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China: Jeder zweite der 181 Millionen Schüler in der Grund-, Mittel- und Oberstufe erhält zusätzlichen Privatunterricht ...

China: „2017 erhielt laut Blaubuch jeder zweite der 181 Millionen Schüler in der Grund-, Mittel- und Oberstufe zusätzlichen Privatunterricht. Den Jahresumsatz des Riesengeschäfts mit der privaten Weiterbildung schätzen die Forscher auf 490 Milliarden Renminbi (70 Milliarden Euro) pro Jahr. Laut dem Erziehungsministerium gibt es 382.000 private Organisationen in China, die auf außerschulische Nachhilfe und Fortbildung spezialisiert sind.“

Die Welt online am 18. September 2018

 

Global numbers of students studying abroad ...

„The number of students studying abroad has more than doubled from 2.1 million to 4.7 million in the last fifteen years. […] More than two-thirds of these mobile students live in G20 countries, with 19 % studying in the United States, followed by 9 % in the United Kingdom and 6 % in Australia. On the flip side, China is by far the largest source of internationally-mobile students with over 800,000 studying abroad in 2015. India, and to lesser extent Germany, also sends large numbers of students to study internationally.“

Dr. Silvia Montoya, „From Brain Drain to Gain: The Benefits Arising from International Knowledge Networks“, http://uis.unesco.org am 3. September 2018

 

1300 Euro jährlich für außerschulischen Englischunterricht ...

China: „Von den befragten Eltern geben 73 Prozent jährlich mindestens 10.000 Yuan (1300 Euro) für außerschulischen Englischunterricht aus.“

http://german.china.org.cn am 23. März 2018

 

The highest shares of resilient students ...

„The highest shares of resilient students are found in Hong Kong (China) with 53 % and Macao (China) with 52 %.“

Prof. Dr. Tommaso Agasisti u. a., „Academic resilience“ (2018), S. 11

 

Macao und Japan: Systems where advantaged and disadvantaged children are equally likely to attend high quality early years settings ...

Macao und Japan: „The impact of high quality early years provision is well proven, with the greatest impact being for children from disadvantaged backgrounds. Yet, in many systems around the world, children from disadvantaged homes are the least likely to engage in such provision, due to issues of funding and access. By contrast, Macao and Japan – two of the high performing, high equity systems listed above – stand out as systems where advantaged and disadvantaged children are equally likely to attend high quality early years settings.“

Dr. John Jerrim u. a., „Educational disadvantage: how does England compare?“ (2018), S. 25

 

Candidates must pass a competitive examination to be admitted into pre-service teacher education ...

„In some high-performing countries and economies, such as Finland, Hong Kong (China), Korea, Macao (China) and Chinese Taipei [Anm.: „Chinese Taipei“ = Taiwan], candidates must pass a competitive examination to be admitted into pre-service teacher education.“

OECD (Hrsg.), „Effective Teacher Policies“ (2018), S. 46

 

Mobile students worldwide ...

„The United States leads in hosting the largest number of mobile students worldwide (hosting about 907,300 or 19 % of the global total), followed by the United Kingdom (430,700, or 9.2 %), Australia (294,500, or 6.3 %), France (239,400, or 5.1 %), Germany (228,800, or 4.9 %), Russian Federation (226,400, or 4.8 %), Canada (171,600, or 3.7 %), Japan (132,000, or 2.8 %), China (123,100, or 2.6 %) and Italy (90,400, or 1.9 %).“

UNESCO (Hrsg.), „Skills and Innovation in G20 Countries“ (2018), S. 14

In Österreich sind es 26,3 % (Quelle: Statistik Austria (Hrsg.), „Bildung in Zahlen 2016/17. Tabellenband“ (2018), S. 323), Österreich wäre also mit Abstand an der Spitze der G20-Staaten.

 

A country’s performance in PISA is unrelated to the use of standardised testing ...

„A country’s performance in PISA is […] unrelated to the use of standardised testing. Among countries and economies that perform near the top in science, the use of mandatory standardised tests is widespread in Beijing-Shanghai-Jiangsu-Guangdong (China), Singapore and the United Kingdom, but relatively uncommon in Germany, Korea and Switzerland.“

OECD (Hrsg.), „„PISA in Focus“, Nr. 79, Dezember 2017, S. 4

 

Unterrichtsmethoden der PISA-Sieger aus China ...

„Frontalunterricht, das Abfragen kurzer Antworten sowie das Antworten und Wiederholen im Chor sind noch weit verbreitete Unterrichtstechniken, während selbständiges Arbeiten und Gruppenarbeit häufig nur kurz und oberflächlich den Unterricht auflockern.“

Univ.-Prof. Dr. Barbara Schulte, „China“ (2017), S. 6

 

China: Hohe Bildungsinvestitionen, die für Kinder aufgebracht werden müssen ...

