A- A A+
 
A- A A+

Students who reported that they had missed a day of school or had arrived late for school at least once in the two weeks prior to the PISA test ...

Abgelaufen

„Results from PISA 2015 show that students who reported that they had missed a day of school or had arrived late for school at least once in the two weeks prior to the PISA test were 38 % and 24 % more likely, respectively, to have repeated a grade than students who reported that they had not done so.“
OECD (Hrsg.), Equity and Inclusion in Education - Finding Strength through Diversity (2023), S. 273.

Students with an immigrant background are more likely to repeat ...

Abgelaufen

„Across OECD countries, students with an immigrant background are more likely to repeat than students with a non-immigrant background, and boys are more likely than girls.“
OECD (Hrsg.), Equity and Inclusion in Education - Finding Strength through Diversity (2023), S. 273.

Students who had attended pre-primary education for at least one year were considerably less likely to have repeated a grade ...

Abgelaufen

„On average across OECD countries and in a majority of education systems, students who had attended pre-primary education for at least one year were considerably less likely to have repeated a grade than students who had never attended pre-primary education or who had attended for less than one year, even after accounting for socio-economic factors.“
OECD (Hrsg.), PISA 2022 Results, Vol.II. Learning During – and From – Disruption (2023), S. 127.

PISA 2022 results clearly show that, on average across OECD countries and in a majority of education systems, students who had attended pre-primary education for at least one year were considerably less likely to have repeated a grade ...

Abgelaufen

„PISA 2022 results clearly show that, on average across OECD countries and in a majority of education systems, students who had attended pre-primary education for at least one year were considerably less likely to have repeated a grade in any education level than students who had never attended pre-primary education or who had attended for less than one year, even after accounting for socio-economic factors.“
OECD (Hrsg.), PISA 2022 Results, Vol.II. Learning During – and From – Disruption (2023), S. 134f.

Die Pflichtschule noch nicht abgeschlossen ...

Abgelaufen

„Rund 11 % der Schüler:innen mit nicht-deutscher Erstsprache, die zu Beginn des Schuljahres 2017/2018 bereits 14 Jahre alt waren, hatten auch zwei Schuljahre später, zum Ende des Schuljahres 2019/2020, die Pflichtschule noch nicht abgeschlossen. Bei ihren deutschsprachigen Klassenkamerad:innen waren es hingegen nur 3 %.“
Statistik Austria (Hrsg.), Migration & Integration, Zahlen.Daten.Indikatoren 2022 (2022), S. 46.

The importance of literacy behaviors in very young children is undisputed ...

Abgelaufen

„The importance of literacy behaviors in very young children is undisputed. Robust evidence suggests that deficits in key literacy precursors are associated with later challenges in reading/writing, grade retention, special education referrals, and increased school dropout rates in later years.“
Univ.-Prof. Dr. Barbara J. Jackson u. a., Assessing Pre-Literacy Behaviors in Infants and Toddlers: Psychometric Evaluation of the Infant Toddler Literacy Assessment (ITLA-3) (2022), S. 3.

Die Pflichtschule noch nicht abgeschlossen ...

Abgelaufen

„Rund 11 % der Schüler/-innen mit nicht deutscher Erstsprache, die zu Beginn des Schuljahres 2016/2017 bereits 14 Jahre alt waren, hatten auch zwei Schuljahre später, zum Ende des Schuljahres 2018/2019, die Pflichtschule noch nicht abgeschlossen. Bei ihren deutschsprachigen Klassenkameradinnen und -kameraden waren es hingegen nur 3 %.“
BKA (Hrsg.), Migration & Integration. Zahlen.Daten.Indikatoren 2021 (2021), S. 48.

Jungen wiederholen eher eine Klassenstufe als Mädchen ...

Abgelaufen

„Im Durchschnitt der OECD-Länder mit verfügbaren Daten wiederholen Jungen eher eine Klassenstufe als Mädchen und machen im Sekundarbereich I 61 % und im Sekundarbereich II 57 % der Wiederholer aus.“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2021 (2021), S. 169.
In Österreich sind es 59 %. (Quelle: ibidem, Abb. B1.2.)

Das Wiederholen einer Klassenstufe wird dazu genutzt, Schülern mit Problemen mehr Zeit zu geben ...

