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Reasons for high turnovers among teachers ...

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„Reasons for high turnovers among teachers are attributed to lack of leadership, a negative working climate, increased job expectations (such as assessments, student behaviour, administrative tasks, social and emotional needs of students). Bullying and harassment may also be a contributing factor.“
ILO (Hrsg.), The future of work in the education sector in the context of lifelong learning for all, skills and the Decent Work Agenda (2021), S. 31.

In Norway national mapping tests in numeracy are available at the primary school level ...

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„In Norway […] national mapping tests in numeracy are available at the primary school level as part of the Norwegian quality assessment system (NQAS). […] The three mapping tests, one for each of the grade levels 1–3, are designed to identify students at risk of lagging behind who would benefit from more targeted teaching. […] The test data are owned by the local school and not reported in national league tables, and test results should be used formatively.“
Univ.-Prof. Dr. G. A. Nortvedt u. a., Improving Equity Through National-Level Assessment Initiatives. In: Dr. Tove Stjern Frønes u. a., Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education (2020), S. 226.

Public ranking lists as central market mechanism for schooling in urban Norway ...

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„The central market mechanism for schooling in urban Norway has been the public ranking lists, which have been perceived as accelerating school choice in some urban parts of Norway.“
Univ.-Prof. Dr. Marianne Dovemark u. a., Deregulation, privatisation and marketisation of Nordic comprehensive education. In: Education Inquiry 2018, Vol. 9, No. 1, S. 131.

Finnland: There is no central or nationwide testing programme in comprehensive schools ...

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Finnland: „There is no central or nationwide testing programme in comprehensive schools, and standardized tests are not used in evaluating school accountability. Moreover, whenever pupils or schools are tested using standardized tests, the results are not publicly released but are only used internally by the schools or by researchers for research purposes.“
Dr. Oskari Harjunen u. a., „Best Education Money Can Buy? Capitalization of School Quality in Finland“. In: „CESifo Economic Studies“ (2018), S. 151

When a single metric becomes the sole basis for big policy triggers, the corresponding stakes may become dangerously high ...

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„Policy makers should rely on a broad range of information instead of any one measure. When a single metric becomes the sole basis for big policy triggers, the corresponding stakes may become dangerously high. A striking example is the U.S. No Child Left Behind policy enacted in 2001. This policy had strong negative repercussions for schools that performed poorly on annual statewide standardized tests.“

The World Bank (Hrsg.), „Learning to Realize Education's Promise“ (2018), S. 93

 

Lehrende und Schulen unter Evaluationsdruck ...

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Lehrende und Schulen unter Evaluationsdruck:

„LehrerInnen neigen deshalb dazu, sich auf das mittlere Leistungsfeld zu konzentrieren, denn hier ist es am einfachsten, Zugewinne zu generieren. Dabei geht das Augenmerk auf SchülerInnen, die über- oder unterdurchschnittliche Leistungen erbringen, verloren.“

Univ.-Prof. Dr. Stefan Hopmann, progress-online.at am 21. Juni 2017

 

Die Leistungen 15-jähriger SchülerInnen in keinem Zusammenhang mit der freien Schulwahl und dem Wettbewerb ...

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„Ländervergleichende Analysen zeigten, dass die Leistungen 15-jähriger SchülerInnen in keinem Zusammenhang mit der freien Schulwahl und dem Wettbewerb, dem Schulen ausgesetzt waren, standen.“

Dr. Barbara Herzog-Punzenberger, „Migration und Mehrsprachigkeit – wie fit sind wir für die Vielfalt?“ (2017), Policy Brief Nr. 5, S. 5

 

Reformziele verfehlt ...

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„Zahlreiche US-amerikanische Untersuchungen führen zu dem Schluss, dass die externen Schulevaluationen anhand von Schülertests, ihre Veröffentlichung und die daran geknüpften Sanktionen alle beiden Reformziele verfehlen: weder verbessert sich das durchschnittliche Leistungsniveau noch verringern sich die Leistungsunterschiede zwischen den einzelnen demographischen Gruppen.“

Univ.-Prof. Mag. Dr. Franz Rauch u. a., „Auswirkungen von Schulrankings auf Unterricht, Schulorganisation und Bildungssystem“ (November 2016), S. 12

 

USA: Versuche, die Daten der Testergebnisse zu manipulieren ...