China: „Nach schrittweisen Lockerungen ist nun seit dem 1. Januar 2016 ein zweites Kind gestattet, vor allem um der Überalterung der Gesellschaft vorzubeugen. Allerdings wird berichtet, dass sich gerade städtische Familien vor der Geburt eines zweiten Kindes scheuen, auch aufgrund der hohen Bildungsinvestitionen, die für Kinder aufgebracht werden müssen.“

Univ.-Prof. Dr. Barbara Schulte, „China“ (2017), S. 7

 

Chinas Differenzierung ab dem Kindergarten ...

„Der Gaokao bestimmt, ob und an welcher Universität studiert werden kann, und ist […] zukunftsentscheidend für chinesische Schulabgängerinnen und -abgänger. Bestimmte obere Mittelschulen sind bekannt dafür, optimal auf die Hochschuleingangsprüfung vorzubereiten; allerdings müssen Jugendliche hervorragende Leistungen in der Eingangsprüfung für die obere Mittelschule (chinesisch zhongkao) erbringen, um an diesen exzellenten Schulen aufgenommen werden zu können. Diese beiden Prüfungen – Gaokao und Zhongkao – setzen einen Abwärtsdruck in Gang, da diese Elite-Mittelschulen renommierte untere Mittelschulen voraussetzen, die wiederum nur aus exzellenten Grundschulen rekrutieren. Für viele Eltern beginnt die Planung der Bildungskarriere ihres Kindes somit mit der Wahl des richtigen Kindergartens, der auf ein durch Leistungs- und Prüfungsdruck geprägtes Schulleben vorbereiten soll.“

Univ.-Prof. Dr. Barbara Schulte, „China“ (2017), S. 10

 

China: Anzahl an Sonderschulen angestiegen ...

„Über die letzten zehn Jahre ist die Anzahl an Sonderschulen um fast 30 % auf 2053 Schulen angestiegen; die Schülerzahl verzeichnet einen Anstieg von 20 % im gleichen Zeitraum.“

Univ.-Prof. Dr. Barbara Schulte, „China“ (2017), S. 10

 

China: The students participating in PISA 2015 spent twenty-seven hours a week with studying outside school ...

China: „The students participating in PISA 2015 spent twenty-seven hours a week with studying outside school, probably to a large extent at cram schools.“

Univ.-Prof. Dr. Barbara Schulte, „Private schools in the People's Republic of China: Development, modalities and contradictions“ (2017), S. 7

 

Kaum Computereinsatz an ostasiatischen Schulen ...

Students in the East Asian countries of BSJG (Anm: die chinesischen Provinzen Beijing, Shanghai, Jiangsu und Guangdong, die an PISA teilgenommen haben), Japan and Korea reported the lowest use of ICT at school.

OECD (Hrsg.), „PISA 2015 Results. Collaborative Problem Solving“ (2017), S. 83

 

China has been dramatically increasing its nationwide investments in education ...

„In recent years, China has been dramatically increasing its nationwide investments in education, focusing especially on strategies to improve the compensation, preparation, and ongoing professional learning for teachers.“

Univ.-Prof. Dr. Linda Darling-Hammond u. a., „Empowered Educators“ (2017), S. 37

 

Teachers be paid no less than the average of other public servants ...

China: „Recent national legislation requires that teachers be paid no less than the average of other public servants in each province.“

Univ.-Prof. Dr. Linda Darling-Hammond u. a., „Empowered Educators“ (2017), S. 41

 

Teachers in China as role models ...

„Teachers in China are revered as elders, role models, and those whom parents entrust to shape the future of their children.“

Univ.-Prof. Dr. Linda Darling-Hammond u. a., „Empowered Educators“ (2017), S. 54

 

Pupils respecting teachers ...

„When asked whether pupils respect teachers, just over 40 per cent of respondents either ‘tended to disagree or strongly disagreed’ in the UK. In comparison, only around 15 per cent and 5 per cent of respondents in China and Singapore respectively said pupils did not respect teachers.“

Migration Advisory Committee (Hrsg.), „Partial review of the Shortage Occupation List“ (2017), S. 45

 

Competitive entry examinations ...

In Finland, Hong-Kong (China), Macao (China) and Chinese Taipei, students who wish to enter teacher-training programmes must pass a competitive entry examination.

OECD (Hrsg.), What do we know about teachers selection and professional development in high-performing countries? (2017), S. 2

 

Education industry in Asia is worth billions of dollars ...