Abgelaufen

„Das Wiederholen einer Klassenstufe, d. h. die Praxis, Schüler in derselben Klassenstufe zu behalten, wird dazu genutzt, Schülern mit Problemen mehr Zeit zu geben, die für die jeweilige Klassenstufe angemessenen Inhalte zu beherrschen, bevor sie in die nächste Klassenstufe versetzt werden (und so zu verhindern, dass sie die Schule frühzeitig verlassen).“
OECD (Hrsg.), Bildung auf einen Blick 2021 (2021), S. 173.

Der Schulerfolg in der Sekundarstufe II wird stark vom vorher besuchten Schultyp beeinflusst ...

Abgelaufen

„Der Schulerfolg in der Sekundarstufe II wird stark vom vorher besuchten Schultyp beeinflusst. Schülerinnen und Schüler, die nach der AHS-Unterstufe 2018/19 in die BHS übertraten, erreichten im Schuljahr darauf zu 88,6 % die zweite Klasse. […] Aus Hauptschulen bzw. aus Neuen Mittelschulen kommende Schülerinnen und Schüler waren zu einem geringeren Anteil erfolgreich. In BHS erreichten nur drei Viertel (sic; 80,0 %) der Jugendlichen aus Hauptschulen die nächste Klasse, bei jenen aus Neuen Mittelschulen waren es lediglich 72,1 %. Ein ähnliches Bild zeigte sich beim Ausbildungsverlauf der Schülerinnen und Schüler, die in die AHS-Oberstufe eintraten (79,8 % bzw. 74,2 %).“
Statistik Austria (Hrsg.), Bildung in Zahlen 2019/20. Schlüsselindikatoren und Analysen (2021), S. 62.

Abschluss der Sekundarstufe I (8. Schulstufe) ...

Abgelaufen

„Von den 14-Jährigen des Schuljahres 2015/16 erreichten rund vier Fünftel (82 %) der Jugendlichen mit deutscher Umgangssprache einen Abschluss der Sekundarstufe I (8. Schulstufe) bereits im Schuljahr 2014/15, bei den Jugendlichen mit nichtdeutscher Umgangssprache nur etwas mehr als die Hälfte (55 %). 8,8 % der Jugendlichen mit nichtdeutscher Umgangssprache erreichten gar keinen Abschluss der Sekundarstufe I („Pflichtschulabschluss“), bei den Jugendlichen mit deutscher Umgangssprache waren dies wesentlich weniger – nämlich 2,9 %.“
ibw (Hrsg.), Bericht zur Situation der Jugendbeschäftigung und Lehrlingsausbildung in Österreich 2018-2019 (2020), S. 124.

Anteil jener, die zum Ende des Schuljahres 2016/17 die Pflichtschule noch nicht abgeschlossen haben ...

Abgelaufen

„Bei Schüler/innen mit deutscher Umgangssprache, die zu Beginn des Schuljahres 2014/2015 bereits 14 Jahre alt waren, lag der Anteil jener, die zum Ende des Schuljahres 2016/17 die Pflichtschule noch nicht abgeschlossen haben, österreichweit bei 2,6%, in Wien bei 3,1%. […] Bei Schüler/innen mit nichtdeutscher Umgangssprache war der Anteil ohne Pflichtschulabschluss in Wien deutlich geringer (6,4%) als im österreichweiten Vergleich (8,1%).“
ÖIF (Hrsg.), Wien. Zahlen, Daten und Fakten zu Migration & Integration (2020), S. 29.

Jährlich sind rund 49.500 der insgesamt knapp 1,1 Millionen Schülerinnen und Schüler an österreichischen Schulen nicht aufstiegsberechtigt ...

Abgelaufen

„Jährlich sind rund 49.500 der insgesamt knapp 1,1 Millionen Schülerinnen und Schüler an österreichischen Schulen nicht aufstiegsberechtigt. Knapp die Hälfte von ihnen wiederholt die Klasse, drei von zehn wechseln in eine andere Ausbildung.“
Statistik Austria (Hrsg.), Bildung in Zahlen 2018/19. Schlüsselindikatoren und Analysen (2020), S. 58.

Aus Hauptschulen bzw. aus Neuen Mittelschulen kommende Schülerinnen und Schüler waren zu einem geringeren Anteil erfolgreich ...