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USA: „Der Druck, gute Testergebnisse zu liefern, führt auf allen Ebenen des Schulsystems (Klassenzimmer, Schulstandort, Schuldistrikt, Bundesstaat) zu Versuchen die Daten zu manipulieren, was ihre Aussagekraft naturgemäß verringert.“

Univ.-Prof. Mag. Dr. Franz Rauch u. a., „Auswirkungen von Schulrankings auf Unterricht, Schulorganisation und Bildungssystem“ (November 2016), S. 17

 

Schulranking bewirkt die Entmischung der Schülerpopulation ...

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„Schulranking bewirkt die Entmischung der Schülerpopulation, weil gebildete und einkommensstarke Familien ihre Kinder eher in Schulen mit höchsten Leistungsergebnissen anmelden als Eltern mit niedrigen Bildungsabschlüssen. In der Folge steigen in deren Umgebung die Haus- und Mietpreise und die besten Lehrer/innen der Schüler/innen aus benachteiligten Milieus resignieren wegen mangelnder Unterstützung und wandern in die erfolgreicheren Schulen ab.“

Univ.-Prof. Mag. Dr. Franz Rauch u. a., „Auswirkungen von Schulrankings auf Unterricht, Schulorganisation und Bildungssystem“ (November 2016), S. 23

 

Making school achievement data public is not correlated with better student outcomes ...

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„PISA 2012 analyses make it clear that simply making school achievement data public is not correlated with better student outcomes.“

OECD (Hrsg.), „Governing Education in a Complex World“ (2016), S. 168

 

In the United Kingdom […] the permanent exclusion rate in schools increased ...

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„In the United Kingdom […] the permanent exclusion rate in schools increased 300 % in the three years following the implementation of league tables.“

OECD (Hrsg.), „Governing Education in a Complex World“ (2016), S. 85

 

Shanghai has made an effort not to rank ...

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„One positive observation is that Shanghai has made an effort not to rank or publish individual student exam results or to use exam results as an explicit mechanism for teacher rewards or sanctions.“

Weltbank (Hrsg.), „How Shanghai Does It“ (2016), Executive Summary

 

Ökonomisch inspirierte und marktorientierte Ansätze vs. pädagogisch orientierte Ansätze ...

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„Ökonomisch inspirierte und marktorientierte Ansätze empfehlen eher weitgehende Veröffentlichung, pädagogisch orientierte Ansätze schätzen diese wettbewerbsorientierte Veröffentlichung eher als schädlich ein und empfehlen eine intensive unterstützte interne Auseinandersetzung mit den Ergebnissen auf der Ebene der Schulen und Lehrkräfte.“

Dr. Lorenz Lassnigg, „Politics – Policy – Practice. Eckpunkte einer sinnvollen Weiterentwicklung des Schulwesens“ (2015), S. 87

 

Publikation von globalen Testdaten ...

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„Wer in Ländern wie England und den USA beobachtet hat, welche Konsequenzen die Publikation von globalen Testdaten einzelner Schulen z.B. auf die Immobilienpreise von Stadtteilen hat, wird sich keine Illusionen machen, was den verständigen Umgang mit solchen Daten in der Öffentlichkeit betrifft.“

Univ.-Prof. Dr. Hans Brügelmann, „Vermessene Schulen – standardisierte Schüler“ (2015), S. 110

 

The aim of national assessment in Finland ...

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Finnland: „The aim of national assessment is to develop and steer, not to control, nor produce school rankings.“

EU-Kommission (Hrsg.), „Assuring Quality in Education“ (2015), S. 158

 

Tutoring is driven by competitive pressures in an increasingly globalised world ...

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„Tutoring is driven by competitive pressures in an increasingly globalised world. Many governments pay strong heed to rankings in cross-national assessments. […] Some governments in turn promote competition through public ranking of achievement by schools; and schools promote competition through public ranking of achievement by pupils.“

Univ.-Prof. Dr. Mark Bray, „Shadow Education: Comparative Perspectives on the Expansion and Implications of Private Supplementary Tutoring“ in „Procedia - Social and Behavioral Sciences“ 77 (2013) S. 416