 53, No. 1, S. 24

 

Schweden: A school appears more attractive if students perceive that it is easier to make better grades on teacher-grades tests ...

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„In Sweden, a country in which education vouchers have been readily available since the early 1990s, it appears that an important means for private schools to attract voucher students involves grade inflation. That is, a school appears more attractive if students perceive that it is easier to make better grades on teacher-grades tests.“

Mercedes Schneider, „School Choice. The End of Public Education?“ (2016), S. 35

 

Schweden: Vouchersystem findet keine Akzeptanz ...

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„Even though vouchers to attend private schools are readily available to all Swedish students, as of 2014, only 14 % of Swedish parents of 15-years-old students elected to use vouchers.“

Mercedes Schneider, „School Choice. The End of Public Education?“ (2016), S. 36

 

Frei finanzierte Privatschulen ...

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„In Japan, Lebanon, Peru, Qatar, Chinese Taipei and the United Arab Emirates, at least one in four students are enrolled in government-independent private schools.“

OECD (Hrsg.), „PISA 2015 Results (Volume II): Policies and Practices for Successful Schools (2016), S. 124

 

Parents in more advantaged class positions ...

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Parents in more advantaged class positions will respond to any expansion or reform of the educational system by using their own superior resources – economic, cultural and social – to whatever extent it takes to help their children retain a competitive edge in the system and in turn in the labour market.

Univ.-Prof. Dr. John Goldthorpe, The Guardian online am 12. März 2016

 

Estland, Europas PISA-2015-Sieger ...

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Estland, Europas PISA-2015-Sieger: „Privately-run schools receive public funding on the same terms as public schools and can also charge tuition fees. They can also return profits to owners. The decision to provide private schools with public funds is designed to increase the amount of school choice in the education system.“

OECD (Hrsg.), „OECD Reviews of School Resources – Estonia“ (2016), S. 120

 

Educational backgrounds of the UK professional elite ...

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England: „In medicine, nearly two thirds (61 %) of top doctors were educated at independent schools, nearly one quarter at grammar schools (22 %) and the remainder (16 %) comprehensives. […] In journalism, about half (51 %) of the country’s leading journalists were educated privately, less than one in five (19 %) went to comprehensives.“

Sutton Trust (Hrsg.), „Leading People 2016 - The educational backgrounds of the UK professional elite“ (2016), S. 2

 

Leading people in England ...

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England: „Over the last twenty-five years, 19 winners of the Nobel Prize have been born in the UK. Of those educated in the UK, 44 % attended independent schools, 50 % grammar schools and just over 6% went to comprehensives.“

Sutton Trust (Hrsg.), „Leading People 2016 - The educational backgrounds of the UK professional elite“ (2016), S. 41

 

Half of the expenditure on tertiary education from private sources...

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„In Australia, Chile, Japan, Korea and the United States, over half of the expenditure on tertiary education comes from private sources, accounting for at least 1 % of GDP.“

OECD (Hrsg.), „Education at a Glance 2016“ (2016), S. 199

 

In Korea, for example, 80 % of students are enrolled in private institutions ...

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„In Korea, for example, 80 % of students are enrolled in private institutions, and more than 40 % of the education budget come from tuition fees.“

OECD (Hrsg.), „Education at a Glance 2016“ (2016), S. 213

 

The average annual tuition fee charged by independent private institutions ...

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„In the United States, the average annual tuition fee charged by independent private institutions for bachelor’s or equivalent level is USD 21 189, more than two-and-a-half times the average annual tuition fee in public institutions (USD 8 202). In Japan and Korea, the average annual tuition fee at this level of education is above USD 8 000 in private institutions, while it is closer to USD 5 000 for public institutions.“

OECD (Hrsg.), „Education at a Glance 2016“ (2016), S. 236

 

Modi der Segregation in Gesamtschulsystemen ...

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„Alle Gesamtschulsysteme haben andere Modi der Segregation entwickelt. Der einfachste und banalste, der übrigens im Moment massiv im Vormarsch ist – da gibt es eine wunderbare 16-Cities-Studie, die sechzehn Großstädte in mehreren Ländern vergleicht –, ist Trägerschaft: öffentlich, privat, frei.“

Univ.-Prof. Dr. Stefan Hopmann, „Bildungsreform 2015 – Fortschritt oder Rückschritt?“, Keynote beim „Weis[s]en Salon“ vom 10. Dezember 2015

 

Spanish households responded to immigration by increasing their educational expenditures ...