Abgelaufen

„Schülerinnen und Schüler, die nach der AHS-Unterstufe 2017/18 in die BHS übertraten, erreichten im Schuljahr darauf zu 88,9 % die zweite Klasse. Zudem wechselten nur 7,1 % den Ausbildungsweg und brachen sehr selten (0,9 %) die Ausbildung ab. Aus Hauptschulen bzw. aus Neuen Mittelschulen kommende Schülerinnen und Schüler waren zu einem geringeren Anteil erfolgreich. In BHS erreichten nur drei Viertel (79,7 %) der Jugendlichen aus Hauptschulen die nächste Klasse, bei jenen aus Neuen Mittelschulen waren es lediglich 71,2 %. Ein ähnliches Bild zeigte sich beim Ausbildungsverlauf der Schülerinnen und Schüler, die in die AHS-Oberstufe eintraten (82,8 % bzw. 73,7 %).“
Statistik Austria (Hrsg.), Bildung in Zahlen 2018/19. Schlüsselindikatoren und Analysen (2020), S. 64.

Young people in Finland often have longer initial education careers than in other countries ...

Abgelaufen

„Young people in Finland often have longer initial education careers than in other countries. In particular, they start later and take longer to complete higher education. The average age of graduation with a Bachelors’ degree is 28 years, significantly higher than the OECD average of 26 years. Master’s graduates are on average 32 years of age, compared to an OECD average of 30 years.“
OECD (Hrsg.), Continuous Learning in Working Life in Finland, Getting Skills Right (2020), S. 27.

Die Wahrscheinlichkeit zu repetieren ...

Abgelaufen

„On average across OECD countries, a socio-economically disadvantaged 15-year-old student was about three times more likely than an advantaged student to have repeated a grade at least once, even if both students scored the same in the PISA reading test.“
OECD (Hrsg.), PISA 2018 Results. Effective Policies, Successful Schools (2020), S. 46.
In nur wenigen OECD-Staaten hängt die Wahrscheinlichkeit zu repetieren so wenig vom sozioökonomischen Background ab wie in Österreich. (Quelle: ibidem, Table V.B1.2.11.)

The intended purpose of grade repetition ...

Abgelaufen

„The intended purpose of grade repetition is to give students a 'second chance' to master the knowledge and skills appropriate for their grade level.“
OECD (Hrsg.), PISA 2018 Results. Effective Policies, Successful Schools (2020), S. 53.

Benefits from retention ...

Abgelaufen

„Although retention decisions often trigger an immediate decrease in students’ well-being, there arise still benefits from this event in the short-term, middle-term and long-term, though trajectories differ by gender and school type.“
Prof. Dr. Katharina Rathmann u.a., Critical Events throughout the Educational Career: The Effect of Grade Retention and Repetition on School-Aged Children’s Well-Being (2020), S. 1.

Grade retention and repetition do not seem to be purposeless ...

Abgelaufen

„From a longitudinal perspective, grade retention and repetition do not seem to be purposeless; our results indicate its effectiveness, starting already in the year of grade repetition. Even if a grade retention decision may initially be experienced by students as a critical event, it seems to be associated longitudinally with a fast adaptation to peers and circumstances in the new class as well as further developmental opportunities, e.g., an improvement in school performance.“
Prof. Dr. Katharina Rathmann u.a., Critical Events throughout the Educational Career: The Effect of Grade Retention and Repetition on School-Aged Children’s Well-Being (2020), S. 20.

Grade repetition affects well-being of retained students mostly in a positive manner ...

Abgelaufen

„The event of grade retention and repetition seems to be perceived rather as an opportunity than a critical event with regard to students‘ well-being, in particular for boys and grammar schools students. Despite the change of from [sic] the previous familiar class environment, grade repetition affects well-being of retained students mostly in a positive manner. As a conclusion of this study, the event of grade repetition and retention should not be classified overhasty as not having any positive effects on students´ well-being.“
Prof. Dr. Katharina Rathmann u.a., Critical Events throughout the Educational Career: The Effect of Grade Retention and Repetition on School-Aged Children’s Well-Being (2020), S. 23.

Zeitverlust an Finnlands Sekundarstufe weit verbreitet und stark vom Elternhaus abhängig ...