„Education industry in Asia is worth billions of dollars, comprising tutors, online courses, agents, and schools in countries across the region. Private tutoring in China is primarily driven by the increasing desire among students to gain admission into prestigious universities.“

http://www.strategyr.com am 5. Oktober 2016

 

In 2010, China launched a ten-year National Talent Development Plan ...

„In 2010, China launched a ten-year National Talent Development Plan to support and guide top students into science, technology and other high-demand fields. In Europe, support for research and educational programmes for gifted children has ebbed, as the focus has moved more towards inclusion.“

Tom Clynes, „How to raise a genius“ in „Nature“ Vol. 537 vom 8. September 2016, S. 154

 

England: Chinese and Indian pupils continue to outperform other groups ...

England: „Chinese and Indian pupils continue to outperform other groups on all measures by the end of secondary school.“

Natalie Perera, Executive Director des CentreForum, „Education in England: Annual Report 2016“ (2016), S. 7

 

Students undergo a public examination called Zhongkao before entering senior secondary schools ...

China: „Students undergo a public examination called Zhongkao before entering senior secondary schools, and admission depends on one’s score on this examination. The government uses examination results from Zhongkao to assign students to different senior secondary schools.“

OECD (Hrsg.), „Education in China“ (2016), S. 10

 

China: For each reform measure, officials conduct educational research ...

China: „For each reform measure, officials conduct educational research to identify causes and potential solutions to existing educational problems. Policies are designed accordingly.“

OECD (Hrsg.), „Education in China“ (2016), S. 13

 

Teachers in China and Shanghai are trained, recruited, and organized by subject starting from teachers of first grade ...

„As in many East Asian countries, teachers in China and Shanghai are trained, recruited, and organized by subject starting from teachers of first grade. Each key subject teacher is responsible for teaching his or her subject specialty.“

Weltbank (Hrsg.), „How Shanghai Does It“ (2016), S. 28

 

Chinas Nachhilfemarkt ...

„Chinas Nachhilfemarkt, dessen größte Anbieter sogar börsennotiert sind, setzt jährlich Hunderte von Milliarden RMB (Anm.: 1 RMB entspricht etwa 0,13 Euro) […] um. Bevorteilt sind die Stadtbewohner, da sie im Vergleich zu den Menschen auf dem Land über höhere Einkommen verfügen. So geben Familien in den großen Städten zwischen acht und neun Prozent ihres Einkommens für die Bildung ihrer Tochter oder ihres Sohnes aus, während Familien in kleineren Städten und Gemeinden zwischen dreißig und fünfzig Prozent ihres Einkommens aufwenden müssen.“

Univ.-Prof. Dr. Barbara Schulte, „Chinas Bildungssystem im Wandel: Elitenbildung, Ungleichheiten, Reformversuche“ (2014), S. 17

 

Beijinger Schüler verbringen oft über vierzehn Stunden täglich an öffentlichen und privaten schulischen Einrichtungen ...

„Beijinger Schüler, die sich auf die verschiedenen Prüfungen vorbereiten müssen, verbringen oft über vierzehn Stunden täglich an öffentlichen und privaten schulischen Einrichtungen, sodass für andere Aktivitäten – geschweige denn für solche mit geringem ‚pädagogischen‘ Wert – selten Zeit bleibt.“

Univ.-Prof. Dr. Barbara Schulte, „Chinas Bildungssystem im Wandel: Elitenbildung, Ungleichheiten, Reformversuche“ (2014), S. 17

 

Nach der Kulturrevolution legte man nun wieder eindeutig Wert auf Qualität in der Bildung ...

China: „Nach der Kulturrevolution legte man nun wieder eindeutig Wert auf Qualität in der Bildung. So eröffnete man die in den 1950er Jahren bereits eingeführten und während der Kulturrevolution abgeschafften ‚Schlüsselschulen‘ auf Mittelschulniveau wieder.“

Caroline Glöckner, „Das Bildungswesen in China“. In: „Christel Adick (Hrsg.), „Bildungsentwicklungen und Schulsysteme in Afrika, Asien, Lateinamerika und der Karibik“ (2013), S. 199f

 

Typically in a Shanghai classroom, students are fully occupied and fully engaged ...

„Typically in a Shanghai classroom, students are fully occupied and fully engaged. Non-attentive students are not tolerated. […] This is rather different from classrooms in other cultures, where students may not be required to be fully engaged or attentive throughout the entire lesson. Such intense concentration is considered a student’s responsibility in Chinese culture.“

OECD (Hrsg.), „Strong Performers and Successful Reformers in Education“ (2011), S. 92