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„Spanish households responded to immigration by increasing their educational expenditures. This result was mainly driven by an important native flight from tuition-free schools toward private ones.“

Univ.-Prof. Dr. Lídia Farré u. a., „Immigration and School Choices in the Midst of the Great Recession“ (2015), Abstract

 

Südkorea: The share of GDP devoted to educational institutions is among the highest in OECD countries ...

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Südkorea: „The share of GDP devoted to educational institutions (for all education levels combined) is among the highest in OECD countries, with one of the highest shares of private funding among OECD countries, mainly as a result of contributions of households.“

OECD (Hrsg.), „Education Policy Outlook 2015 – Making Reforms Happen“ (2015), S. 256f

 

Japan: In 2012 the private preparatory school market in Japan was valued at $9.2 billion ...

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Japan: „Yano Research Institute, based in Tokyo, estimated that during the 2012 fiscal year, the private preparatory school market in Japan was valued at $9.2 billion, with private instruction growing in particular.“

New York Times online am 10. August 2014

 

Kanada: About 42.6 % of expenditure for tertiary education in 2010 comes from private sources ...

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Kanada: „About 42.6 % of expenditure for tertiary education in 2010 comes from private sources (compared to the OECD average of 30.8 %), including 20 % from household expenditures (such as tuition fees).“

OECD (Hrsg.), „Education Policy Outlook. Canada“ (2015), S. 16

Zum Vergleich: In Österreich stammten im Jahr 2010 nur 12,2 % der Ausgaben für das tertiäre Bildungswesen aus „private sources“ und nur 2,6 % aus „household expenditures“. (Quelle: OECD (Hrsg.), „Education at a Glance 2013“ (2013), Table B3.2b)

 

Englands Erfahrung mit der Privatisierung von Schulen („academies“) ...

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England: „The gap between more disadvantaged pupils and others had grown wider on average in academies than in comparable maintained schools.“

Sutton Trust (Hrsg.), „The impact of academy chains on low-income students“ (2015), S. 8

 

Households pay for more than half of the tertiary costs ...

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„Households pay for more than half of the tertiary costs in the Republic of Korea, the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, the United States of America and Japan.“

UNICEF (Hrsg.), „The Investment Case for Education and Equity“ (2015), S. 37

 

Tuition fees for public institutions ...

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„Tuition fees for public institutions are higher than USD 2 000 in more than half of the countries with available data, and they exceed USD 4 000 in Australia, Canada, Korea and New Zealand, USD 5 000 in Japan, and USD 8 000 in the United Kingdom (for government-dependent private institutions in England only) and the United States.“

OECD (Hrsg.), „Education at a Glance 2015: OECD Indicators“ (2015), S. 264

 

Only students from elite schools or with a Doctorate stand a very good chance ...

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Frankreich: „Only students from elite schools or with a Doctorate stand a very good chance at getting top level jobs.“

Univ.-Prof. Dr. Marie Duru-Bellat, „Access to Higher Education: the French case“ (2015), S. 36

 

84 % had attended an elite school in France ...

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Frankreich: „A recent study shows that among the about 546 top executives belonging to the 40 largest companies, 84 % had attended an elite school, and 46 % were coming from 3 of them.“

Univ.-Prof. Dr. Marie Duru-Bellat, „Access to Higher Education: the French case“ (2015), S. 41

 

The share of private funds exceeds 20 % in Canada ...

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„Comparing expenditure on primary to tertiary levels of education combined, the share of private funds exceeds 20 % in Canada, Israel, Portugal and the United Kingdom, 25 % in Australia, Japan and New Zealand, 30 % in Colombia, Korea and the United States, and reaches nearly 40 % in Chile.“

OECD (Hrsg.), „Education at a Glance 2015: OECD Indicators“ (2015), S. 240

In Österreich sind es erst 4 %. (ibidem, S. 248)

 

Japan: The share of private expenditure on tertiary educational institutions is 66 % ...

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Japan: „The share of private expenditure on tertiary educational institutions is 66 %, more than twice the OECD average of 30 %.“

OECD (Hrsg.), „Education Policy Outlook. Japan“ (2015), S. 16

 

More than 50 % of the costs of tertiary education are borne by households ...

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„More than 50 % of the costs of tertiary education are borne by households or other private sources in several OECD countries, including Chile, Korea, the United Kingdom, Japan and the United States.“

OECD (Hrsg.), „Government at a Glance 2015“ (2015), S. 174

 

Charter schools no better or worse than traditional public schools ...

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USA: „More than 80 % of charter schools are either no better or worse than traditional public schools at securing math and reading gains for their students.“

Univ.-Prof. Dr. David Berliner, „50 Myths and Lies That Threaten America's Public Schools“ (2014), S. 23f

 

Private funding for all levels of education more than doubled in the UK ...