Abgelaufen

„Eighty-four per cent of children of parents with high education passed the matriculation examination in the target time and 73 per cent of those having started studies for an initial vocational qualification. […] Of children of parents with no post-comprehensive level qualifications, 63 per cent passed the matriculation examination in the target time and 57 per cent of those having started studies for an initial vocational qualification.“
Statistics Finland online am 14. März 2019

11 Prozent brauchen statt 3 Jahren mehr als viereinhalb Jahre für Finnlands gymnasiale Oberstufe ...

Abgelaufen

„Eighty-two per cent of new students in upper secondary general schools completed the upper secondary general school syllabus in at most three-and-a-half years and 89 per cent in at most four-and-a-half years.“
Statistics Finland online am 14. März 2019

Rund 8 % der Schüler/-innen mit nicht deutscher Umgangssprache hatten auch zwei Schuljahre später die Pflichtschule noch nicht abgeschlossen ...

Abgelaufen

„Rund 8 % der Schüler/-innen mit nicht deutscher Umgangssprache, die zu Beginn des Schuljahres 2014/2015 bereits 14 Jahre alt waren, hatten auch zwei Schuljahre später, zum Ende des Schuljahres 2016/2017, die Pflichtschule noch nicht abgeschlossen. Bei ihren deutschsprachigen Klassenkameradinnen und -kameraden waren es hingegen nur knapp 3 %.“
Statistik Austria (Hrsg.), migration & integration - zahlen.daten.indikatoren 2019 (2019), S. 48.

Frankreich: Grade repetition is a common fate for children who have learning difficulties ...

Abgelaufen

Frankreich: „Grade repetition is a common fate for children who have learning difficulties. More than a quarter of French children are forced to repeat at least one grade, more than double the international average according to the OECD.“
Univ.-Prof. Dr. Matthias Doepke u. a., „Love, Money and Parenting“ (2019), S. 302

Selektion nach der Matura ...

Abgelaufen

„Finland has one of the most selective higher education system (sic!) in the OECD, with 67% of applicants rejected each year, compared with an OECD average of 30%. This high selectivity delays the start of studies, forcing applicants to take unwanted gap years and repeat the tests. Only 25% of upper secondary graduates manage to continue their tertiary studies immediately after graduation and the average age at which Finnish students enter tertiary education for the first time is amongst the highest in the OECD.“
OECD (Hrsg.), „Investing in Youth: Finland“ (2019), S. 14

Finnland: 71% of students graduate within the regular programme duration ...

Abgelaufen

Finnland: „71% of students graduate within the regular programme duration and an additional 11% within the next two years.“
OECD (Hrsg.), „Investing in Youth: Finland“ (2019), S. 42

Jung und Alt sind mehrheitlich gegen die Abschaffung der Noten ...

Abgelaufen

Ifo-Bildungsbarometer: „Jung und Alt sind mehrheitlich gegen die Abschaffung der Noten (Jugendliche: 62 Prozent, Erwachsene: 74 Prozent) und für das Sitzenbleiben (Jugendliche: 76 Prozent, Erwachsene: 83 Prozent).“

„Das Gymnasium in Bayern“ vom Oktober 2018, S. 5

 

Finnland: The pass rate for students of foreign background ...

Abgelaufen

Finnland: „Eighty-one per cent of students of Finnish background completed upper secondary general education in 3.5 years, while the pass rate for students of foreign background was 66 per cent.“

http://www.stat.fi am 14. März 2018

 

Kleinere Klassen führen nicht nur zu besseren Testergebnissen ...

Abgelaufen

„Interessanterweise beschränken sich die Effekte kleinerer Klassen nicht auf Testergebnisse, sondern lassen sich auch an der Wahrscheinlichkeit ablesen, eine Jahrgangsstufe zu wiederholen. Diese liegt in kleineren Klassen signifikant niedriger.“

Maximilian Bach, MA, u. a., „Kleinere Grundschulklassen können zu besseren Leistungen von SchülerInnen führen“. In: „DIW Wochenbericht“ Nr. 22/2018, S. 470

 

Schüler/-innen mit nicht deutscher Umgangssprache, die zu Beginn des Schuljahres 2013/2014 bereits 14 Jahre alt waren ...

Abgelaufen

„Rund 8% der Schüler/-innen mit nicht deutscher Umgangssprache, die zu Beginn des Schuljahres 2013/2014 bereits 14 Jahre alt waren, hatten auch zwei Schuljahre später, zum Ende des Schuljahres 2015/2016, die Pflichtschule noch nicht abgeschlossen. Bei ihren deutschsprachigen Klassenkameradinnen und -kameraden waren es hingegen nur knapp 3%.“

Statistik Austria (Hrsg.), „migration & integration - zahlen.daten.indikatoren 2018“ (2018), S. 46

 

Foreign-born students not only leave education more often, they also tend to repeat grades ...

Abgelaufen

„Comparing OECD PISA 2006 and 2015 in science performance, equity indicators showed a significant deterioration. Of three main determinants of inequalities reviewed in a recent study — low educational level of parents, unemployment or receipt of social assistance — the latter has the greatest impact on the education outcomes of children. Foreign-born students not only leave education more often, they also tend to repeat grades.“
EU-Kommission (Hrsg.), Education and Training Monitor 2018 (2018), S. 95.

Grade repetition is used to give students time to “catch up” with their peers ...

Abgelaufen

„Grade repetition is used to give students whose teachers believe are not yet ready for more advanced coursework time to “catch up” with their peers. If the curriculum is cumulative and further learning depends on a solid understanding of what had been previously learned, then promoting students regardless of their mastery of the content might put low-performing students in an increasingly difficult position in higher grades.“

OECD (Hrsg.), „The Resilience of Students with an Immigrant Background“ (2018), S. 228

 

In some countries, it is common for children to repeat at least one grade during their school career ...

Abgelaufen

„In some countries, it is common for children to repeat at least one grade during their school career. This happens to over 30 per cent of children in Belgium, Luxembourg, Portugal and Spain.“
UNICEF (Hrsg.), „An Unfair Start. Inequality in Children’s Education in Rich Countries“ (2018), S. 40
In Österreich sind es 15,2 Prozent.

On average, 13 % of 15-year-olds in the OECD have repeated at least one grade in primary or secondary school ...

Abgelaufen

„On average, 13 % of 15-year-olds in the OECD have repeated at least one grade in primary or secondary school. […] In France, Luxembourg, Portugal or Spain, the rate of grade repetition is as high as 35 %.“

OECD (Hrsg.), „Trends Shaping Education 2017“ (2017), Spotlight 8, S. 5

 

Klassenwiederholung weit verbreitet ...

Abgelaufen

„Eine weit verbreitete Stratifizierungsmaßnahme ist die Klassenwiederholung, d.h. die Praxis, leistungsschwache Schüler länger in einer bestimmten Klassenstufe zu lassen, um ihnen mehr Zeit zu geben, sich den Unterrichtsstoff anzueignen.“

OECD (Hrsg.), „PISA 2015 Ergebnisse. Exzellenz und Chancengerechtigkeit in der Bildung“ (2016), S. 281

 

Grade repetition is used in many systems ...

Abgelaufen

„Grade repetition, a form of vertical stratification, is used in many systems to give low-performing students a second chance to master their coursework.“

OECD (Hrsg.), „Equations and Inequalities“ (2016), S. 92

 

Schweden: One in four young people do not successfully complete upper secondary education by the age of 20 ...

Abgelaufen

Schweden: „One in four young people do not successfully complete upper secondary education by the age of 20.“

EU-Kommission (Hrsg.), „Education and Training Monitor 2016 – Country analysis“ (2016), S. 278

 

The probability of repeating one or more years ...

Abgelaufen

„The probability of repeating one or more years is connected with academic skills acquired before starting primary school level.“

Dr. Tommaso Agasisti u. a., „The determinants of repetition rates in Europe“. In: „Journal of Policy Modeling“ (2016), S. 15

 

Schwedens Gesamtschulen führen zu massenweisem Repetieren und Scheitern ...

Abgelaufen

„Of the 110 000 new entrants into upper secondary school in 2011, only 69 % obtained an upper secondary diploma within four years, one year after the end of the regular programme duration. […] Those with less educated parents are less likely to complete: 79 % of all youth whose parents have at least some post-secondary education graduate within four years, compared to only 40% of those whose parents only have compulsory education.“

OECD (Hrsg.), „Investing in Youth: Sweden“ (2016), S. 123f

 

Promoting students regardless of their mastery of the content ...

Abgelaufen

„If the curriculum is cumulative and further learning depends on a solid understanding of what had been previously learned, then promoting students regardless of their mastery of the content might put lowperforming students in an increasingly difficult position at higher grades.“

OECD (Hrsg.), „PISA 2015 Results (Volume II): Policies and Practices for Successful Schools (2016), S. 160

 

The rates of year repetition in Dutch primary schools ...