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„Private funding for all levels of education more than doubled in the United Kingdom – and nearly tripled for tertiary education – between 2000 and 2011.“

OECD (Hrsg.), „Education at a Glance 2014 – Country Note United Kingdom“ (2014), S. 5

 

The number of students in private schools in Sweden increased sharply ...

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„The number of students in private schools in Sweden increased sharply over the past decade.“

OECD (Hrsg.), „Resources, Policies and Practices in Sweden’s Schooling System“ (2014), S. 14

 

Australien: Around 40 % of secondary school students attend private schools ...

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Australien: „Around 40 % of secondary school students attend private schools which enrol, on average, a higher proportion of students from the upper end of the socio-economic distribution.“

Dr. Jenny Chesters u.a., „Understanding the persistence of inequality in higher education: evidence from Australia“. In: „Journal of Education Policy“, 28:2 (2013), S. 210

 

Private schools are allowed to select ...

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Niederlande: „Private schools are allowed to select on the basis of religion or educational philosophy and some non-religious private schools ask significantly higher ‘voluntary’ fees.“

Univ.-Prof. Dr. Henry Levin u. a., Does educational privatisation promote social justice?“ in „Oxford Review of Education“, 2013, Vol. 39, No. 4, S. 523

 

Top-Performer aus selektiven Privatschulen ...

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„Top performers in science at age 15 tend to be in schools where others are also high performers and from relatively advantaged socio-economic backgrounds. Many such schools select students according to their academic record and many of them are private.“

OECD (Hrsg.), „Education Today 2013“ (2013), S. 106

 

Private expenditure for primary and lower secondary education in Korea ...

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„Private expenditure for primary and lower secondary education in Korea accounts for 21.5 % of the total investment, one of the highest proportions among OECD countries.“

OECD (Hrsg.), „Lessons from PISA for Korea“ (2014), S. 190

In Österreich macht dieser privat finanzierte Anteil 4,5 % aus. (Quelle: OECD (Hrsg.), „Education at a Glance 2013“ (2013), S. 206)

 

As standardised student assessment becomes a more profitable industry ...

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„As standardised student assessment becomes a more profitable industry, companies have strong incentives to lobby for the expansion of student standardised assessment as an educational policy therefore influencing the activities within the evaluation and assessment framework.“

OECD (Hrsg.), „Synergies for Better Learning“ (2013), S. 51

 

In Schweden findet eine Massenabwanderung ins Privatschulwesen statt ...

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„At the compulsory level, the proportion of students attending independent schools has grown from about 0.9 % to 10 % between 1990 and 2008. At the upper secondary level, the share has increased from 1.5 % to 20 % during the same period.“

OECD (Hrsg.), „Reviews of Evaluation and Assessment in Education – Sweden“ (2011), S. 27

 

England: 7 % of the British children aged between 4 and 18 years attend independent schools ...

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England: „7 % of the British children aged between 4 and 18 years attend independent schools […] There is fierce competition for admission, as for many parents it is important to send their children to an independent school, and they are willing to pay even a high price.“

Dr. Judit Pásku u. a., „Talent Development Traditions and New Endeavours in Great Britain in the 21st Century“. In: Győri, „International horizons of talent support. Best practices within and without the European Union“ (2011), S. 101

 

Family education expenditure in China ...

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China: „Since the 1990s, family education expenditure increases at an average rate of 29.3 percent every year which is faster than the increase of family income, higher than the increases of other consumption expenditure and also higher than the growth of China’s GDP.“

Dr. Wei Li u. a., „An Analysis on Social and Cultural Background of the Resistance for China’s Education Reform and Academic Pressure“ in „International Education Studies“, Vol. 3, No 3; August 2010, S. 213f

 

Gerade in Ländern mit staatlichen Gesamtschulen präferieren viele Eltern ‚elitäre‘ Privatschulen ...

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„Gerade in Ländern mit staatlichen Gesamtschulen präferieren viele Eltern ‚elitäre‘ Privatschulen, wobei die Differenzierung bzw. Schullaufbahnentscheidung oft schon viel früher als in Deutschland getroffen werden muss.“

Univ.-Prof. Dr. Kurt Heller, Frankfurter Allgemeine Zeitung vom 21. Jänner 2010

 

The private school sector plays a prominent role in British society ...

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„The private school sector plays a prominent role in British society. […] Earnings and education differentials have risen significantly over time for privately educated versus state educated individuals.“

Univ.-Prof. Dr. Francis Green u. a., „The changing economic advantage from private schools“ (2010), S. 15