Abgelaufen

„In Dutch primary schools the rates of year repetition are three times higher than the OECD average (7.7 %).“

OECD (Hrsg.), „Netherlands 2016 – Foundations for the Future“ (2016), S. 57

 

Repetition is most common during the first two years of primary education in the Netherlands ...

Abgelaufen

Niederlande: „Repetition is most common during the first two years of primary education (at age four or five) and is heavily biased towards children from socio-economically disadvantaged and immigrant backgrounds. In some schools, nearly half of the student population repeats a grade.“

OECD (Hrsg.), „Netherlands 2016 – Foundations for the Future“ (2016), S. 57

 

Completing upper secondary education in Sweden ...

Abgelaufen

Schweden: „One in four young people do not successfully complete upper secondary education by the age of 20.“

EU-Kommission (Hrsg.), „Education and Training Monitor 2015 - Country analysis“ (2015), S. 262

 

Entering upper secondary education in Sweden ...

Abgelaufen

Schweden: „Of those who enter upper secondary education […] 31 % fail to complete their studies within the three-year norm, and 23 % within four years.“

OECD (Hrsg.), „OECD Economic Surveys – Sweden“ (2015), S. 103

 

Many Spanish students complete late ...

Abgelaufen

„Many Spanish students complete late. 23 % of students complete school as much as two years later than the rest of their Spanish peers.“

OECD (Hrsg.), „OECD Skills Strategy Diagnostic Report Spain 2015“ (2015), S. 48

 

Grade repetition in Spain has increased 4 percentage ...

Abgelaufen

„Grade repetition in Spain has increased 4 percentage points between 2003 and 2012, reaching 32.9 % in 2012.“

OECD (Hrsg.), „OECD Skills Strategy Diagnostic Report Spain 2015“ (2015), S. 48

Zum Vergleich: In Österreich sind es 11,9 %. (Quelle: Eurydice (Hrsg.), „Tackling Early Leaving from Education and Training in Europe“ (2014), S. 44)

 

Deutschland: Mehr als drei Viertel (77 %) der Befragten sind gegen die Abschaffung von Schulnoten ...

Abgelaufen

Deutschland: „Mehr als drei Viertel (77 %) der Befragten sind gegen die Abschaffung von Schulnoten, die Hälfte ist sogar ‚sehr‘ dagegen. Gleichzeitig spricht sich eine überwiegende Mehrheit von 79 % dafür aus, dass SchülerInnen mit schlechten Leistungen die Klasse wiederholen müssen.“

Univ.-Prof. Dr. Ludwig Wößmann u. a., „Was die Deutschen über die Bildungspolitik denken“ (2014), S. 11

 

Students from families with low levels of education ...

Abgelaufen

„In Norway, only 36 % of students from families with low levels of education complete upper secondary programmes in the stipulated time, compared to 70 % of those from highly educated families.“

OECD (Hrsg.), „Education at a Glance 2014: OECD Indicators“ (2014), S. 64

 

The largest proportion of students who had repeated a grade are found in Belgium ...

Abgelaufen

„The largest proportion of students reporting that they had repeated a grade in primary, lower secondary or upper secondary school can be found in Belgium (36.1 %), closely followed by Spain, Luxembourg and Portugal (all exceeding 30 %). […] In France and the Netherlands, the rates of students who repeated a grade are close to 30 %.“

Eurydice (Hrsg.), „Tackling Early Leaving from Education and Training in Europe“ (2014), S. 44

 

21 % der 15-jährigen Schüler in Südtirol einmal oder mehrmals eine Klasse wiederholt ...

Abgelaufen

„21 % der 15-jährigen Schüler in Südtirol, die an PISA 2012 teilnahmen, haben in ihrer bisherigen Schullaufbahn einmal oder mehrmals eine Klasse wiederholt.“

OECD (Hrsg.), „PISA 2012 - Ergebnisse Südtirol” (2014), S. 17

Den 21,3 % Südtirols stehen 11,9 % in Österreich gegenüber.

 

Some 13 % of 15-year-olds repeated at least one year ...

Abgelaufen

„Some 13 % of 15-year-olds are reported to have repeated at least one year either in primary or secondary school. This proportion is particularly high in Belgium, France, Luxembourg, Portugal and Spain, where it affects over 30 % of students.“

Dr. Andreas Schleicher, PISA-Koordinator der OECD, „Equity, Excellence and Inclusiveness in Education“ (2014), S. 77

In Österreich sind es 11,9 %.

 

The proportion of pupils who lack grades in at least one subject ...

Abgelaufen

Schweden: „The proportion of pupils who lack grades in at least one subject decreases the higher the education level of the parents. Pupils with university-educated parents had the lowest proportion, 12.7 percent. Among pupils whose parents’ highest education level was upper-secondary school, the proportion was 28.1 percent and for pupils whose parents’ highest education level was compulsory school, it was 56.2 percent.“

Swedish National Agency for Education (Hrsg.), „Facts and figures 2012: Preschool activities, schools and adult education in Sweden“ (2014), S. 26

 

Pupils whose parents’ level of education was compulsory school ...

Abgelaufen

Schweden: „Of the pupils whose parents’ level of education was compulsory school, 14 percent failed to achieve the goals in English while among pupils with at least one parent with university education, it was just over 1 percent. […] Of the pupils whose parents highest education level was compulsory school, 39 percent failed to achieve the goals in mathematics. The corresponding figure for pupils with one parent with university education was 10 percent. […] Among pupils with parents who only have compulsory school education, 7 percent failed to achieve the goals in the subject test in Swedish while among pupils with at least one parent with university education, it was just over 1 percent.“

Swedish National Agency for Education (Hrsg.), „Facts and figures 2012: Preschool activities, schools and adult education in Sweden“ (2014), S. 26f

 

In many OECD countries, schools can decide to make students repeat a year ...

Abgelaufen

„In many OECD countries, schools can decide to make students repeat a year if the assessment shows that they have not acquired adequate mastery of the curriculum at the end of a school year.“

OECD (Hrsg.), „Synergies for Better Learning“ (2013), S. 209

 

Over 25 % of 15-year-old students reported having repeated a year ...

Abgelaufen

„Over 25 % of 15-year-old students in France, Luxembourg, Spain, Portugal, Belgium and the Netherlands reported having repeated a year during their school trajectory in primary and secondary education.“

OECD (Hrsg.), „Synergies for Better Learning“ (2013), S. 210

 

The proportion of those repeating a year in primary education ...

Abgelaufen

„The proportion of those repeating a year in primary education is particularly high in six countries (Belgium, Spain, France, Luxembourg, the Netherlands and Portugal), ranging from 12.2 % in Spain to 22.4 % in the Netherlands and Portugal.“

Eurydice (Hrsg.), „Education and Training in Europe 2020“ (2013), S. 23

 

Frankreich hinsichtlich der „Sitzenbleiber-Quote“ an der Spitze aller OECD-Länder ...

Abgelaufen

Frankreich: „28 % der Schülerinnen und Schüler haben im Collège schon einmal ein Schuljahr wiederholt und 38 % der Schülerinnen und Schüler der 9. Klasse haben mindestens ein Jahr in ihrer Schullaufbahn verloren. Damit steht Frankreich hinsichtlich der „Sitzenbleiber-Quote“ an der Spitze aller OECD-Länder.“

Univ.-Prof. Dr. Christine Delory-Momberger, „Der Umgang mit Diversität als ein fundamentales Problem der französischen Schule“ in Schelle u. a., „Schule und Unterricht in Frankreich“ (2012), S. 17

 

Südtirol: 23,1 % der Schüler haben irgendwann in ihrer Schulkarriere eine Klasse wiederholt ...

Noch nicht veröffentlicht Abgelaufen

Südtirol: „23,1 % der Schüler haben irgendwann in ihrer Schulkarriere eine Klasse wiederholt. Im OECD-Durchschnitt sind dies 13 %.“

OECD, „PISA 2009 - Ergebnisse Südtirol“ (2011), S. 124

 

USA: Students who were kept in the fifth grade [10/11 yr olds] for an additional year showed significant improvement in standardized tests over the next three years ...

Noch nicht veröffentlicht Abgelaufen

„Research in America by RAND found that students who were kept in the fifth grade [10/11 yr olds] for an additional year showed significant improvement in standardized tests over the next three years compared with low-performing students.“

Sarah Gracey u.a., „Changing the NEET mindset“ (2010), S. 54